• Flickansomlektemedelden

    Ändring av dom inför sommartider - vem ska anpassa sig?

    Min dotters( 2år) pappa har ingen egen bostad utan hyr ett rum på ett "vandrarhem" och jobbar som timvikarie. Han har annars umgänge 1 dag i veckan med övernattning pga bostadssituationen. När han skaffat lägenhet blir det varannan helg enligt dom i tingsrätten. Gemensam vårdnad.

    Han kommer sent jämt och kör sitt eget race totalt och har noll respekt för mig och dotterns storebror som inte är hans son, om vi har planer direkt efter att dottern kommer hem från umgänge. Han är bara ett stort problem i alla avseenden känner jag.

    Nu när vi har en dom på så lite umgänge så tycker jag att de är skönt att slippa tjafsa för ja kan ju begära verkställighet om han vägrar följa domen.

    Men nu idag krävde han ändrade tider under sommaren så de passar hans schema. Jag känner att de lilla umgänget kan han kanske diskutera med sin chef på sommarjobbet istället. Jag får alltid anpassa mig efter honom och jag tycker att det är hans tur nu att anstränga sig då förra årets vattnade med veckovis olika dagar och tider pga hans oregelbundna arbetstider låste mig och barnen på vår semester så vi inte fick en dräglig sommar tillsammans. Är detta rimligt att behöva anpassa sig varje år efter hans arbetstider? Det känns som att hab borde kunna offra sig lite.

    Han hotar med en advokat nu för att få som han vill men jag tro ju inte han kommer så långt då de är sent påkommet nu och dessutom dömer väl ändå inte tingsrätten i interimistiskt beslut inför sommaren att han ska få umgänge enligt enbart sitt schema och jag ska tvingas anpassa mig till det varje sommar?

    Jag vill hellre att vi båda följer umgängesdomen, fr jag har fått offra mig flera gånger då han alltid hänvisar till domen när ja hade velat byta tid eller dag någon gång. Jag har alltid löst det.