• Anonym (TS)

    Vad 17 är det som kliar där nere!!!???

    Jag blir snart knäpp. Det kliar så jag snart blir tokig på riktigt!!
    Det kliar på hela mig. Eksem både här och där just nu och det är så jobbigt.
    Men vad är det som kliar mellan benen?
    Det kliar på de yttre blygdläpparna och där troskanten sitter. Även uppe på, där håret är så att säga..
    Kliar inte i, förutom emellanåt på ena sidan brevid klitoris...samma ställe hela tiden.
    Ibland känns det som det nästan kryper djur, men det är inga djur!! Två gånger har jag varit hos gynekologer och i samband med andra ärenden där frågat om detta. Men de ser inget konstigt!!!
    Det kliar periodvis under dagen och när det väl kliar så river jag så det blöder och enat blygdläppen är svullen.
    Men det är inget konstigt säger dom? Senast för 1 vecka sedan var jag där. Hon sa att huden ser fin ut för att klia så mycket.
    Jag har provat att raka och att inte raka. Det känns ingen skillnad, förutom att vara rakad känns bättre och att det är lättare att klia. Jag kör nu parfymerit tvättmedel, duschcreme...även parfymeri intimtvätt och intimolja...
    Är det någon som har det såhär? Man blir ju knäpp av allt kliande och känner sig så äcklig.

  • Svar på tråden Vad 17 är det som kliar där nere!!!???
  • Anonym (hjälp finns)

    INGEN här kan svara på det. och äga vad det är, vi är inte utbildade läkare kära du.. bara att knalla till vårdcentralen! För att få bukt det där. förmodligen en lindrig könssjukdom om du frågar mig. Som sagt vi är inte läkare och har inte sett dina blygdläppar. Vad vill du få ut av den här tråden? ena säger cancer andra ditten och ena datten liksom jaha?

  • Anonym (Hej)

    Skabb?
    Prova att smörja in dig med Tenutex som finns receptfritt på Apoteket. Det är ingen fara att använda det även om det nu inte är skabb men det skadar ju inte att prova för att kanska komma åt klådan.Följ anvisningarna på krämtuben.
    Det kan vara svårt att se skabb för en gynekolog, man behöver totats itta med mikroskop.

  • Annelie 76

    Om inte gyn hittar nåt får du söka dig vidare till Hudmottagningen. Det är de som är experter på huden och utslag.
    Jag har nåt liknande (men inget eksem) men har tyvärr inte varit till läkare med det. Däremot vet jag att det blir värre av vissa trosskydd och bindor. Bäst funkar ekologiska av märket Naty.

  • Anonym (Metoo)

    Herregud, när jag började läsa ditt inlägg så trodde jag först att det var jag som skrivit, men glömt bort det!

    Jag har det exakt som du!

    För mig kom klådan krypande. Det började med utslag/eksem på vissa ställen; på ena handryggen, strax nedanför ena bröstet, under näsan. Och för några månader sedan även på yttre blygdläpparna.

    Jag har igen könssjukdom och jag har testat negativt för både svampinfektion och bakteriell vaginos.

    Klådan blev bara värre och värre och som du skriver; man blir galen, fungerar inte som människa. Jag började med att sluta tvätta mig med intimtvål, nu kör jag enbart vatten och babyolja. Bytte alla trosor till 100% bomull. Bytte tvättmedel och sköljmedel. Sedan började jag smörja med intimkräm, vilket gjorde det bättre ett tag. Sedan hjälpte inte det och jag började med receptfri hydrokortison, vilket gjorde det bättre ett tag. När det inte längre hjälpte och jag verkligen höll på att förlora förståndet, började jag med bedövningssalva.

    Jag har googlat massor och trodde själv att det är något sorts eksem eller hudsvamp. Jag fick receptbelagd kortison utskriven av läkare och använde den i tre veckor. Klådan försvann, men när jag slutade med salvan kom klådan tillbaka. Jag har verkligen ingen lust att använda stark kortison i underlivet igen, det kommer att leda till andra problem.

