• Anonym (orolig. .)

    Någon som gjort konisering och vill berätta hur det gick??

    Gjorde mitt första cellprov förra året. Var då 30 år och hade inte gjort det tidigare då jag fasat det och tyckt det är obehagligt med att ligga i den stolen. Iallafall visade måttliga förändringar. Var nygravid när resultatet kom. Fick göra nytt cellprov som visade samma resultat i v 17-18 ungefär. Bestämdes då att kolla igen ca 2 månader efter förlossningen. Gjordes en kolposkopi då och läkaren tog bort en liten liten bit. Visade starka förändringar :(( blir konisering nästa månad. Är så rädd för att det ska visa cancerceller. . Är dessutom så rädd för att sövas :( hur gick det för er? Var det under narkos eller lokalbedövning? Var det positivt resultat?

    Vad händer efter? Snälla dela med er av era erfarenheter. . Tack..

  • Svar på tråden Någon som gjort konisering och vill berätta hur det gick??
  • FrökenCarlsson
    Anonym (orolig. .) skrev 2016-05-24 20:21:41 följande:

    Gjorde mitt första cellprov förra året. Var då 30 år och hade inte gjort det tidigare då jag fasat det och tyckt det är obehagligt med att ligga i den stolen. Iallafall visade måttliga förändringar. Var nygravid när resultatet kom. Fick göra nytt cellprov som visade samma resultat i v 17-18 ungefär. Bestämdes då att kolla igen ca 2 månader efter förlossningen. Gjordes en kolposkopi då och läkaren tog bort en liten liten bit. Visade starka förändringar :(( blir konisering nästa månad. Är så rädd för att det ska visa cancerceller. . Är dessutom så rädd för att sövas :( hur gick det för er? Var det under narkos eller lokalbedövning? Var det positivt resultat?

    Vad händer efter? Snälla dela med er av era erfarenheter. . Tack..


    Jag gjorde en konisering 2012, under narkos.
    Gick väldigt smidigt. Har blivit kollad oftare sen efter det, o under min senaste påvisade det lätta cellförändringar igen, men då gör dom inget.
    Senast idag va jag på återkoll igen, visar det inget nu är jag "friskförklarad" o återgår till vanliga cellprovskontroller hos BM.
    Det kommer gå bra, stort lycka till!
  • Anonym (oops)

    Oj, där ser man vad viktigt det är att gå varje gång man får kallelsen.....

  • Anonym (orolig. .)
    FrökenCarlsson skrev 2016-05-24 20:33:42 följande:

    Jag gjorde en konisering 2012, under narkos.

    Gick väldigt smidigt. Har blivit kollad oftare sen efter det, o under min senaste påvisade det lätta cellförändringar igen, men då gör dom inget.

    Senast idag va jag på återkoll igen, visar det inget nu är jag "friskförklarad" o återgår till vanliga cellprovskontroller hos BM.

    Det kommer gå bra, stort lycka till!


    Vilken grad hade du när koniseringen gjordes? F8ck du bra resultat? Kollar dom efter nåt speciellt eller är ingreppet mest för att få bort allt?

    Fick du också duscha på nått speciellt sätt inför operationen? Sk dubbeldusch?
  • Anonym (orolig. .)

    Fler får gärna berätta. .

  • Ishtar

    Jag har gjort två. Vid den första varjag sövd men vid den andra (gjord 2012) så var det lokalbedövning så det beror nog på vart i landet man bor. Visst var det ingen trevlig upplevelse men inte alls så hemsk som man kan tro.

    Det viktiga är att då bort cellförändringarna. <3.

  • Anonym (E)

    Jag är också 30 år och gjorde konisering för ca ett år sedan. Hade svåra cellförändringar grad 3. Dessa hade uppstått under de senaste 3 åren eftersom jag har gått på cellprov varje gång jag blivit kallad. Gjorde koniseringen under narkos eftersom min gyn läkare rekommenderade detta för att slippa vara medveten under tiden. Ca en cm av min livmodertapp togs bort och jag var glad att jag valde narkos. Gick jättebra, inget att oroa sig för. Blödde typ 6 veckor efteråt och det var mer jobbigt eftersom man inte får använda tampong under den tiden. Har varit på två kontroller efter koniseringen och allt ser bra ut, inga nya förändringar. Har även blivit gravid nu också, tog sig på första försöket så jag har inte fått några men av operationen. Lycka till det kommer att gå bra!

  • Anonym (E)

    Det tar vanligen 10 år ca innan cellförändringar blir cancer. Jag grät varje dag i en vecka och hade svår ångest över att jag skulle dö och inte ville sövas men trots att jag hade grad 3 förändringar så hittades aldrig några cancerceller. Men hade jag låtit det gå flera år till hade det mest troligt blivit cancer. Att sövas var bara skönt, välj det om du får välja. Du kommer inte ångra dig.

  • FrökenCarlsson
    Anonym (orolig. .) skrev 2016-05-24 20:44:21 följande:
    Vilken grad hade du när koniseringen gjordes? F8ck du bra resultat? Kollar dom efter nåt speciellt eller är ingreppet mest för att få bort allt?

    Fick du också duscha på nått speciellt sätt inför operationen? Sk dubbeldusch?
    Svåra cellförändringar hade jag, vet dock inte vilken grad.
    Dom tar nog bara bort allt liksom, vet inte riktigt vad dom gör (fördelen med att vara sövd).
    Japp, jag fick duscha i decutan (tror jag det heter, bakteriedödande. Kvällen innan samt samma morgon. Sen fick jag ligga kvar på sjukhuset tills jag hade varit på toa, men hem samma dag.
    Blödde oxå lite efter men inga andra "men".
  • Jess123

    Förstår din oro! Är 29 och fick genomgå konisering för ett år sedan. Gjorde cellprov som visade på förändringar, sen koloskopi som visade att de var svåra (grad 3) koniseringen gjordes under lokalbedövning och tog nästan 40 minuter pga att det var så svårt att få tag i min livmodertapp för att jag spände mig så mycket. Fick till slut lugnande och då gick det bättre. Om jag hade fått välja hade jag velat bli sövd. De fick ta fyra bedövningssprutor innan jag blev helt bedövad. Jag hade dock ett krångligare ingrepp än genomsnittet, det brukar gå mycket smidigare! Fick efter ca 6 veckor svar om att förändringarna var borttagna med god marginal. Har vart på återbesök och då hade jag inga nya cellförändringar. Det är väldigt vanligt även med svåra cellförändringar, det är betydligt vanligare att de "bara" är svåra än att det hunnit utveckla sig till cancer. Det som lugnade mig lite när jag oroade mig för att det skulle vara cancer är att livmoderhalscancer är en av de cancertyperna som har ganska god prognos och tillfrisknande! Jag tror det kommer gå bra! I höst är den här oron över, kramar till dig

Svar på tråden Någon som gjort konisering och vill berätta hur det gick??