• Anonym (Tröttsamt)

    Vågar inte berätta för min mamma

    Hur ska jag våga berätta för min mamma att jag är gravid? Jag är 22 år gammal, har en fin lägenhet och en underbar sambo. Men det räcker inte för henne. Problemet är att jag är tjock.

    Detta har jag hört från henne sedan jag varså liten att jag inte ens hade börjat skolan.

    Jag är bara i v.10 men jag har ingen att prata med, jag är första i kompiskretsen som är gravid och det hade varit så skönt att kunna prata med mamma, men jag vågar inte.

    Vi va på ett större varuhus härom dagen, och då tänkte jag berätta för henne. Det var inte meningen att jag skulle handla någon så jag hade inte med några pengar, men mamma erbjöd sig att betala sålänge så det blev lite shopping.

    Efteråt kollade jag på kvittot och då sa mamma "går du ner i vikt under sommaren så betalar jag det åt dig".

    HUR SKA JAG KUNNA BERÄTTA FÖR HENNE??

    Både jag och sambon undviker att åka hem till mina föräldrar för det handlar alltid om min vikt.

    Min mamma har själv varit tjock men nu har hon gått ner i vikt och blivit en sån person som inte accepterar övervikt. Hon har blivit en riktig fanatiker när det gäller vikt, träning och kost.

    Hon bestämmer även vad min pappa ska äta även fast han hatar hennes diet.

    I vintras bjöd jag hem min familj+mormor på middag, min mormor älskar min sambo så hon hade bakat hans favorit kaka till honom. Då säger min mamma "Men sånt där skräp äter inte min dotter!"

    Jag förstår oron, men så tjock är jag inte, jag är aktiv, går promenader dagligen. Och bantning är det inte på tal om under graviditeten.

    Hon har själv sagt "med den övervikten du har kan du glömma att bli gravid, du är alldeles för tjock", "jag är för ung att bli mormor, så det får du vänta med."

    Att tillägga är jag i samma ålder som hon var när hon fick mig. Hur tror ni hon kommer reagera på min graviditet?

  • Svar på tråden Vågar inte berätta för min mamma
  • Tecum

    Hon kommer säkert att förfasa sig och tjafsa om alla risker som är förknippade med övervikt och graviditet.

    Men varför bryr du dig? Du har ju en bra sambo och ett eget liv. Dra ner på samvaron med henne istället, hon bara pikar dig och ger dig skuldkänslor. Föräldrar och släkt i all ära men partner och barn är viktigast.
    Dags att släppa mammas kjol och växa upp.

  • Beab

    Hej!:)

    Låter verkligen jobbigt alltså! Min familj är lite diet fanatiker också eller snarare släkten haha men jag sa ifrån och sa att när jag vill ha råd och tips så ber jag om det och frågar vad som funkar för dom. De insåg inte hur mkt dom tjatade om det, kanske är det så med din mamma också. Hon kanske behöver någon som ryter ifrån, förklara hur du känner och att just nu är du nöjd såhär. Om och när du vill gå ner i vikt då gör du det på dina villkor. Tänk om hon tjatar så på dina barn sen, det kommer ge stackarna utseende komplex. Jag har ett behov av att ha en god relation med min mamma men hon får också veta när hon går över gränsen. Viktigaste är att man inte undviker och bråkar med dom sen utan visar kärlek men ändå kan säga ifrån. Jag vet inte om det jag säger låter vettigt men det funkar för min tokiga släkt :,,)

  • Anonym (feelya)

    Känner igen mig i delar av det du skriver om din mamma då jag själv vuxit upp med en mamma som pikat mig för min vikt under hela min uppväxt.
    Blev gravid när jag var 19 och fick höra flera glåpord om min vikt under graviditeten men jag fick nog, satte ner foten. Förklarade hur illa hon fått mig att må och om hon ens någonsin skulle nämna vikt eller utseende till mitt barn så var vår relation över. Bad henne även att se det från mitt perspektiv och sa sådant som hon sagt till mig samtidigt för att hon skulle försöka känna hur det känns.
    Uppenbarligen funkade det då hon inte sagt något nedlåtande mot vare sig mig eller mitt barn under de 7 år som gått.

    Mitt råd är att släppa bomben och sen ta det därifrån. att tydligt förklara hur du känner och mår när hon beter sig illa. Jag vet även att innerst inne söker man alltid bekräftelse av de som står en närmast vilket ofta är ens föräldrar och när det inte går så får det oftast motsatt effekt. Så för din egen skull så försök distansera dig från både dig själv och din mor för att se er relation så som den verkligen är. Men glöm inte bort era positiva stunder och minnen så inte allt känns lika negativt.

