• Tingeling03

    Utgifter vid husköp

    Jag och min man går i tankar om att köpa hus och vi sitter och räknar på hur mycket vi ska kunna tänkas lägga vid en eventuell budgivning. Kommer det några mer utgifter vid ett husköp än de för kontantinsats, lagfart, pantbrev, handpenning och besiktningsmän? Handpenningen läste jag ligger på ca 10% av köpekillingen, är det någonting annat än kontantinsatsen det eller kan man se kontantinsatsen som en handpenning? Någon som vet? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Utgifter vid husköp
  • gbgumman

    Vi håller på och bygger så vi har det väl lite värre. Men jag tycker hela tiden det tillkommer små saker. Nu skulle tex bostadsrättsföreningen vi bodde i innan ha överlåtelseavgift på 1387kr. Känns som man måste ha liten pott hela tiden för utgifter msn inte vet om. Men de stora verkar ni ha med. Ska ni sälja något annat tillkommer ev mäklare, flyttstädning, flytthjälp om man inte gör det själv. Vi köpte detta och det gick på 80 000kr tillsammans.

  • zZzZz

    bankerna lånar ut 85% så det är 15% man får lägga själv, om inte ens bank ger en blancolån på dom övriga 5% eller om man dumt får låna hela 100%...

    annars är det inte mycket mer, pantbrev om det inte redan finns fullt med pantbrev på huset (annars får man ta ut nya upp till husets köpeskilling)
    lagfart som betalas på separat faktura till lantmäteriet, kostnad för en utförlig besiktning om inte huset redan har en seriöst gjord besiktning och ni kan överta besiktningsprotkollet mot en kostnad..

    annars är det bara hitta ett bra objekt, se till och ha råd med 15% handpenning eller mer, buda vettigt och hoppas man får det, längta efter inflyttning och slutbetalning vid påskrivningen inför köpet :)

    lycka till :)

    man kan även googla "kostnader vid köp av hus" och få nyttig information.. typ
    http://www.kopa-hus.se/kostnader.html

  • Eivie

    Kontantinsats är det du behöver i tillgångar för att få beviljat lån av banken.

    Handpenning är det du betalar till säljaren för att "bekräfta" köpet.

    Begreppen i sig hör alltså inte alls ihop varpå din fråga blir lite märklig tycker jag.

  • Tingeling03

    Tycker inte frågan är särskilt märklig Eivie. Låt oss säga att vi får möjlighet att köpa ett hus för en kostnad av totalt 1 500 000 kr. Då räknar jag med att kontantinsatsen är 225 000 kr (15 % av 1 500 000 kr), lagfarten ligger vad jag vet på 1,5 % av köpesumman, i detta fallet totalt 22 500 kr och pantbrev ligger på vad jag vet 2 % av köpesumman, i detta fallet 30 000 kr. På de flesta hus vi har kollat på så finns det ofta flera pantbrev på 100 000 tals kronor så att räkna 2 % på totala köpesumman är vissa fall grovt räknat, men då har vi marginal, tänker jag. Sen tillkommer uppläggningskostnader för lagfart m.m. har jag sett, några hundra kronor. Men det jag undrade över var om de menar att man kan lägga kontantinsatsen som handpenning eller om handpenningen är en helt annan utgift, alltså i detta fallet 150 000 kr till utöver de kostnader som jag redan har räknat upp. Vissa banker har jag sett kan bevilja ett handpenningslån som sedan löses i bolånet om man inte kan lägga upp för den själv, och att de flesta bankerna beviljar detta lån om de beviljar ett bolån, det var därför jag frågade om handpenningen är en annan utgift än kontantinsatsen.
    Vi bor i dagsläget i en hyresrätt så vi har inget hus/lägenhet att sälja så inga utgifter för mäklare etc.

  • Eivie
    Tingeling03 skrev 2016-05-26 18:30:07 följande:

    Tycker inte frågan är särskilt märklig Eivie. Låt oss säga att vi får möjlighet att köpa ett hus för en kostnad av totalt 1 500 000 kr. Då räknar jag med att kontantinsatsen är 225 000 kr (15 % av 1 500 000 kr), lagfarten ligger vad jag vet på 1,5 % av köpesumman, i detta fallet totalt 22 500 kr och pantbrev ligger på vad jag vet 2 % av köpesumman, i detta fallet 30 000 kr. På de flesta hus vi har kollat på så finns det ofta flera pantbrev på 100 000 tals kronor så att räkna 2 % på totala köpesumman är vissa fall grovt räknat, men då har vi marginal, tänker jag. Sen tillkommer uppläggningskostnader för lagfart m.m. har jag sett, några hundra kronor. Men det jag undrade över var om de menar att man kan lägga kontantinsatsen som handpenning eller om handpenningen är en helt annan utgift, alltså i detta fallet 150 000 kr till utöver de kostnader som jag redan har räknat upp. Vissa banker har jag sett kan bevilja ett handpenningslån som sedan löses i bolånet om man inte kan lägga upp för den själv, och att de flesta bankerna beviljar detta lån om de beviljar ett bolån, det var därför jag frågade om handpenningen är en annan utgift än kontantinsatsen.
    Vi bor i dagsläget i en hyresrätt så vi har inget hus/lägenhet att sälja så inga utgifter för mäklare etc.


