• AAke

    nekad pappaledighet pga att barnet inte är fött än?

    föräldraledighet ska ju sökas minst två månader i förväg, detta har jag gjort men har fått den nekad.
    arbetsgivaren säger att man inte kan söka föräldraledighet före barnet är fött.

    vårt barn kommer födas i juni precis i början av min semester, tiden för föräldraledigheten jag sökt var 4 veckor efter beräknad födsel (sökte juli-september)

    stämmer det att man inte får söka i förväg trots att man måste söka i förväg för att inte riskera att få den nekad?
    känns som ett sätt för dom att tvinga mig till arbete...

    obs en fråga om ersättning från försäkringskassan utan endast angående ledigheten

  • Svar på tråden nekad pappaledighet pga att barnet inte är fött än?
  • AAke

    och ja jag vet att dom inte får neka mina 10 dagar men jag vill helst inte behöva gå in och jobba några dagar då det är en viss omställning då jag jobbar nattetid

  • Lena

    De får inte neka precis som för kvinnor. Lagen är lika oavsett kön och man får tom ta ledigt innan barnet är fött.

  • hangonasec

    nej det stämmer inte alls, har ni fått ett moderskapsintyg med bf datum så gäller det. båda föräldrarna får tom ta fledigt under graviditeten för att gå på föräldrautbildning. Det finns klara regler i föräldraledighetslagen som reglerar detta, från barnets födsel tills barnet är 18 månader gammal så har båda föräldrarna rätt till fledighet från sina arbetsgivare tom utan utag av fpenning av fk. 

  • cosinus
    Lena skrev 2016-05-25 16:09:59 följande:

    De får inte neka precis som för kvinnor. Lagen är lika oavsett kön och man får tom ta ledigt innan barnet är fött.


    Nä det senare verkar bara gälla för kvinnor. Kvinnor har rätt att vara ledig och ta ut FP 60 dagar innan beräknad födsel men det verkar inte gälla män (undantaget då utbildningen)

    Men ledighetsmässigt efter barnet har fötts ska det inte vara någon skillnad, men kanske arbetsgivaren blandat ihop med det här med att kvinnor kan gå hem innan bebisen ens är född.
  • AAke

    planeraren frågade mig om vi hade planerat för kejsarsnitt eftersom jag redan visste exakt datum för när jag ville vara ledig.
    man går ju aldrig 4 veckor över tiden för beräknad födsel...

  • AAke
    hangonasec skrev 2016-05-25 16:11:14 följande:

    nej det stämmer inte alls, har ni fått ett moderskapsintyg med bf datum så gäller det. båda föräldrarna får tom ta fledigt under graviditeten för att gå på föräldrautbildning. Det finns klara regler i föräldraledighetslagen som reglerar detta, från barnets födsel tills barnet är 18 månader gammal så har båda föräldrarna rätt till fledighet från sina arbetsgivare tom utan utag av fpenning av fk. 


    det här med moderskapsintyg, är det något som sker digitalt och automatiskt eller är det ett fysiskt papper som man får med sig?
    vi var på inskrivning i måndags (i vekca 36....) men fick inte med oss något papper
  • Anonym (nja)
    AAke skrev 2016-05-25 16:44:48 följande:

    det här med moderskapsintyg, är det något som sker digitalt och automatiskt eller är det ett fysiskt papper som man får med sig?

    vi var på inskrivning i måndags (i vekca 36....) men fick inte med oss något papper


    Inskrivning i v.36? Moderskapsintyg får man efter rutinultraljudet i v.18-20.
  • viseversa

    Klart det inte stämmer. Chefen försöker blåsa dig ts. Stå på dig ang detta. Koppla in facket om chefen inte skärper till sig!

  • viseversa
    AAke skrev 2016-05-25 16:44:48 följande:
    det här med moderskapsintyg, är det något som sker digitalt och automatiskt eller är det ett fysiskt papper som man får med sig?
    vi var på inskrivning i måndags (i vekca 36....) men fick inte med oss något papper
    Oj varför så sent? Ja moderskapsintyg får ni av barnmorskan och det ska skickas in till försäkringskassan.
  • AnkiC
    AAke skrev 2016-05-25 16:44:48 följande:
    det här med moderskapsintyg, är det något som sker digitalt och automatiskt eller är det ett fysiskt papper som man får med sig?
    vi var på inskrivning i måndags (i vekca 36....) men fick inte med oss något papper
    Oj! Varför inskrivning så sent? Det brukar man göra i v. 10-12. Moderskapsintyget är ett papper som ska skickas in till FK så ni kan bli registrerade där för att kunna ansöka om föräldrapenning. Ibland vill arbetsgivaren ha det också.
  • AAke

    vi var på ultraljud i vecka 32 (tror jag) vi fick inget intyg då heller, allt vi fick var några utskrivna ultraljudsbilder.

    att vi hade inskrivning så sent som vecka 36 beror förutom på att dom är väldigt fullbokade att min fru nyligen fick uppehållstillstånd, hon har tidigare gjort två ultraljud tester och kontroller i sitt hemland.

    nästa besök (ultraljud) är inbokat till vecka 38, vi får väl fråga efter moderskapsintyg då...

