• MrC

    Familjeliv.se & Bröllopstorget.se nära konkurs.

    De senaste två dagarna kanske ni har läst om Stampen som ansökt om företagsrekonstruktion? Stampen äger bland annat Göteborgs-Posten. I företagskoncernen ingår även Familjeliv.se och Bröllopstorget.se

    Familjeliv och Bröllopstorget ägs av Modern Women Media Sweden AB (MWMS-AB). De har ca 12 anställda.
    MWMS-AB ägs i sin tur av Stampen Media Partner AB.
    Stampen Media Partner AB ägs i sin tur av Stampen AB (publ) och det är det bolaget som har problem med ekonomin.

    I värsta fall kan alltså Familjeliv försvinna. Enligt näst sista årsbokslutet gjorde MWMS-AB en svindlande förlust på över 40 miljoner, trots att man bara hade 12 anställda?! (jag tror att moderbolaget tömde MWMS-AB på pengar)

    Stampen AB hade för fyra år sedan ca 4600 anställda. För tre år sedan ca 4100. För två år sedan ca 3800 och nu hörde jag att det rörde sig om ca 3500 anställda som riskerade jobbet.

    Länkar:
    GP.se
    DN.se
    Resumé
    SVD.se
    SVT.se

    Stampen är inget unikt i Sverige. Jättemånga mediekoncerner har en längre tid gått med brakförluster. Tidningar har fått lägga ner, dra ner på personal och ställa om sitt sätt att jobba. Förr läste folk papperstidningar och tidningarna kunde ta rejält jävla bra betalt för en liten sketen annons i den lokala tidningen. En liten annons kunde lätt kosta 10.000 kr + moms. Nu när internet fullkomligt exploderat och tagit över får den företagare som väljer att lägga 10.000 kr på annonsering på internet sjukt mycket mer för pengarna. Kampen om läsarna/besökarna (ni kanske hört om klickjakten?) är stenhård.
    Förr kunde tidningarna ta rejält betalt för en tidningsprenumeration, idag läser folk nyheter på internet helt gratis.

    Har ni märkt att Familjelivssajten är seg, långsam, buggig och fullkomligt nedlusad av annonser? Det beror på att ägarna kräver inkomster. -->> Vi besökare/läsare gillar inte det och installerar AdBlockers. -->> Inkomsterna minskar. Sajtägaren fixar fler annonser. -->> Fler väljer att installera AdBlockers. En ond cirkel. Själv använder jag inte AdBlockers, för att jag tycker att bra sajter ska finnas kvar. Dåliga sajter med alldeles för mycket reklam besöker jag inte längre. (Familjeliv, Di.se, Expressen för att nämna några som jag väldigt sällan besöker numera)

    Frågan är, kan Familjeliv och Bröllopstorget överleva? Säljas? Behövs Familjeliv och Bröllopstorget? Vem tar över om sajterna försvinner? Vem är konkurrenterna?
    Vad tror ni? Är snart Familjeliv.se ett minne blottt?

  • Svar på tråden Familjeliv.se & Bröllopstorget.se nära konkurs.
  • Zombie von Rymmen

    När reklamen är så tung att den kvaddar min inte helt gamla dator stup i kvarten, som om året var 1998, då är det inte så konstigt att folk sviker. Jag har koll och ordning på mina datorer, men jag kan bara navigera på den här sidan någorlunda med en webbläsare, de övriga viker ner sig totalt.

    Layouten är från förra årtusendet, man har bara skalat upp reklamen för sina egna artiklar in absurdum. Vem fan skrollar igenom sidan egentligen? Allting som finns under "Svara i tråden" är bara ett totalt slöseri med datorresurser.

    Sweclockers.com har "löst" problemet med Adblock genom att ge ett litet hjärta bredvid avataren till de forummedlemmar som inte använder Adblock på sidan. Reklamen där är också väldigt diskret och smälter in.

  • Aikido

    Stampen har ju köpt upp andra företag vid fel tidpunkt och till fel pris. Aller Media verkar vara intresserade av att köpa Familjeliv. Blir det affär får de väl döpa om det till Tantliv.

  • Krixx

    Det faktum att Stampen sedan 2007 delat ut 1,3 miljarder i bonusar och vinster påverkar ju det faktumet att de idag inte klarar av att betala sin skuld på 1,2 miljarder!

  • Flash Gordon

    Sajter kommer, sajter går. Endast Flashback består.

