• Anonym (sterlisering)

    Biverkningar av sterilisering?

    Jag vill sterilisera mig, jag är klar med barnafödande och över 40 år, så jag är säker på min sak rent mentalt.
    Det jag undrar över är vilka biverkningar man riskerar.
    Är det någon som har fått biverkningar av titthålssterilisering?

  • Svar på tråden Biverkningar av sterilisering?
  • Anonym (nej)

    Jag steriliserade mig genom titthålsoperation och fick inga biverkningar. Min mage var väldigt svullen några dagar efter ingreppet och kunde inte ha åtsittande byxor. Det var jobbigt att böja sig fram eller plocka upp saker från golvet exempelvis men det blev bättre för var dag som gick.

    Jag blev sövd, det ända jobbiga från det var att när jag hade varit vaken några timmar efter ingreppet så blev jag ganska yr, lite trött och när jag åt smörgås när jag kom hem på kvällen fick jag inte behålla den.
    Hade svårt att sova på sidan för det gjorde ont i såren jag hade, så några nätter efter ingreppet kunde jag bara sova på rygg.

    Det kanske låter värre än vad det var..men jag ångrar inte ingreppet och känner inga konstigheter över nånting.

  • Author7

    Jag vill också sterilisera mig men jag vet inte hur man går till väga. Jag har hört att man måste prata med läkare och psykolog först. Ska man bara boka en tid hos  respektive eller hur fungerar det? Får man sen ett intyg på att man har pratat med dom för att sen sterilisera sig? 

  • Anonym (nej)

    Jag ringde till den mödravårdscentral jag är inskriven på (vårdcentral) och sa att jag vill sterilisera mig så hänvisade dem mig vidare. Jag fick träffa gynekolog som undersökte min samt gick igenom hur ingreppet utfördes. Fick även skriva på ett papper som sa att jag var med på villkoren och har förstått vad ingreppet betyder..

    Jag behövde inte prata med någon psykolog utan träffade gyn en gång som då skrev en remiss till sjukhuset..

  • Anonym (Gram)

    Det brukar väl gå bra men om ni lever i ett stadigt förhållande så är det ännu lättare för mannen att göra det.

    Min man fick inga som helst biverkningar.

  • Anonym (Maria)

    Inte en enda. Som någon skrev ovan var jag lite öm dagarna efter men det skulle jag inte kalla biverkning utan snarare lite post-operativ ömhet. Det är dryga 10 år sedan och jag har aldrig ångrat mig. Jag hade ett kuratorssamtal där kuratorn försökte övertala mig till att välja andra preventivmedel i ca 2 minuter men när hon förstod att mitt beslut var genomtänkt och att det verkligen var vad jag ville var det inga som helst problem.

  • Anonym (Hon)

    Vill också sterilisera mig.. Vilka av er har fått igenom det i gbg o vilken ålder?

  • Anonym (nej)

    Jag är 30 men bor långt söder om gbg, var dock inga problem för mig att få igenom det. Min gyn försökte övertala mig att sätta in en hormonspiral, idiot tänkte jag för det är just därför jag valde att sterilisera mig. Tål inte p-medel med hormoner i och har även testat kopparspiral.

  • HonanHöna
    Anonym (nej) skrev 2016-06-01 13:30:03 följande:

    Jag är 30 men bor långt söder om gbg, var dock inga problem för mig att få igenom det. Min gyn försökte övertala mig att sätta in en hormonspiral, idiot tänkte jag för det är just därför jag valde att sterilisera mig. Tål inte p-medel med hormoner i och har även testat kopparspiral.


    Exakt som för mig då! Ska verkligen försöka få igenom det! När gjorde du det o haft några problem?
  • Anonym (Kille)

    Bara en fundering. Med två barn är jag rätt klar. Är 33 nu... jag har en partner som inte funkar så bra med p-medel. Jag tänkte avvakta i några år till innan jag steriliserar mig. Om jag genom olycka eller liknande blir av med barnen kanske jag vill skaffa fler barn.

    Jag förstår att p-medel kan försura livet, men det gäller ju att ni tänker igenom det riktigt ordentligt innan ni bestämmer er.

  • Anonym (R)

    Jag gjorde det för 5 år sen, jag har fått en hemsk PMS och rikligare mens efter ingreppet.

Svar på tråden Biverkningar av sterilisering?