Familjeliv.se & Bröllopstorget.se nära konkurs.
De senaste två dagarna kanske ni har läst om Stampen som ansökt om företagsrekonstruktion? Stampen äger bland annat Göteborgs-Posten. I företagskoncernen ingår även Familjeliv.se och Bröllopstorget.se
Familjeliv och Bröllopstorget ägs av Modern Women Media Sweden AB (MWMS-AB). De har ca 12 anställda.
MWMS-AB ägs i sin tur av Stampen Media Partner AB.
Stampen Media Partner AB ägs i sin tur av Stampen AB (publ) och det är det bolaget som har problem med ekonomin.
I värsta fall kan alltså Familjeliv försvinna. Enligt näst sista årsbokslutet gjorde MWMS-AB en svindlande förlust på över 40 miljoner, trots att man bara hade 12 anställda?! (jag tror att moderbolaget tömde MWMS-AB på pengar)
Stampen AB hade för fyra år sedan ca 4600 anställda. För tre år sedan ca 4100. För två år sedan ca 3800 och nu hörde jag att det rörde sig om ca 3500 anställda som riskerade jobbet.
Länkar:
GP.se
DN.se
Resumé
SVD.se
SVT.se
Stampen är inget unikt i Sverige. Jättemånga mediekoncerner har en längre tid gått med brakförluster. Tidningar har fått lägga ner, dra ner på personal och ställa om sitt sätt att jobba. Förr läste folk papperstidningar och tidningarna kunde ta rejält jävla bra betalt för en liten sketen annons i den lokala tidningen. En liten annons kunde lätt kosta 10.000 kr + moms. Nu när internet fullkomligt exploderat och tagit över får den företagare som väljer att lägga 10.000 kr på annonsering på internet sjukt mycket mer för pengarna. Kampen om läsarna/besökarna (ni kanske hört om klickjakten?) är stenhård.
Förr kunde tidningarna ta rejält betalt för en tidningsprenumeration, idag läser folk nyheter på internet helt gratis.
Har ni märkt att Familjelivssajten är seg, långsam, buggig och fullkomligt nedlusad av annonser? Det beror på att ägarna kräver inkomster. -->> Vi besökare/läsare gillar inte det och installerar AdBlockers. -->> Inkomsterna minskar. Sajtägaren fixar fler annonser. -->> Fler väljer att installera AdBlockers. En ond cirkel. Själv använder jag inte AdBlockers, för att jag tycker att bra sajter ska finnas kvar. Dåliga sajter med alldeles för mycket reklam besöker jag inte längre. (Familjeliv, Di.se, Expressen för att nämna några som jag väldigt sällan besöker numera)
Frågan är, kan Familjeliv och Bröllopstorget överleva? Säljas? Behövs Familjeliv och Bröllopstorget? Vem tar över om sajterna försvinner? Vem är konkurrenterna?
Vad tror ni? Är snart Familjeliv.se ett minne blottt?