• Anonym (Ssk)

    Varierande lön - gemensam ekonomi

    Vi har tänkt ha gemensam ekonomi, sambon har fast lön på 31000 i månaden. Min lön varierar mycket beroende på hur jag jobbar, om jag hyr ut mig, jobbar mycket nattpass osv men kommer ibland upp i 25000 och ibland i 45000 i månaden.

    Har ni tips för hur man bäst lägger upp en gemensam ekonomi när lönen varierar så? Vill gärna kunna jobba extra för att tex unna mig shopping (som jag älskar!).

  • Svar på tråden Varierande lön - gemensam ekonomi
  • Norris

    Kom fram till ett belopp som ni båda ska lägga till den gemensamma kassan varje månad, tex 20000 var. Resten av pengarna blir era egna.

  • Anonym (Ssk)

    Så har vi tänkt göra men är det okej, jag menar vissa månader har jag ju jättemycket mer pengar, andra månader mer lika löner...känns lite orättvist mot min sambo menar jag.

  • Carambolan

    Utgå från hur stora era gemensamma utgifter är plus ett eventuellt gemensamt sparande. Kanske behöver ni inte lägga mer än 15 000 var? Då kommer du ibland få mer och ibland mindre över än din sambo. Men vill du verkligen ha en gemensam ekonomi så ska ni kanske bara se alla pengar som era gemensamma pengar.

  • Tecum
    Anonym (Ssk) skrev 2016-05-27 08:46:10 följande:
    Så har vi tänkt göra men är det okej, jag menar vissa månader har jag ju jättemycket mer pengar, andra månader mer lika löner...känns lite orättvist mot min sambo menar jag.
    Nja, jag tycker att de tär ett bra förslag att ni lägger varsitt belopp i en gemensam pott och resten till eget sparande eller konsumtion. Skulle det visa sig att du får ihop betydligt mer än sambon kan du t ex betala en gemensam resa för att kompensera.
  • Plaztiq
    Anonym (Ssk) skrev 2016-05-27 08:34:11 följande:

    Vi har tänkt ha gemensam ekonomi, sambon har fast lön på 31000 i månaden. Min lön varierar mycket beroende på hur jag jobbar, om jag hyr ut mig, jobbar mycket nattpass osv men kommer ibland upp i 25000 och ibland i 45000 i månaden.

    Har ni tips för hur man bäst lägger upp en gemensam ekonomi när lönen varierar så? Vill gärna kunna jobba extra för att tex unna mig shopping (som jag älskar!).


    Jag och min sambo slängde bara ihop våra löner trots att han tjänar tio tusen mer än mig.
    Vi har ett gemensamt konto där vi båda får in lönerna. Vill man leva resten av sina liv tillsammans och vill ha ett gemensamt konto så tycker jag inte de ska va "ditt o mitt".
  • tystlängtan

    Jag har ännu mer varierande lön än du, jag får 0kr 6-8 mån om året och övriga månader får jag allt mellan 20 000 - 100 000 kr (före skatt). För vår del, som vill ha helt gemensam ekonomi, så är det lättast att vi lever på min mans inkomst (ca 33 000 kr/mån före skatt) och mina pengar använder vi till större inköp och sparande.

    Vill man ha gemensam ekonomi, men ändå en egen pott, så skulle jag säga att ni kan utgå från en månad i taget och lägga in en viss summa på gemensamt konto för gemensamma kostnader och resten av era sammanlagda inkoster delar ni lika. Då får ingen av er mer att spendera än den andre och båda får ta lika stort ansvar över att spara av de egna pengarna till månader då du tjänar mindre.

    Att göra som några andra i tråden föreslagit att betala lika mycket till gemensamma kostnader och sedan behåller var och en det ni har kvar är för mig inte gemensam ekonomi. Det behöver man förstås inte ha, det är upp till varje par att besluta om vad som passar dem bäst, men eftersom du efterfrågade tips på hur man lägger upp gemensam ekonomi så skulle jag inte föreslå en sådan variant. Å andra sidan skriver du att du vill kunna unna dig extra shopping om du väljer att jobba extra, så är lite osäker på om du tänker dela med dig av de pengarna eller inte. Om inte, så får ni väl ha någon särskild överenskommelse om att pengar från extrapass utöver heltid behåller man själv eller kanske inte ha gemensam ekonomi alls.