  • viseversa
    AAke skrev 2016-05-26 06:50:08 följande:

    vi var på ultraljud i vecka 32 (tror jag) vi fick inget intyg då heller, allt vi fick var några utskrivna ultraljudsbilder.

    att vi hade inskrivning så sent som vecka 36 beror förutom på att dom är väldigt fullbokade att min fru nyligen fick uppehållstillstånd, hon har tidigare gjort två ultraljud tester och kontroller i sitt hemland.

    nästa besök (ultraljud) är inbokat till vecka 38, vi får väl fråga efter moderskapsintyg då...


    Nej ni ska ringa bm och få ett redan NU då det tar några veckor för försäkringskassan att behandla ärendet. I v 38 kan bebisen vara född men visst ni kanske vill vara utan ersättning helt?
  • AnkiC
    AAke skrev 2016-05-26 06:50:08 följande:

    vi var på ultraljud i vecka 32 (tror jag) vi fick inget intyg då heller, allt vi fick var några utskrivna ultraljudsbilder.

    att vi hade inskrivning så sent som vecka 36 beror förutom på att dom är väldigt fullbokade att min fru nyligen fick uppehållstillstånd, hon har tidigare gjort två ultraljud tester och kontroller i sitt hemland.

    nästa besök (ultraljud) är inbokat till vecka 38, vi får väl fråga efter moderskapsintyg då...


    Ni bör ringa genast och be om ett intyg. FK Har en handläggningstid på upp till 30 dagar och ert barn kan ju födas strax. Ni kan varken planera eller ansöka om ledighet och föräldrapenning förrän allt är behandlat.
  • Gladskit

    Du gör helt rätt och chefen har fel!
    Även om det inte "finns" något barn nu så ska du ju följa reglerna om 2 mån innan vilket du har gjort.

    Jag har många exempel på medarbetare som ska föda barn i juli som söker semester mitten av juni till mitten av juli och sen föräldraledighet från mitten av juli och framåt. Då är de liksom lediga rakt av och när exakt under den här perioden som barnet faktiskt föds är inte relevant.

  • Amiralen82

    TS, precis som alla ovan skriver så är det klart att man kan planera och begära f-ledigt av arbetsgivare innan barnet är fött. Dock undrar jag om det kanske kan röra sig om ett missförstånd, precis som i tråden du startade gällande att du var upprörd att ni inte fått tid hos BM innan v 36. Då visade det ju sig att ni helt enkelt inte kontaktat mödravården under hela graviditeten för att ni var upprörda över att ni inte fått ngt intyg gällande graviditeten i vecka 4(?!).

    Ring mödravården så skickar de ett moderskapsintyg, visa sen det för din arbetsgivare så de kan se att du verkligen ska bli förälder. Saker händer inte bara av sig själv utan man måste oftast ta reda på saker (som det här med moderskapsintyget) själv. Kanske din arbetsgivare är tveksam till graviditeten, dvs inte ens känner till den..

    Lycka till TS, och lycka till med bebisen. Nu kan det inte vara långt kvar :)

  • AAke
    Amiralen82 skrev 2016-05-26 13:51:58 följande:

    TS, precis som alla ovan skriver så är det klart att man kan planera och begära f-ledigt av arbetsgivare innan barnet är fött. Dock undrar jag om det kanske kan röra sig om ett missförstånd, precis som i tråden du startade gällande att du var upprörd att ni inte fått tid hos BM innan v 36. Då visade det ju sig att ni helt enkelt inte kontaktat mödravården under hela graviditeten för att ni var upprörda över att ni inte fått ngt intyg gällande graviditeten i vecka 4(?!).

    Ring mödravården så skickar de ett moderskapsintyg, visa sen det för din arbetsgivare så de kan se att du verkligen ska bli förälder. Saker händer inte bara av sig själv utan man måste oftast ta reda på saker (som det här med moderskapsintyget) själv. Kanske din arbetsgivare är tveksam till graviditeten, dvs inte ens känner till den..

    Lycka till TS, och lycka till med bebisen. Nu kan det inte vara långt kvar :)


    den andra tråden utelämnade jag mycket i, lite för att inte styra svaren för mycket utan se vad det blev av tråden (första trådstarten efter flera års läsning här på forumet) det gick dock kanske inte riktigt som jag tänkt med med den tråden.
    är ju inte särskilt upprörd över det då vi inte ens befunnit oss i Sverige under en stor del av graviditeten.
    men det var i alla fall någon annan som också gjort sen inskrivning och tyckte att det inte gjorde något.

    jo jag får väl ta och ringa, dom är dock så överbelastade så blir väl uppringd först på måndag... :p
    tror inte att vi har fått något direkt nummer till vår barnmorska utan får boka vanlig tid för uppringning.

    besöket gick mycket bra i övrigt förresten, perfekta blodvärden och allt var bra, vi var nöjda med barnmorskan och när en annan sköterska tog blodprov så var det bland det sötaste jag sett på länge, hon som tog proverna pratade i stort sett inte ett enda ord engelska men pratade på Svenska till min fru i alla fall (i skrift låter det kanske inte så sött men det var så bra stämning)

    på tal om försäkringskassan så måste jag få ändan ur vagnen och skicka in papper till försäkringskassan angående att registrera henne där (har slarvat bort beslutet ifrån Migrationsverket som jag torde var oviktigt men som fk tydligen vill ha...)
Svar på tråden nekad pappaledighet pga att barnet inte är fött än?