• Anonym (Undersökarn)

    En fråga till feminister.

    Hur ofta "råkar" ni bedöma människor utifrån kön istället för som individer? Omedvetet alltså, inte medvetet.

  • Svar på tråden En fråga till feminister.
  • Kjell2
    Anonym (Undersökarn) skrev 2016-05-27 08:15:01 följande:

    Hur ofta "råkar" ni bedöma människor utifrån kön istället för som individer? Omedvetet alltså, inte medvetet.


    Hur gör du själv och anser du dig själv vara feminsist?
    Vilka anser du vara feminister?
  • Anonym (Undersökarn)
    Aikido skrev 2016-05-27 08:17:51 följande:

    Är det inte lite svårt att hålla koll på saker man gör omedvetet?


    Någon annan kanske påpekar det?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Undersökarn) skrev 2016-05-27 08:15:01 följande:
    Hur ofta "råkar" ni bedöma människor utifrån kön istället för som individer? Omedvetet alltså, inte medvetet.
    En märklig fråga baserad på en oupplyst grund. Du förutsätter att alla feminister är individualister och likartsfeminister, vilket redan där är två stora fel. Det finns särartsfeminister, som menar att det finns skillnader på män och kvinnor, så för dem är det liksom självklart att bedöma utifrån kön.

    Och som annan redan påpekat, gör man något omedvetet så är man ju per definition inte medveten om det, och då kan man inte beödma något om det. Säger väl sig självt?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (Undersökarn)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-05-27 11:49:10 följande:

    En märklig fråga baserad på en oupplyst grund. Du förutsätter att alla feminister är individualister och likartsfeminister, vilket redan där är två stora fel. Det finns särartsfeminister, som menar att det finns skillnader på män och kvinnor, så för dem är det liksom självklart att bedöma utifrån kön.

    Och som annan redan påpekat, gör man något omedvetet så är man ju per definition inte medveten om det, och då kan man inte beödma något om det. Säger väl sig självt?


    Särartsfeminism innehåller för mycket konservativa värderingar för att det skulle kunna kallas för riktig feminism. Dessutom är den inriktningen marginaliserad i Sverige (enligt Wikipedia).

    Umgås man i feministiska kretsar skulle ju likasinnade märka och därmed kunna påpeka när man gått i fällan.
  • Anonym (M)

    Det finns väldigt många trådar med denna titel (eller snarlik)

    Hur ofta är ju svårt att säga, gissningsvis hela tiden. Att män och kvinnor är olika är ju något som man har med sig sen barnsben så det påverkar säkerligen mitt sätt att tolka och uppfatta andra personer i de flesta sammanhang. Även min uppfattning av mig själv, och mina reaktioner på mitt eget beteende lär ju vara påverkade av vad jag förväntar mig av mig själva pga kön.

    Däremot är det ju att dra det lite väl långt att påstå att man bedömmer utifrån kön istället för utifrån individ. Men bedömningen av en individ lär ju påverkas av föreställningar utifrån kön.

  • Kjell2
    Anonym (Undersökarn) skrev 2016-05-27 12:53:23 följande:
    Särartsfeminism innehåller för mycket konservativa värderingar för att det skulle kunna kallas för riktig feminism. Dessutom är den inriktningen marginaliserad i Sverige (enligt Wikipedia).

    Umgås man i feministiska kretsar skulle ju likasinnade märka och därmed kunna påpeka när man gått i fällan.
    Så särartsfeminster är inte feminiser enlig dig och ska inte svara på frågan. Hur definerar du en feminist?
Svar på tråden En fråga till feminister.