• Anonym (Rädd)

    Yes diskmedel i ögat - farligt?

    Fick yes diskmedel i ögat. Sköljde direkt. Men ögat ännu rött och det svider än.

    Är detta farligt?

  • Svar på tråden Yes diskmedel i ögat - farligt?
  • Anonym (*)

    Skölj länge under vattenkranen och ring 1177 och be om råd!

  • Anonym (Rädd)

    Sköljde flera minuter.

    Kö till 1177.

    Är det jättefarligt?

  • Haskel

    Nej, det är inte farligt. Men likt tvål och schampo irriterar det slemhinnan i ögat. 

    Försök skölja med öppna ögon, så du får bort allt. Det kan sedan svida, och vara lite rött, tills ögat återhämtat sig. Brukar bara ta någon timme, max.

  • Anonym (*)
    Anonym (Rädd) skrev 2016-05-26 17:21:44 följande:
    Sköljde flera minuter. Kö till 1177. Är det jättefarligt?

    Förmodligen inte jättefarligt, men jag vet inte säkert. Jag minns att jag fått rådet att fortsätta skölja tills man får hjälp av någon som vet vad den gör (1177, ambulanspersonal eller liknande). Hellre onödigt länge än för lite!
  • Farfallos

    Vanligt diskmedel är faktiskt inte något annat än tvål, så ta det lugnt. Inte ens jättefarligt att klunka i sig om man jämför med annat. Farliga grejer har barnsäker skruvkork enligt lag, och det har inte diskmedel.

    Maskindiskmedel är värre.

  • Anonym (Rädd)

    Men det kan inte fräta sönder ögat? Så det finns risk att ögat blir synligt förstört?

    Synen kvittar. Är redan helt blind på det ögat nämligen. Pga olycka.

  • Haskel
    Anonym (Rädd) skrev 2016-05-26 17:41:39 följande:

    Men det kan inte fräta sönder ögat? Så det finns risk att ögat blir synligt förstört?

    Synen kvittar. Är redan helt blind på det ögat nämligen. Pga olycka.


    Haha, nej då kan du vara helt lugn. Men det skadar inte heller synen.

    Jag råkade, för lite senan tappa ca 1 dl bensin i ögonen. Förutom  vatten spolade jag ögonen med duschtvål. Tvål och diskmedel är i stort sett samma sak.
Svar på tråden Yes diskmedel i ögat - farligt?