    Fast om du behöver låna pengar så köper du inte huset (och betalar handpenning vid kontraktsskrivningen) utan beviljat lånelöfte.

    Kontantinsatsen är den summa som banken anser att ni behöver finansiera själva för huset. Handpenningen är som sagt inget banken lägger sig i och tanken är ju att man ska kunna betala den med sparade pengar. Kontantinsats är ju oftast krav på minst 15 % och handpenningen ligget typ alltid runt 10 %. Har du inte handpenningen att betala till säljaren har du ju inte heller det som krävs för att bli beviljad lån (om då inte banken låtit dig låna mer än 85%).

    Jag tycker du krånglar till det och gör det märkligt när du väljer att klumpa ihop allt. Se det för var det är, separata interaktioner som är en del i husköpet. Du har ju olika motparter, banken och säljaren.

    Pantbrev osv ska det finnas pengar utöver köpeskillingen (oavsett hur mycket som finansieras av lån/sparade medel). De är ju administrativa kostnader som inte har med din relation till banken (lånet) eller säljaren (köpeskilling/handpenning) att göra på samma sätt.
  • Tingeling03

    Fast du svarar fortfarande inte på min fråga Eivie, du kommenterar bara en massa annat.. Huruvida om jag tar lån till eller betalar handpenningslånet kontant är ingenting som angår dig och det var heller ingenting som jag sökte svar på, att banken kan ställa upp med ett handpenningslån var ENDAST ett konstaterande utifrån att ha läst på flera bankers hemsidor.. Min fråga är FORTFARANDE om handpenningen och kontantinsatsen är samma eller två skilda saker..

  • Kerubmamman

    Väldigt förenklat:
    Om du betalar handpenningen kontant har du betalat 10% av köpeskillingen kontant och behöver bara lägga 5% till banken för kontantinsatsen. 
    Om du lånar till handpenningen så har du betalat 0% kontant och ska betala 15% direkt till banken. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Ingrediensen

    Handpenningen är inget som tillkommer utan betalas antingen genom att ni har kontanter eller tar ett tillfälligt lån. Den summan räknas sen bort från köpesumman.

  • HOBBE49

    Tänk så här:

    Ni köper ett hus med köpeskilling 1.000.000.
    Kontantinsatsen bör vara 150.000 (15% av köpeskillingen). Av denna betalas handpenningen om 100,000 (10% av köpeskilling). Sedan läggs de resterande 50.000 vid tillträdet. Då återstår 850.000 av köpeskillingen att betala genom lån.

    Till köpeskillingen läggs pantbrev om 20.000 (2%) samt lagfartsavgift om 15.000 (1,5%). Arvode för besiktningsman låt säga 10.000. Dessa kostnader brukar man vanligtvis också få lägga kontant.

    Alltså.
    Totalsumman 1.045.000
    Kontant 195.000
    Lån 850.000

  • Butterscotch
    Tingeling03 skrev 2016-05-26 19:26:44 följande:

    Fast du svarar fortfarande inte på min fråga Eivie, du kommenterar bara en massa annat.. Huruvida om jag tar lån till eller betalar handpenningslånet kontant är ingenting som angår dig och det var heller ingenting som jag sökte svar på, att banken kan ställa upp med ett handpenningslån var ENDAST ett konstaterande utifrån att ha läst på flera bankers hemsidor.. Min fråga är FORTFARANDE om handpenningen och kontantinsatsen är samma eller två skilda saker..


    Handpenningslån kan man t ex få om man har en bostad som ännu inte är såld så att man fått loss de kontanter som behövs för att lägga handpenningen vid kontraktsskrivningen för det nya boendet.
  • Eivie
    Tingeling03 skrev 2016-05-26 19:26:44 följande:

    Fast du svarar fortfarande inte på min fråga Eivie, du kommenterar bara en massa annat.. Huruvida om jag tar lån till eller betalar handpenningslånet kontant är ingenting som angår dig och det var heller ingenting som jag sökte svar på, att banken kan ställa upp med ett handpenningslån var ENDAST ett konstaterande utifrån att ha läst på flera bankers hemsidor.. Min fråga är FORTFARANDE om handpenningen och kontantinsatsen är samma eller två skilda saker..


