• Anonym (Så orolig...)

    Cellförändringar, v 31, gjort kolposkopi idag och fått veta att konisering ska göras i höst...

    Gjorde kolposkopi för ett år sen där man tog några småbitar och skickade till lab. Visade inget och jag gjorde nu ett vanligt cellprov för några veckor sen. Det visade cellförändringar igen, mer denna gång, så idag var jag uppe och gjorde utökat prov m biopsi igen. Innan läkaren ens påbörjat undersökningen förklarade hon att jag ca 8 v efter förlossningen måste göra en s k konisering. Jag blev så chockad och ledsen (och när jag redan var så nervös o orolig för dagens undersökning) att jag glömde fråga varför man inte inväntat provsvaren från idag först? Måste ju vara allvarligt?? Måste ringa upp läkaren i morgon och fråga, men någon mer som varit med om liknande?

    Svårt o tänka på nåt annat o glädja mig åt bebis...

  • Svar på tråden Cellförändringar, v 31, gjort kolposkopi idag och fått veta att konisering ska göras i höst...
  • Anonym (U)

    Men hur kommer koloskopin in i det hela? Det var för nåt annat eller?

    Jag tycker inte du ska googla eller be om andras erfarenheter, utan vända dig direkt till din läkare eftersom alla är unika och man inte kan jämföra tider, behandlingar osv.

  • Anonym (G)

    Varför tog du cellprov när du är gravid? Trodde inte man gjorde så..

  • Anonym (E)

    Jaha har gjort en konisering för ca 1 år sedan. Hade svåra cellförändringar som togs bort under narkos. Njut av bebis och få det sedan överstökat, det kommer att gå jättebra! Cellförändringar utvecklas långsamt så det brukar OFTAST ta ca 10 år innan det blir cancer så ta det lugnt. Du får gärna ställa frågor om själva koniseringen om det är något du undrar över så kanske jag kan svara.

  • Anonym (Så orolig...)
    Anonym (U) skrev 2016-05-24 20:00:25 följande:

    Men hur kommer koloskopin in i det hela? Det var för nåt annat eller?

    Jag tycker inte du ska googla eller be om andras erfarenheter, utan vända dig direkt till din läkare eftersom alla är unika och man inte kan jämföra tider, behandlingar osv.


    Inte koloskopi, kolposkopi! Jag skrev ju att jag skulle kontakta läkaren imorgon, men ville bara ventilera lite tills dess...
  • Anonym (Så orolig...)
    Anonym (G) skrev 2016-05-24 20:06:18 följande:

    Varför tog du cellprov när du är gravid? Trodde inte man gjorde så..


    Just för att jag hade cellförändringar även förra året. De vill ha koll då...
  • Anonym (Så orolig...)
    Anonym (E) skrev 2016-05-24 20:34:47 följande:

    Jaha har gjort en konisering för ca 1 år sedan. Hade svåra cellförändringar som togs bort under narkos. Njut av bebis och få det sedan överstökat, det kommer att gå jättebra! Cellförändringar utvecklas långsamt så det brukar OFTAST ta ca 10 år innan det blir cancer så ta det lugnt. Du får gärna ställa frågor om själva koniseringen om det är något du undrar över så kanske jag kan svara.


    Här göra det tydligen bara m lokalbedövning, men det vägrar jag... Nåt annat får de hitta på. Vill de inte söva mig får de ge mig nåt rejält lugnande...

    Mest jobbigt att vänta på svar så länge, gå o oroa sig liksom. Jag tänker ju för mycket... Dessutom känns det så himla surt att först blöda efter förlossningen, lagom bli fri från det o så kommer nästa skit. Får hoppas jag är en sån som inte blöder i flera veckor efter koniseringen.

    Gör det ont efteråt? Är det alltid narkos i ditt landsting eller beror det lite på hur mycket man måste ta bort tror du?
  • Anonym (U)
    Anonym (Så orolig...) skrev 2016-05-24 21:11:07 följande:

    Inte koloskopi, kolposkopi! Jag skrev ju att jag skulle kontakta läkaren imorgon, men ville bara ventilera lite tills dess...


    Jag förstår. Men ofta kan man jaga upp sig mer utan att få någon visshet. Hoppas du får lugnande besked!
  • Anonym (F)

    Jag har gjort konisering, det var verkligen ingen stor grej och jag behövde inte ens ta värktabletter efteråt, det gjorde inte ens lika ont som mensvärk efter. Jag blödde lite grann nån dag efter men det gick också över snabbt. 

    Men jag blev sövd, det enda som var obehagligt med det var att jag mådde illa när jag vaknade upp efteråt (pga narkosen) men det gick över efter ett tag. Sen var jag inte beredd på att vakna upp i en sal med andra patienter heller, av nån anledning trodde jag att jag skulle vakna i ett privat rum men där låg andra kvinnor på uppvak i andra sängar. Inget konstigt så men jag var inte beredd på det bara..fråga om du vill veta mer. Jag hade medelsvåra cellförändringar men är nu helt fri från det (7 år sen jag gjorde konisering). 

Svar på tråden Cellförändringar, v 31, gjort kolposkopi idag och fått veta att konisering ska göras i höst...