    Sajter utan meningsfullt innehåll sorteras bort allt eftersom av den digitala evolutionen. Sådana sajter kommer aldrig att kunna överleva genom att trycka in mer och mer reklam.

    Sajter som däremot levererar någonting som efterfrågas kan leva på prenumeranter och reklamintäkter.

    Enda alternativet att hålla sajter med innehåll som inte folk är villiga att betala för under armarna är att ta ut en internetskatt från det vi betalar i bredbandsavgift och dela ut till sajternas ägare. Då återstår bara att bestämma vilka av dessa sajter som gjort sig förtjänt av detta stöd. Familjeliv och Bröllopstorget? Knappast.

    .
    När det gäller media kan jag visserligen sympatisera med GP som verkar vara en OK tidning men om jag sörjer att media som helhet har problem? Nä, knappast. Det här har de haft kommandes i decennier allt eftersom de sänkt kvaliteten på sin produkt.

    Och vi talar inte bara om kvällspressen som varit föremål för kritik sedan ... for ever ... utan även om lokalmedia som idag kan leverera kanske 3-4 sidor faktiska lokalnyheter i en tidning på 60 sidor med resten reklam och inköpt material från någon annanstans.

    .
    Nä det finns ingen räddning, annat än riktat stöd, för de aktörer som inte levererar.

  • MrC
    Aikido skrev 2016-05-25 08:53:11 följande:

    Stampen har ju köpt upp andra företag vid fel tidpunkt och till fel pris. Aller Media verkar vara intresserade av att köpa Familjeliv. Blir det affär får de väl döpa om det till Tantliv.


    Haha. Ja, Stampen har gjort några konstiga investeringar. Inte så bra taktik att köpa andra verksamheter som går dåligt, för att förbättra sin egen? De kanske hade hoppats på synergieffekter/samordningseffekter?
    Zombie von Rymmen skrev 2016-05-25 03:33:35 följande:

    När reklamen är så tung att den kvaddar min inte helt gamla dator stup i kvarten, som om året var 1998, då är det inte så konstigt att folk sviker. Jag har koll och ordning på mina datorer, men jag kan bara navigera på den här sidan någorlunda med en webbläsare, de övriga viker ner sig totalt.

    Layouten är från förra årtusendet, man har bara skalat upp reklamen för sina egna artiklar in absurdum. Vem fan skrollar igenom sidan egentligen? Allting som finns under "Svara i tråden" är bara ett totalt slöseri med datorresurser.

    Sweclockers.com har "löst" problemet med Adblock genom att ge ett litet hjärta bredvid avataren till de forummedlemmar som inte använder Adblock på sidan. Reklamen där är också väldigt diskret och smälter in.


    Inte bara layouten som är från 1900-talet, modereringen är det också. Sämre skött forum får man leta efter. Familjeliv har/hade bra potential att dra in bra med cash till ägarna, men allt är bara så fel.
    Krixx skrev 2016-05-25 10:37:19 följande:

    Det faktum att Stampen sedan 2007 delat ut 1,3 miljarder i bonusar och vinster påverkar ju det faktumet att de idag inte klarar av att betala sin skuld på 1,2 miljarder!


    Ägaransvar! -Nä, vad händer istället? Man ansöker om företagsrekonstruktion, blåser en massa leverantörer på pengar. Staten får gå in och betala löner. Vi skattebetalare blir så jävla blåsta istället. 
    Stampen och större delen av koncernen har sina rätter i Göteborg - göteborgsandan. Västra Götalandsregionen är den del av Sverige som de senaste 120 åren har bidragit med minst till statskassan. Faktum är att den regionen skulle ha gått i konkurs 3 gånger på 1900-talet om inte landet Sverige räddat dom. Stockholm/Mälardalen är motorn, Norrland syret, Skåne/Småland bränslet och Västra Götaland bromsklossen. (jo, jag har läst nationalekonomi och ekonomisk historia på universitetet)
    Flash Gordon skrev 2016-05-25 10:54:22 följande:

    Sajter kommer, sajter går. Endast Flashback består.

    Sajter utan meningsfullt innehåll sorteras bort allt eftersom av den digitala evolutionen. Sådana sajter kommer aldrig att kunna överleva genom att trycka in mer och mer reklam.

    Sajter som däremot levererar någonting som efterfrågas kan leva på prenumeranter och reklamintäkter.

