• Anonym (Lilla A)

    Sambons familj på besök...

    Sambons föräldrar + två yngre syskon bor i en annan del av landet. Jag o sambon bor på 43 kvm men ändå ska de alltid bo hemma i vårt vardagsrum när de hälsar på. Ofta minst fem dagar. De är inte fattiga. Vi förväntas stå för maten, de bjuder på krogen någon kväll. De sover alltså på madrasser hos oss. Jag tycker det är jobbigt...

    Är det rimligt att de ska bo hos oss? Det är flera gånger om året...

  • Svar på tråden Sambons familj på besök...
  • Kjell2

    Vad säger din sambo i frågan?
    Skulle du och sambon kunna komma överrens om t ex max två nätter?

  • Fia 28

    Tror inte jag hade velat ha 4 övernattningsgäster så länge även fastän vi bor betydligt större. 2 nätter är nog max.

  • Anonym (Lilla A)
    Kjell2 skrev 2016-05-27 10:17:54 följande:

    Vad säger din sambo i frågan?

    Skulle du och sambon kunna komma överrens om t ex max två nätter?


    Sambon är glad att de kommer men hade sagt Max två nätter hos oss den här gången för han vet att jag inte uppskattar. Men nu sa de (när de redan kommit) att det var fullbokat på hotell/pensionaten...
  • Anonym (Lilla A)
    Fia 28 skrev 2016-05-27 10:19:51 följande:

    Tror inte jag hade velat ha 4 övernattningsgäster så länge även fastän vi bor betydligt större. 2 nätter är nog max.


    Tack, jag kände mig lite ogin men det är så jobbigt...de stökar ner otroligt också...
  • Whitehorse1979
    Anonym (Lilla A) skrev 2016-05-27 10:24:50 följande:
    Sambon är glad att de kommer men hade sagt Max två nätter hos oss den här gången för han vet att jag inte uppskattar. Men nu sa de (när de redan kommit) att det var fullbokat på hotell/pensionaten...
    Det hade jag lätt kollat upp..

    Inte ok alls.
  • Anonym (Lilla A)

    Tack för svaren. Problemet är att de tycker att jag är gnällig/grinig men det är ju för att jag tycker det är så jobbigt att ha dem här. Och det kan jag ju inte säga... Är dessutom ensam med dem för sambon jobbar...

  • Kjell2
    Anonym (Lilla A) skrev 2016-05-27 10:24:50 följande:
    Sambon är glad att de kommer men hade sagt Max två nätter hos oss den här gången för han vet att jag inte uppskattar. Men nu sa de (när de redan kommit) att det var fullbokat på hotell/pensionaten...
    Men då säger ni nej nästa gång om det inte begränsas till två nätter hos er.


  • Anonym (Lilla A)
    Kjell2 skrev 2016-05-27 10:31:39 följande:

    Men då säger ni nej nästa gång om det inte begränsas till två nätter hos er.


    Ja, det ska vi. Men nu ligger de i vardagsrummet och snarkar och jag vill inte gå upp ur sängen...är introvert och gillar inte att träffa folk när jag inte är iordninggjord.
  • Kjell2
    Anonym (Lilla A) skrev 2016-05-27 10:38:35 följande:
    Ja, det ska vi. Men nu ligger de i vardagsrummet och snarkar och jag vill inte gå upp ur sängen...är introvert och gillar inte att träffa folk när jag inte är iordninggjord.
    Jobbigt men inte myckat att göra. Se till att nästa gång de kommer på besök att antingen så är det max två nätter och din sambo hemma eller så får de bo någon annan stans.


  • Kjell2
    Anonym (Lilla A) skrev 2016-05-27 10:31:31 följande:

    Tack för svaren. Problemet är att de tycker att jag är gnällig/grinig men det är ju för att jag tycker det är så jobbigt att ha dem här. Och det kan jag ju inte säga... Är dessutom ensam med dem för sambon jobbar...


    Du måste göra gemensam front med din sambo. Ni måste båda säga max två nätter.

    Sen kanske de tycker ni är gnällig men det få ni ta.
  • Anonym (Lilla A)
    Kjell2 skrev 2016-05-27 10:44:30 följande:

    Du måste göra gemensam front med din sambo. Ni måste båda säga max två nätter.

    Sen kanske de tycker ni är gnällig men det få ni ta.


    Tack, jag ska prata med min sambo... Dock bor vi ju hos dem när vi hälsar på men det är Max en gång om året och de bor i stort hus så det känns lite annorlunda...
  • Annica71

    Jag älskar att ha folk på besök. Min släkt bor 30 mil bort och de kommer 3-4 ggr per år och då brukar de komma samtidigt så vi alla får umgås. De kommer nästan alltid fre-sön.De är:
    Min bror, hans fru, deras två gemensamma barn, min brors "vuxna" barn, en med fru och ett barn och en med sambo samt "låtsasmormor" (den som min far var tillsammans med innan han gick bort)
    Dvs 10 personer som ligger över och vi är 5 i familjen så totalt 15 pers. Tur vi bor i hus men vi hade löst det ändå


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Anonym (Hm...)

    Nja...vet inte riktigt...Ni bor ju redan nu väldigt trångt så jag förstår om det är jobbigt..men jag är släktkär och har inte så många släktingar,så jag hade stått ut med några dagars kaos,faktist. Men så har jag inte heller "snyltande" släktingar,alla hjälps åt med mat O.dyl. Då är det ju bara kul!

  • sextiotalist

    Jag hade blivit tokig, sambon hade rymt fältet. Och ändå är ingen av oss introverta.

  • Tecum
    Anonym (Lilla A) skrev 2016-05-27 10:27:29 följande:
    Tack, jag kände mig lite ogin men det är så jobbigt...de stökar ner otroligt också...
    Tycker att redan två nätter är för jobbigt... Säg ifrån nästa gång och se till att du och sambon är överens och att han står upp för dig så du inte ensam får skulden
  • FrökenKanSjälv

    Nästa gång de bestämmer sig för att hälsa på så bokar ni rum åt dem på vandrarhem och berättar det för dem. Sedan är det upp till dem om de vill bo på vandrarhemmet eller om de bokar om till något tjusigare.

  • Anonym (Sad)

    Du kan kanske åka bort när dom kommer?
    Dåligt av att stöka till det, bor man många på en liten yta gäller det att ha ordning på sina saker.

Svar på tråden Sambons familj på besök...