  • Anonym (Grodan)
    Plaztiq skrev 2016-05-27 11:20:53 följande:
    Jag och min sambo slängde bara ihop våra löner trots att han tjänar tio tusen mer än mig.
    Vi har ett gemensamt konto där vi båda får in lönerna. Vill man leva resten av sina liv tillsammans och vill ha ett gemensamt konto så tycker jag inte de ska va "ditt o mitt".
    Så gör vi med och har alltid gjort.
    Alla pengar är allas pengar. Någon period har mannen varit sjukskriven, 1,5 år studerade jag. Men vi hade gemensam kassa ändå.

    Och särskilt om man har familj så kan det ju vara så att kvinnan jobbar deltid och mannen heltid, men då är ju mannens heltidslön direkt beroende av att kvinnan sköter hemmet, kanske hämtar/lämnar på förskolan, vab-ar vid behov osv.
    Så varför ska hon bidra lika mycket då till det gemensamma och få mindre kvar?
    Det köper inte jag.
    Även om man inte ser det så, så ÄR det faktiskt ofta precis så.
    Mannen hade inte kunnat jobba mer, kanske resa i jobbet osv om inte kvinnan tog större ansvar (och jobbade mindre). Eller tvärtom förstås, om det är kvinnan som gör karriär eller jobbar mer.

    Sen är det klart att om man jobbar hårt så ska man få njuta av sina extrapengar också. Men i vårt förhållande så ryms det också inom det gemensamma så att säga. Jag struntar i om maken köper it-grejer för x antal tusen en månad. Vi har råd med det. Och det är inte millimeterrättvisa. I höst kanske jag vill åka till London en helg. Det jämnar ut sig!
  • MrGrip
    Anonym (Ssk) skrev 2016-05-27 08:34:11 följande:

    Vi har tänkt ha gemensam ekonomi, sambon har fast lön på 31000 i månaden. Min lön varierar mycket beroende på hur jag jobbar, om jag hyr ut mig, jobbar mycket nattpass osv men kommer ibland upp i 25000 och ibland i 45000 i månaden.

    Har ni tips för hur man bäst lägger upp en gemensam ekonomi när lönen varierar så? Vill gärna kunna jobba extra för att tex unna mig shopping (som jag älskar!).


    Jag är helt inne på "Plastiqs" linje.....åtminstone i förlängningen...har ni precis träffats och flyttat ihop...kör 50/50 på era kostnader och typ om 1 år...kör gemensamt i en pott.
  • Santin

    Jag har en månadslön på 34000kr, min sambo har 42000kr. Vi slår ihop allt. Betalar alla räkningar. Tankar bilen. Sätter in 3000kr på matkontot och sedan har vi 3000kr var att göra vad vi vill för. Resten sparar vi till resor, hus osv. Vissa månader lägger nån av oss 2000kr på kläder en annan månad inget. Vill någon köpa något extra gör den det.

    Vi pratar om vår ekonomi vilket inte skapar några problem. Vi är en familj.

  • Ruter
    Anonym (Ssk) skrev 2016-05-27 08:46:10 följande:

    Så har vi tänkt göra men är det okej, jag menar vissa månader har jag ju jättemycket mer pengar, andra månader mer lika löner...känns lite orättvist mot min sambo menar jag.


    Sålänge ni är överänns om hur ni lägger upp det och tycker det fungerar bra för ett spelar det ju ingen roll om hur ni lägger upp det.

    Innan vi fick barn delade vi alla utgifter rakt av. De vi betalade på en månad delade vi på och satte in hälften var på ett gemensamt konto tex räkningar på 10 000 så satte vi in 5000 var på gemensamma och behöll resten var.

    Nu när vi har köpt hus och har barn sparar vi 1000 kr var av våra löner till sparande som vi får placera själv i aktier/fonder medans alla andra pengar går in på ett gemensamt räkningskonto där överskottet därefter går in på ett gemensamt sparkonto.
Svar på tråden Varierande lön - gemensam ekonomi