    Enda alternativet att hålla sajter med innehåll som inte folk är villiga att betala för under armarna är att ta ut en internetskatt från det vi betalar i bredbandsavgift och dela ut till sajternas ägare. Då återstår bara att bestämma vilka av dessa sajter som gjort sig förtjänt av detta stöd. Familjeliv och Bröllopstorget? Knappast.

    .
    När det gäller media kan jag visserligen sympatisera med GP som verkar vara en OK tidning men om jag sörjer att media som helhet har problem? Nä, knappast. Det här har de haft kommandes i decennier allt eftersom de sänkt kvaliteten på sin produkt.

    Och vi talar inte bara om kvällspressen som varit föremål för kritik sedan ... for ever ... utan även om lokalmedia som idag kan leverera kanske 3-4 sidor faktiska lokalnyheter i en tidning på 60 sidor med resten reklam och inköpt material från någon annanstans.

    .
    Nä det finns ingen räddning, annat än riktat stöd, för de aktörer som inte levererar.


    Hahaha. Ja, allt har sin tid. Det är väl bara en fråga om tid innan Facebook och Twitter blir ersatt av något nytt och bättre. Twitch håller på att ersätta Youtube? Lunarstorm var stort i Sverige för 20 år sedan....

    Jag vill använda AdBlock, men vill ha en omvänd funktion. Jag vill att alla sajter ska vara upplåsta och att jag eftersom jag besöker en sajt blockar den. Nu blockar AdBlock allt och jag får själv automatisk göra undantagen. Jag vill alltså ha tvärtom.
  • MrC

    www.journalisten.se/nyheter/stampens-bonusar-hade-rackt-till-skulden


    ?Stampens bonusar hade räckt till skulden?
    Glöm inte miljonregnet över Stampens chefer och ägare som bidragande orsak till ett medieimperium i ruiner, skriver kulturjournalisten Petter Larsson i dag.
    Sent igår fick Stampen klartecken av Göteborgs tingsrätt för rekonstruktion av samtliga 16 bolag som koncernen ansökt om rekonstruktion för.
    Analyserna och reaktionerna på gårdagens bomb i Mediesverige är många. I HD-Sydsvenskan skriver Petter Larsson att till de orsaker till krisen som redan rabblats (uppköpen, strukturomvandlingen, tryckerimomsen) måste man lägga till: plundringen. Han upprepar SVTs Uppdrag gransknings siffror: mellan 2005 och 2013 kostade chefer och styrelsemedlemmar Stampen totalt 800 miljoner kronor i bonusar och annat.
    ?Detta alltså utöver lönerna. Under samma period betalade koncernen ut 265 miljoner i utdelning. (...) Storägaren Peter Hjörne kammade bara 2009?2103 hem 78 miljoner. Hade man under dessa år struntat i utdelningar och bonusbetalningar, hade man med andra ord haft pengar att täcka den skuld som i dag uppgår till 1,2 miljarder?, skriver Larsson.
    I Svenska Dagbladet anger mediekrönikören Malin Ekman att Stampen betalat en ränta på runt 11 procent ? ? närmast på smslånenivå?.
    Martin Jönsson skriver i Dagens Nyheter om huvudägaren Peter Hjörnes ovilja att fullt ur erkänna sitt ansvar för Stampens kris:
    ?Hjörne framhärdade ändå att 'allt gick bra fram till 2012', men att utvecklingen för tidningsbranschen då försämrades på ett sätt som 'få kunnat förutse'. Om han syftade på att upplagor och annonsintäkter för papperstidningarna då började rasa på allvar var det väl snarare en utveckling som alla analytiker förutspådde, knappast en blixt från klar himmel?, skriver Jönsson.
    ---
    Min kommentar: Det är alltså inte det minsta jävla synd om Familjelivs ägare Stampen och dess aktieägare. Ingen fordringsägare borde gå med på rekonstruktionen. Istället borde fordringsägarna stämma aktieägarna och cheferna (företrädaransvar). De som jobbar för Familjeliv/Stampen borde säga upp sig pronto och söka nya jobb. Stäm gärna arbetsgivaren. 
    Det här fick mig att bestämma mig, jag slår på AdBlock igen och blockerar Familjeliv och andra sajter. Bra sajter kommer jag inte att blockera.
  • Zombie von Rymmen
    MrC skrev 2016-05-25 13:53:28 följande:
    Inte bara layouten som är från 1900-talet, modereringen är det också. Sämre skött forum får man leta efter. Familjeliv har/hade bra potential att dra in bra med cash till ägarna, men allt är bara så fel.
    Krixx skrev 2016-05-25 10:37:19 följande:

    Det faktum att Stampen sedan 2007 delat ut 1,3 miljarder i bonusar och vinster påverkar ju det faktumet att de idag inte klarar av att betala sin skuld på 1,2 miljarder!