  • Anonym (Ragata)

    Fy fan vilken elak jävla ragata din mamma är. Hon mobbar dig och har gjort sen du var barn. Fy fan! Tycker du ska be ragatan dra åt helvete faktiskt.

  • cameleon
    Anonym (Ragata) skrev 2016-05-24 07:05:23 följande:

    Fy fan vilken elak jävla ragata din mamma är. Hon mobbar dig och har gjort sen du var barn. Fy fan! Tycker du ska be ragatan dra åt helvete faktiskt.


    Håller med!!! Vidrig morsa!
  • Anonym (Blääääää)

    Blä för såna mammor. De säger ut all energi och förväntar sig sen vara ovillkorligt älskade. Äckligt.

    Jag har nyss dumpat min odrägliga mamma som bara gjorde mitt liv till ett gnälligt hel**te. Nu är jag och min familj (med tre barn som inte ens saknar sin mormor utan tycker det är skönt att slippa gnäll och negativa känslor varje gång vi sågs) mycket lyckligare och gladare!

  • Mammatilljesperochkevin06

    Godmorgon :) det du kan göra är bara berätta å säg sedan mamma jag är gravid och är lycklig jag är vuxen nog att ta ansvar och jag har flyttat hemifrån vill du vara med i vårt liv får du ändra på dig du ska vara glad för mig och stötta mig så kan du typ säga :) lycka till och ett stort grattis

  • Anonym (Lite salt)

    Det är bara att berätta. Det lär ju märkas. Och har hon åsikter säger du: nej vet du vad, jag är vuxen, och går därifrån. Din mamma menar säkert väl, men markera att det inte är ok att behandla dig som ett barn.

  • Anonym (Ragata)
    Anonym (Lite salt) skrev 2016-05-24 09:01:16 följande:

    Det är bara att berätta. Det lär ju märkas. Och har hon åsikter säger du: nej vet du vad, jag är vuxen, och går därifrån. Din mamma menar säkert väl, men markera att det inte är ok att behandla dig som ett barn.


    Jag är i v 25 och fortfarande vet inte min pappa. Inte heller NÅGON i sambons familj. Det är av olika anledningar som vi inte berättat för dom. Och vi kommer hålla det hemligt så länge det går.
  • Scoops

    Hej TS!

    Jag har alltid varit familjens spinkis, min tvillingsyster har alltid varit lite kraftigare än mig. Men även om det alltid bara handlat om Max 4-5kg mer och alltid inom spannet för "normalviktig" så har min syster alltid lidit av "tjockhetsen". Min mamma betedde sig som din mamma gör... Fast bara mot min syster. Det förstörde deras relation så jag tycker att du ska ta snacket med din mamma: berätta att du uppskattar att hon försöker bry sig om din hälsa - men att sättet hon gör det på är respektlöst och ger helt fel effekt. Du är vuxen nu och din vikt är din ensak, och i framtiden får hon endast komma med "råd" om du faktiskt ber henne om dem.

    Tycker du ska berätta om graviditeten också. Kan hon inte glädjas över den så kanske ni ska hålla kontakten till ett minimum ett tag tills hon skärper sig...

  • karet

    Hur lång och hur mkt väger du?
    Är bara nyfiken :)

    I övrigt så tycker jag bara du ska säga ät henne att vara tyst om vikt och mat.

  • Anonym (Tröttsamt)
    karet skrev 2016-05-24 12:21:55 följande:

    Hur lång och hur mkt väger du?

    Är bara nyfiken :)

    I övrigt så tycker jag bara du ska säga ät henne att vara tyst om vikt och mat.


    Jag är 1.65 och pendlar mellan 78 och 83 kg. Så tjock är jag men tycker inte hon behöver behandla mig som att jag kommer ramla ihop och dö vilken dag som helt pga min övervikt..
  • karet

    Nej det är inte att vara tjock. Överviktig men absolut inte tjock.

    Om du säger till henne "men du morsan, ghur kände du/hur hade du känt om någon sa allt detta till dig när du var större?"

  • Anonym (Mrs X)

    Å älskade, älskade du!
    Jag förstår precis hur du har det. Min mamma har varit likadan i hela mitt liv. Och jag är 44 år idag. Jag har precis gått ned 20 kg, har 10 kg kvar, men jag duger ändå inte åt min mamma.
    Jag har, ända sedan jag var barn, fått höra "tänk om du var smal som xx, vad söt du skulle vara".
    Min relation med min mamma är urusel och helst skulle jag vilja bryta kontakten för alltid. Tyvärr lovade jag min pappa, som gick bort för ett år sedan, att ta hand om henne.
    Jag vet att det är så svårt, men fokusera på dig själv! Grattis till graviditeten! Låt INGEN trycka undan din lycka!

Svar på tråden Vågar inte berätta för min mamma