    Jo, jag svarade på din fråga men du verkar inte (vilja) förstå. Varför skriver du så otrevligt till mig när jag försöker hjälpa dig?

    Köpeskillingen = 100 %

    Du och Banken
    Lån 85% (kräver kontantinsats från dig 15% för att täcka hela köpeskillingen)

    Du och Säljaren
    Handpenning vid kontaktskrivning 10 %
    Sedan ytterligare 90 % vid tillträde

    Om banken kräver 15 % för att bevilja lån så har du ju redan pengar nog att täcka handpenningen. Vid tillträdet betalar sedan banken resterande 85 % samt du 5 % ytterligare för att komma upp i 100.

    Hade du betalat ytterligare 10 % hade ju huset kostat 10 % mer än köpeskillingen vilket är helt orimligt och varför skulle banken räkna med något annan summa än den huset faktiskt säljs för.

    Låna behöver du ju bara göra om du har tillgångar som är bundna i t.ex. Befintligt boende. Likväl tillgångar men de kan kanske inte omvandlas till kontanter i tid då man behöver bo någonstans tills tillträdet.
  • Ms H
    Kerubmamman skrev 2016-05-26 19:36:14 följande:

    Väldigt förenklat:
    Om du betalar handpenningen kontant har du betalat 10% av köpeskillingen kontant och behöver bara lägga 5% till banken för kontantinsatsen. 
    Om du lånar till handpenningen så har du betalat 0% kontant och ska betala 15% direkt till banken. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    Nej, man betalar inget av köpeskillingen till banken.
  • Tingeling03

    Jag vill förstå dig, och jag är glad för att du vill hjälpa, men du började diskutera huruvida det var bra eller ej att ta lån och tänker jag ta lån så har jag inte råd att köpa hus, och det var inte det som var frågan, jag surnar till när folk börjar "tillrättavisa" men jag ber om ursäkt för min otrevliga ton. Det enda jag ville veta var om jag var tvungen till att lägga 10 % handpenning utöver 15 % kontantinsats och sedan bolån på det, men nu har jag fått ett svar jag är nöjd med, att handpenningen är 10 % av kontantinsatsen, och det tackar jag så mycket för.


    Eivie skrev 2016-05-26 21:48:32 följande:

    Jo, jag svarade på din fråga men du verkar inte (vilja) förstå. Varför skriver du så otrevligt till mig när jag försöker hjälpa dig?

    Köpeskillingen = 100 %

    Du och Banken

    Lån 85% (kräver kontantinsats från dig 15% för att täcka hela köpeskillingen)

    Du och Säljaren

    Handpenning vid kontaktskrivning 10 %

    Sedan ytterligare 90 % vid tillträde

    Om banken kräver 15 % för att bevilja lån så har du ju redan pengar nog att täcka handpenningen. Vid tillträdet betalar sedan banken resterande 85 % samt du 5 % ytterligare för att komma upp i 100.

    Hade du betalat ytterligare 10 % hade ju huset kostat 10 % mer än köpeskillingen vilket är helt orimligt och varför skulle banken räkna med något annan summa än den huset faktiskt säljs för.

    Låna behöver du ju bara göra om du har tillgångar som är bundna i t.ex. Befintligt boende. Likväl tillgångar men de kan kanske inte omvandlas till kontanter i tid då man behöver bo någonstans tills tillträdet.


  • Eivie
    Tingeling03 skrev 2016-06-04 17:43:32 följande:

    Jag vill förstå dig, och jag är glad för att du vill hjälpa, men du började diskutera huruvida det var bra eller ej att ta lån och tänker jag ta lån så har jag inte råd att köpa hus, och det var inte det som var frågan, jag surnar till när folk börjar "tillrättavisa" men jag ber om ursäkt för min otrevliga ton. Det enda jag ville veta var om jag var tvungen till att lägga 10 % handpenning utöver 15 % kontantinsats och sedan bolån på det, men nu har jag fått ett svar jag är nöjd med, att handpenningen är 10 % av kontantinsatsen, och det tackar jag så mycket för.


    Jag har inte skrivit någonstans om det är bra eller ej att ta lån. Jag har endast redogjort för hur det tekniskt fungerar vid boendelån och hur banken oftast resonerar. Handpenninglån och hur banken kan bevilja sådana var en senare tillkommen diskussion i tråden. Om du väljer att läsa in saker i ett svar som inte står tycker jag du borde hålla det för dig själv istället för att ta det ut på andra utan belägg för saken. Förstår inte vad du får ut av att anklaga mig för saker.
Svar på tråden Utgifter vid husköp