    Instämmer verkligen i att det finns potential. Bara det faktum att sidan är väldigt välbesökt och aktiv trots att den är väldigt besvärlig och svåranvänd visar ju på det.
    MrC skrev 2016-05-25 14:54:20 följande:

    www.journalisten.se/nyheter/stampens-bonusar-hade-rackt-till-skulden


    ?Stampens bonusar hade räckt till skulden?
    Glöm inte miljonregnet över Stampens chefer och ägare som bidragande orsak till ett medieimperium i ruiner, skriver kulturjournalisten Petter Larsson i dag.
    Sent igår fick Stampen klartecken av Göteborgs tingsrätt för rekonstruktion av samtliga 16 bolag som koncernen ansökt om rekonstruktion för.
    Analyserna och reaktionerna på gårdagens bomb i Mediesverige är många. I HD-Sydsvenskan skriver Petter Larsson att till de orsaker till krisen som redan rabblats (uppköpen, strukturomvandlingen, tryckerimomsen) måste man lägga till: plundringen. Han upprepar SVTs Uppdrag gransknings siffror: mellan 2005 och 2013 kostade chefer och styrelsemedlemmar Stampen totalt 800 miljoner kronor i bonusar och annat.
    ?Detta alltså utöver lönerna. Under samma period betalade koncernen ut 265 miljoner i utdelning. (...) Storägaren Peter Hjörne kammade bara 2009?2103 hem 78 miljoner. Hade man under dessa år struntat i utdelningar och bonusbetalningar, hade man med andra ord haft pengar att täcka den skuld som i dag uppgår till 1,2 miljarder?, skriver Larsson.
    I Svenska Dagbladet anger mediekrönikören Malin Ekman att Stampen betalat en ränta på runt 11 procent ? ? närmast på smslånenivå?.
    Martin Jönsson skriver i Dagens Nyheter om huvudägaren Peter Hjörnes ovilja att fullt ur erkänna sitt ansvar för Stampens kris:
    ?Hjörne framhärdade ändå att 'allt gick bra fram till 2012', men att utvecklingen för tidningsbranschen då försämrades på ett sätt som 'få kunnat förutse'. Om han syftade på att upplagor och annonsintäkter för papperstidningarna då började rasa på allvar var det väl snarare en utveckling som alla analytiker förutspådde, knappast en blixt från klar himmel?, skriver Jönsson.
    ---
    Min kommentar: Det är alltså inte det minsta jävla synd om Familjelivs ägare Stampen och dess aktieägare. Ingen fordringsägare borde gå med på rekonstruktionen. Istället borde fordringsägarna stämma aktieägarna och cheferna (företrädaransvar). De som jobbar för Familjeliv/Stampen borde säga upp sig pronto och söka nya jobb. Stäm gärna arbetsgivaren. 
    Det här fick mig att bestämma mig, jag slår på AdBlock igen och blockerar Familjeliv och andra sajter. Bra sajter kommer jag inte att blockera.
    Stampen är tätt sammankopplad med Muteborgs oligarki, så jag har verkligen inga sympatier jag heller. GP är okej, men företagskoncernen är en stor härva.
  • MrC
    Zombie von Rymmen skrev 2016-05-25 19:51:36 följande:
    Instämmer verkligen i att det finns potential. Bara det faktum att sidan är väldigt välbesökt och aktiv trots att den är väldigt besvärlig och svåranvänd visar ju på det.
    MrC skrev 2016-05-25 14:54:20 följande:

