• Nedstämd

    Hyra för inneboende veckopendlare

    Jag funderar på att skaffa en inneboende. Jag har en hyreslägenhet - en 2,5:a i Stockholm. Jag har inte haft någon inneboende förut och vill helst inte ha någon ärligt talat. Men för att ha råd att bo kvar måste jag kanske göra ett försök. Jag tänkte i första hand söka efter en veckopendlare. Är det rimligt att ta 3 000 kr/ månad för ett sovrum och tillgång till kök och badrum? Rummet kommer i så fall att hyras ut omöblerat eller i alla fall utan säng. Är det ego att vilja ha vardagsrummet för sig själv?

  • Svar på tråden Hyra för inneboende veckopendlare
  • Carambolan

    Du skriver 2,5:a, innebär det att vardagsrummet skulle vara ditt sovrum? I så fall tycker jag att det är rimligt att det inte ingår.

  • Holma
    Carambolan skrev 2016-05-24 17:23:41 följande:

    Du skriver 2,5:a, innebär det att vardagsrummet skulle vara ditt sovrum? I så fall tycker jag att det är rimligt att det inte ingår.


    Det är ju oftast 2 sovrum men ett litet i en 2,5 a
  • sextiotalist

    Jag hade inte betalat det. Men med tanke på hur det ser ut så tror jag att du får det uthyrt. Sambons ena barn bor i ett kollektiv då betalar de 2500 var i månaden. En lägenhet som ligger bra till och i ett bra område.

    Då har de varsitt rum och har köket och vardagsrum gemensamt

  • Carambolan
    Holma skrev 2016-05-24 17:31:50 följande:

    Det är ju oftast 2 sovrum men ett litet i en 2,5 a


    Så är det nog oftast. Jag har inte sett många 2,5 or i verkligheten, men en vän till mig har halvrummet i form av en "passage" mellan kök och vardagsrum, stort nog att vara matrum eller arbetsrum men för litet för en säng :)
  • Birgitta02

    Om det är möblerat kan du ta ut 3000-3500 kr. Men inte omöblerat. Fast bor du i Sthlms innerstad är kanske priset skäligt. Vad vet jag?
    Jag bor i studentstad. Har ofta en student boende. Hos mig ingår allt. Utom käk och personliga tillhörigheter. Jag tar 3500 kr och då har personen tillgång till hela lägenheten, inkl egen toa. Jag tillhandahåller även toa- och hushållspapper. I viss mån kryddor i köket. VIll de ha specialkryddor som jag själv aldrig använder, så får de köpa själva.

    Jag har dock vissa krav. Personen får inte hålla igång på nätterna. Dvs jag vill ha tyst på nätterna. Man hälsar när man ses första gången på dagen. Man håller rent efter sig i köket. Osv.

    Jag har haft några stycken, och har lärt mig vad jag står ut med, och avskyr. Och killen som bor här nu är suverän. Men man kan inte störa sig på smågrejer. Då blir det ohållbart.

    Skriv också inneboendekontrakt.

  • Nedstämd

    Tack för svar och synpunkter, allihop!

    Det finns två rum förutom vardagsrum. Jag skulle själv ha det minsta rummet som jag använder som sovrum idag. Jag får plats med stor säng, byrå och stol utan problem där.

    I rummet som ev ska hyras ut står bokhyllor och matbord som i så fall flyttas upp på vinden. Jag vill inte gärna köpa en säng till en inneboende, men om ingen vill hyra omöblerat så kanske jag får satsa på en enklare bäddsoffa eller något. Kanske 2 500 är bättre för omöblerat?

    Jag tänkte att kostnad för el, toapapper och liknande skulle ingå i hyran. Om den inneboende skulle bo heltid i rummet tänkte jag att hyran skulle vara 4 000 kr. Jag vill inte ta ut oskälig hyra, men samtidigt inte för lite om det ska vara värt att dela med en främling. Många verkar ta ut mer än så har jag sett i annonser.

  • Birgitta02
    Nedstämd skrev 2016-05-24 18:05:04 följande:
    Tack för svar och synpunkter, allihop!

    Det finns två rum förutom vardagsrum. Jag skulle själv ha det minsta rummet som jag använder som sovrum idag. Jag får plats med stor säng, byrå och stol utan problem där.

    I rummet som ev ska hyras ut står bokhyllor och matbord som i så fall flyttas upp på vinden. Jag vill inte gärna köpa en säng till en inneboende, men om ingen vill hyra omöblerat så kanske jag får satsa på en enklare bäddsoffa eller något. Kanske 2 500 är bättre för omöblerat?

    Jag tänkte att kostnad för el, toapapper och liknande skulle ingå i hyran. Om den inneboende skulle bo heltid i rummet tänkte jag att hyran skulle vara 4 000 kr. Jag vill inte ta ut oskälig hyra, men samtidigt inte för lite om det ska vara värt att dela med en främling. Många verkar ta ut mer än så har jag sett i annonser.
    Du får lätt tag på en säng på blocket.se för en femhundring. Likaså bokhylla, skrivbord, en stol. En liten matta kostar 75 spänn. Har man dubbel bosättning så blir det lite överkurs att dra dit möbler också. Som skall släpas hem sedan.
  • Nedstämd

    Ja, du har nog rätt. Det kanske är en bra lösning.

Svar på tråden Hyra för inneboende veckopendlare