    Någonstans hittade jag information om att det kan vara bakterie eller hudsvamp eller en kombination av båda och att en receptfri salva som heter Propyless kan hjälpa. Den är mjukgörande och är antibakteriell och kan ta bort viss hudsvamp. Jag har nu smörjt med den i tre dagar, smörjer bara in mig på kvällen, och peppar, peppar det kliar inte längre. Vilket gör att jag nu tror att det är det jag har; bakterie eller hudsvamp.

    Varför min läkare inte vill ge mig remiss till hudmottagningen förstår jag inte. Men jag har upptäckt att man kan söka remiss själv direkt till hudmottagningen. Om inte klådan försvinner nu, kommer jag att gå vidare på det sättet!

    Uppdatera gärna om du får veta vad du har!

  • v i r r a

    Ja jag. För mig beror det uteslutande på tvättmedel. Sköljmedel reagerar jag inte alls på. Ju effektivare maskiner desto värre blir det också. De moderna använder för lite vatten!

    Det funkar inte med vilket parfymfritt eller allergivänligt tvättmedel som helst. Jag klarar via sensitive men tvätten måste sköljas MYCKET. Det räcker alltså inte med "extrasköljfunktionen" på vår tvättmaskin.

    Är det lite tvätt funkar det att använda bara förtvättsprogrammet med tvättmedel, vanliga programmet kör jag utan tvättmedel + extraskölj.

    Oftast kör jag tvätten två gånger... första gången med tvättmedel och andra gången utan.

    Det här gör jag med alla kläder och sängkläder.

    Jag märker på en gång om det ligger kvar rester av tvättmedel innanför tvättmedelsfacket, om det lite hamnat i sköljmedelsfacket eller om någon annan tvättat och missat extremsköljningen... Då blir det klåda på en gång.

    Jag har letat tvättmaskin som är "mindre miljövänlig" och använder mer vatten men hittade ingen. Då får det bli såhär i stället.

    Det var betydligt bättre förr då tvättmaskinerna sköljde bättre och använde mer vatten och jag önskar mig egentligen en sån där riktigt gammal och stor tvättmaskin som finns i gemensamma tvättstugor... På den tiden hade jag mycket mindre/inga problem.

    Fast om din klåda beror på det här går ju inte att veta. Men testa.

  • v i r r a

    Kan tillägga att min mamma och bror hade olika konstiga hudåkommor och ffa klåda. Båda fick det vid olika tillfällen då de uppgraderat tvättmaskinen. När de provade extremsköljmetoden blev de "botade".

    Min dotter reagerar också. Ibland kliar det i snippan och då är det bara att byta kläder och sängkläder så går det över.

    Ärftlig allergi mot energieffektiva tvättmaskiner alltså

  • Anonym (Lichten?)

    Jag skulle gissa på Lichten sclerosus. Jag har själv har klåda i underlivet sedan 12 år tillbaka (är 37 år idag). Jag sökte hjälp hos alla möjliga läkare. Dom sa svamp, övertvätt, irretation mm. För 3 år sedan kom jag till en jättebra gyn-läkare i ett annat ärende men tog upp klådan och hon var den första som nämde Lichten och skrev ut Dermovat som är en superstark kortison. Det hjälpte! Nu kommer min klåda i skov och jag måste smörja regelbundet med Dermovat för att inte klia sönder mig.

    Jag vet inte var du ska vända dig för att få hjälp. Många läkare, till och med gynläkare, vet inte om att Lichten finns eller tror inte att unga kvinnor kan drabbas, då det ofta verkar vara kvinnor i klimakteriet som får Lichten. Jag har både en bror och en mamma som har Lichten i underlivet.

Svar på tråden Vad 17 är det som kliar där nere!!!???