    www.journalisten.se/nyheter/stampens-bonusar-hade-rackt-till-skulden


    ?Stampens bonusar hade räckt till skulden?
    Glöm inte miljonregnet över Stampens chefer och ägare som bidragande orsak till ett medieimperium i ruiner, skriver kulturjournalisten Petter Larsson i dag.
    Sent igår fick Stampen klartecken av Göteborgs tingsrätt för rekonstruktion av samtliga 16 bolag som koncernen ansökt om rekonstruktion för.
    Analyserna och reaktionerna på gårdagens bomb i Mediesverige är många. I HD-Sydsvenskan skriver Petter Larsson att till de orsaker till krisen som redan rabblats (uppköpen, strukturomvandlingen, tryckerimomsen) måste man lägga till: plundringen. Han upprepar SVTs Uppdrag gransknings siffror: mellan 2005 och 2013 kostade chefer och styrelsemedlemmar Stampen totalt 800 miljoner kronor i bonusar och annat.
    ?Detta alltså utöver lönerna. Under samma period betalade koncernen ut 265 miljoner i utdelning. (...) Storägaren Peter Hjörne kammade bara 2009?2103 hem 78 miljoner. Hade man under dessa år struntat i utdelningar och bonusbetalningar, hade man med andra ord haft pengar att täcka den skuld som i dag uppgår till 1,2 miljarder?, skriver Larsson.
    I Svenska Dagbladet anger mediekrönikören Malin Ekman att Stampen betalat en ränta på runt 11 procent ? ? närmast på smslånenivå?.
    Martin Jönsson skriver i Dagens Nyheter om huvudägaren Peter Hjörnes ovilja att fullt ur erkänna sitt ansvar för Stampens kris:
    ?Hjörne framhärdade ändå att 'allt gick bra fram till 2012', men att utvecklingen för tidningsbranschen då försämrades på ett sätt som 'få kunnat förutse'. Om han syftade på att upplagor och annonsintäkter för papperstidningarna då började rasa på allvar var det väl snarare en utveckling som alla analytiker förutspådde, knappast en blixt från klar himmel?, skriver Jönsson.
    ---
    Min kommentar: Det är alltså inte det minsta jävla synd om Familjelivs ägare Stampen och dess aktieägare. Ingen fordringsägare borde gå med på rekonstruktionen. Istället borde fordringsägarna stämma aktieägarna och cheferna (företrädaransvar). De som jobbar för Familjeliv/Stampen borde säga upp sig pronto och söka nya jobb. Stäm gärna arbetsgivaren. 
    Det här fick mig att bestämma mig, jag slår på AdBlock igen och blockerar Familjeliv och andra sajter. Bra sajter kommer jag inte att blockera.
    Stampen är tätt sammankopplad med Muteborgs oligarki, så jag har verkligen inga sympatier jag heller. GP är okej, men företagskoncernen är en stor härva.
    "Göteborgsandan" Skrattande
  • chadde
    Zombie von Rymmen skrev 2016-05-25 03:33:35 följande:

    När reklamen är så tung att den kvaddar min inte helt gamla dator stup i kvarten, som om året var 1998, då är det inte så konstigt att folk sviker. Jag har koll och ordning på mina datorer, men jag kan bara navigera på den här sidan någorlunda med en webbläsare, de övriga viker ner sig totalt.

    Layouten är från förra årtusendet, man har bara skalat upp reklamen för sina egna artiklar in absurdum. Vem fan skrollar igenom sidan egentligen? Allting som finns under "Svara i tråden" är bara ett totalt slöseri med datorresurser.

    Sweclockers.com har "löst" problemet med Adblock genom att ge ett litet hjärta bredvid avataren till de forummedlemmar som inte använder Adblock på sidan. Reklamen där är också väldigt diskret och smälter in.


    Jag tröttnade så pass mycket att jag skrev en familjeliv-plugin till Chrome. Den döljer eller raderar all onödig skit, som reklam, artiklar och allt under "Svara i tråden". Vidare injicerar den lite custom CSS som gör om layouten till en trevligare och responsiv variant :)
  • MrC
    chadde skrev 2016-05-26 04:46:49 följande:
    Jag tröttnade så pass mycket att jag skrev en familjeliv-plugin till Chrome. Den döljer eller raderar all onödig skit, som reklam, artiklar och allt under "Svara i tråden". Vidare injicerar den lite custom CSS som gör om layouten till en trevligare och responsiv variant :)
    Bra jobbat!!! Cool
  • Zombie von Rymmen
    chadde skrev 2016-05-26 04:46:49 följande:
    Jag tröttnade så pass mycket att jag skrev en familjeliv-plugin till Chrome. Den döljer eller raderar all onödig skit, som reklam, artiklar och allt under "Svara i tråden". Vidare injicerar den lite custom CSS som gör om layouten till en trevligare och responsiv variant :)
    Haha, grymt! :D Var hittar man den?
  • chadde
    Zombie von Rymmen skrev 2016-05-26 14:44:50 följande:

    Haha, grymt! :D Var hittar man den?


    Den finns bara lokalt på min dator, men jag skulle kunna skicka den till dig
Svar på tråden Familjeliv.se & Bröllopstorget.se nära konkurs.