• Flickansomlektemedelden

    Ändring av dom inför sommartider - vem ska anpassa sig?

    Min dotters( 2år) pappa har ingen egen bostad utan hyr ett rum på ett "vandrarhem" och jobbar som timvikarie. Han har annars umgänge 1 dag i veckan med övernattning pga bostadssituationen. När han skaffat lägenhet blir det varannan helg enligt dom i tingsrätten. Gemensam vårdnad.

    Han kommer sent jämt och kör sitt eget race totalt och har noll respekt för mig och dotterns storebror som inte är hans son, om vi har planer direkt efter att dottern kommer hem från umgänge. Han är bara ett stort problem i alla avseenden känner jag.

    Nu när vi har en dom på så lite umgänge så tycker jag att de är skönt att slippa tjafsa för ja kan ju begära verkställighet om han vägrar följa domen.

    Men nu idag krävde han ändrade tider under sommaren så de passar hans schema. Jag känner att de lilla umgänget kan han kanske diskutera med sin chef på sommarjobbet istället. Jag får alltid anpassa mig efter honom och jag tycker att det är hans tur nu att anstränga sig då förra årets vattnade med veckovis olika dagar och tider pga hans oregelbundna arbetstider låste mig och barnen på vår semester så vi inte fick en dräglig sommar tillsammans. Är detta rimligt att behöva anpassa sig varje år efter hans arbetstider? Det känns som att hab borde kunna offra sig lite.

    Han hotar med en advokat nu för att få som han vill men jag tro ju inte han kommer så långt då de är sent påkommet nu och dessutom dömer väl ändå inte tingsrätten i interimistiskt beslut inför sommaren att han ska få umgänge enligt enbart sitt schema och jag ska tvingas anpassa mig till det varje sommar?

    Jag vill hellre att vi båda följer umgängesdomen, fr jag har fått offra mig flera gånger då han alltid hänvisar till domen när ja hade velat byta tid eller dag någon gång. Jag har alltid löst det.

    Tacksam för hjälp! Kan han få igenom alla sina önskemål vecka för vecka i sommar eller är de sent påtänkt? Han har noll semester.


    I found your nose - It was all up in my business again.
  • Svar på tråden Ändring av dom inför sommartider - vem ska anpassa sig?
  • Flickansomlektemedelden

    Han har inte lämnat något förslag men han vill ändra de befintliga dagarna och tiderna till det som passar honom, hela hans sommarvikarier förstod jag det som så han slipper förhandla på timviket...


    I found your nose - It was all up in my business again.
  • Brumma
    Flickansomlektemedelden skrev 2016-05-25 19:06:16 följande:

    Och för att få sin vilja igenom hotade han med advokat. De känns lite drastiskt och ogenomtänkt av honom...eller?


    Eller.. så vill han faktiskt ha umgänge men känner att han - på timanställning på sommarjobb - inte sitter i den sitsen att han kan kräva något alls på jobbet.

    Frågan borde väl snarare vara - påverkar de ändrade tiderna dig något?

    Är det vid tillfällen då du planerat något annat?

    Det viktigaste borde väl vara att ert barm får möjlighet till ett bra umgänge? Eller?
  • Flickansomlektemedelden

    Jag kan ju tycka att han, som faktiskt VÄGRADE ge mig föräldradagar när dottern var 8 månader gammal och mina var slut och jag inte kunde börja jobba, kunde ta ut föräldrapenning några dagar under sommaren för att kunna få till ett drägligt regelbundet umgänge med sin dotter istället för att begränsa våran gemensamma semester och rucka på alla tider som vi haft.
    Hade det varit så att han följt tidigare överenskommelser, t ex letat lägenhet vilket han är för bekväm för att göra då det ju är billigt där han bor nu, eller varit överens om att det alltid bör utgå ifrån barnets bästa, så hade jag absolut känt mig mer positiv till ändrade tider under sommaren för att underlätta för dotterns umgänge med honom, men det handlar alltid om vad HAN anser vara bäst för honom.

    Sen är det inte så att det går någon nöd på honom ekonomiskt, han har ett företag som han tjänar pengar på, så sommarvikariatet är extra inkomst och en extra anledning att bråka om tider som han ändå inte kan hålla i slutändan


    I found your nose - It was all up in my business again.
  • Lena

    Kräv att få ett förslag senast fredag och kolla vilka du kan ändra utan större olägenhet för dig.

  • Flickansomlektemedelden

    Och frågan är ju absolut inte om det påverkar mig något, utan om det påverkar barnen. Ja, då rutinen som är satt inte följs, ja då det ständigt är otryggt för dottern har aldrig fasta rutiner med honom, ja för att syskonen inte kan få en sammanhängande semester tillsammans pga dotters pappas ständiga krånglande och ändrande med tider.
    Jag tycker att ett sommarumgänge borde vara lugnt och skönt och där all fokus från krångel med separerade föräldrar bör undvikas.
    Det är inte deras fel att han inte klarar av enkla överenskommelser.


    I found your nose - It was all up in my business again.
  • Chianti

    Jag tänker så här: Om du vägrar så cementerar du konflikten. Om du anpassar dig kanske du kan förhandla dig till att han börjar ta hänsyn till dig. Dvs om du kan få fram hur bussig du är och hur mycket det betyder för en att den andra är hänsynsfull så kanske han blir mer schysst framöver. Det är dock kanske en väldigt liten chans eftersom han verkar vara en skit, men ändå en chans.


  • Flickansomlektemedelden

    Låter som ett förslag som skulle fungera för en normalbegåvad man, men han är tyvärr en bitter pojke som bara vill att alla ska anpassa sig efter honom och han anser sig ha rätten att kräva från andra men aldrig behöva ställa upp själv.
    Jag har varit schyst de senaste två åren, men jag orkar liksom inte vara snäll längre, jag får aldrig något tillbaka. DÅ ska det minsann hotas med advokater hit och dit.

    Låt oss säga då att han kontaktar en advokat imorgon och vill få till stånd sina villkor för sommaren. Vad är oddsen att det blir som han önskar, att hela barnens sommar ska bli påverkad av hans oregelbundna schema och noll semester?
    Kommer en advokat ha tid att driva frågan såhär nära semestertiderna ens? Och går det till tingsrätten, så blir det väl ändå fasta tider per vecka, och inte enbart efter hans önskemål? De måste väl ändå utgå från barnens bästa också!


    I found your nose - It was all up in my business again.
  • Lena

    Om han inte lämnar schema i förväg så har du inget att anpassa dig till och inget som kan ändras.

Svar på tråden Ändring av dom inför sommartider - vem ska anpassa sig?