• Zimmer

    Ledigt för studier

    Att man har rätt till tjänstledighet vid studier vet jag (med 6 månaders förvarning så kan inte arbetsgivaren neka en ledigt).  Men kan jag välja att ta delvis tjänstledigt och själv bestämma när? 

    Tex om jag läser kurser på ca 50%  men tänker fortsätta jobba delvis under tiden. Kan jag säga att jag vill ha helt ledigt två veckor tex före tenta men att jag annars jobbar heltid när jag jobbar så att säga?  Då skulle jag ha mindre ledigt än jag har "rätt" till så det borde göra dem glada, och det skulle funka bäst för mig. Men jag vill ta ut tjänstledigheten i sjok då jag är helt ledig och inte 50% över ett år.

    Nån som vet om man kan göra så?

  • Svar på tråden Ledigt för studier
  • KaSaM

    Oftast så är partiell tjänstledighet möjligt utifrån verksamhetens behov, dvs du kan inte fullt ut själv bestämma när du vill ha ledigt. Om det är möjligt så ha en dialog med din chef om vad som kan vara möjligt för dig. Oftast så handlar partiell tjänstledighet om del av dag eller heldag, men oavsett vad så är det alltid verksamhetens behov som ligger till grund till vad som är möjligt att bevilja.

  • Zimmer

    Så om jag själv vill bestämma att vara fullt ledig just de två veckorna innan tentorna så måste jag helt enkelt studera 100% och vara ledig 100%?

    Jag har inte rätt att vara fullt ledig inför tenta utan det är om verksamheten tillåter? Låter konstigt.

    Jag vill ju inte vara ledig så många procent som jag kommer studera (om det nu blir 50,75 el 100% ) bara fullt ledig i kortare perioder för att fokusera för skrivningar.

  • Carambolan

    Prata med din chef. Chefens rättighet är att leda och fördela arbetet så att det passar företaget. Din rättighet är bara att vara tjänstledig, men vill du vara det på deltid är det (som alltid) chefen som lägger schemat.

    Men på många arbetsplatser funkar det finfint att göra som du vill så prata om det!

  • KaSaM

    Det beror helt på vad du arbetar med och vilka förutsättningar som finns för dig. Jag hade aldrig kunnat bevilja tjänstledigt med de önskemål du har då det inte hade fungerat alls för verksamheten. Tilläggas bör att jag arbetar som chef inom äldreomsorg.

Svar på tråden Ledigt för studier