• MissTV

    Hans kompis!

    Hej.


    Jag bor med min sambo. Vi har varit tillsammans i snart 2 år.


    Min sambo berättade igår att han och hans två bästa vänner ska ut och segla en helg i sommar. Och visst det får han göra. MEN den ena kompisen är en kvinna i hans ålder och nyligen skild.


    Jag kan erkänna att jag är svartsjuk av mig. Inget jag döljer. Och detta vet min sambo. Jag har pratat med honom om denna segling. Han säger att dom bara är vänner. Och att han vill ut och göra nåt med dom . Att dom har alltid förr hittat på saker tillsammans. Enligt han är detta en oskyldig segling.


    Jag har påpekat för han. Att tycker du inte det är konstigt att du ska dela hytt med en kvinna när du har en sambo hemma. Men han säger att han ser henne som en vän. Eller som en syster.


    Jag är livrädd att nåt ska hända mellan dom. För jag vet hur hon är. Hon är en sån kvinna som klär sig i designerkläder, urringat, alltid perfekt hår. Målade naglar. Hon är mycket smalare än mig. Och när hon vill ha nåt tar hon det!


    Och detta gör mig så förbannand och ledsen. Han ska alltså vara på en båt tillsammans med en nyligen skild kvinnan. Jag litar på han. Det gör jag. Men bara tanke på deras semester, på en båt, instängda tillsammans  gör mig gråtfärdig.


    Jag skriver här för jag har ingen att prata med. Vill bara veta hur jag ska tänka (och göra)


    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Hans kompis!
  • Anonym (ida)

    Du får inga sympatier av mig. 
    Svartsjuka är vidrigt och vill han vara otrogen så bidrar du till det genom att vara svartsjuk och hålla på som du gör.
    Skäms!
    Det är inte honom det är fel på, det är dina tankar och din brist på respekt mot honom som är helt fucked up.

  • Långbenopluto

    Svartsjukan är ditt problem och inte din sambos!

    Han ska inte behöva lida för att du ska må bättre. Det är bara egoistiskt.

    Går han till henne så var han inte så mycket att hänga i julgran ändå....

  • Anonym (Åhhh.....)

    Ännu en tråd om huruvida en man och kvinna kan vara vänner utan att det måste innebära att de är sexuellt attraherade av varandra, suck. Om de har varit vänner länge utan att vilja hoppa i säng med varandra så finns det knappast något som talar för att det inte skulle fortsätta så. Jag vet inte hur länge de varit vänner men om de varit det i många år och dessutom velat ha varandra så hade det skett för länge sedan och de hade varit ett par nu. Bara för att man är ny separerad så innebär inte det per automatik att man kastar sig desperat över sina vänner av motsatt kön. Chilla!

  • Anonym (Man)

    Jag har mest kvinnliga vänner, och i ett tidigare förhållande har ekar en sambo som alltid var svartsjuk och började gräla så fort jag träffade mina två närmsta (kvinnliga) vänner. Det började med stt jag umgicks mindre och mindre med dessa innan jag insåg hur sjukt det var, och gjorde omedelbart slut med sambon och flyttade isär. Jag ville inte vara tillsammans med någon som inte lät mig umgås med mina VÄNNER.

    Det är extremt dåligt förtroende du har till din man, ts, om du tror han är otrogen med någon bara för att denne råkar vara snygg och av kvinnligt kön. Svartsjuka har nog förstört minst lika många förhållanden som otrohet, så jag skulle tagga ner och börja lita på min man om jag var du.

  • Påven Johanna

    Vad taskigt av dig att sabla ner hans kompis. 

    "För jag vet hur hon är. Hon är en sån kvinna som klär sig i designerkläder, urringat, alltid perfekt hår. Målade naglar. Hon är mycket smalare än mig. Och när hon vill ha nåt tar hon det!"

    Hur som helst kan jag inte relatera, jag är inte svartsjuk och bryr mig inte ett skvatt om ifall andra kvinnor stöter på min man. Han får avvärja sådana inviter själv, och kommer det en dag när han inte vill tacka nej till ett erbjudande så är det inget jag kan göra åt den saken (mer än att lämna när det kommer till min kännedom). 

    Hur kommer det sig förresten att han inte redan gjort allt med henne som du är rädd för att han ska göra nu? Är det först nu som det gått upp för honom att hon är smalare än du?

  • MissTV

    Tack för alla elaka. Jag sökte hjälp här. Inte att bli nertryckt. Som sagt jag har ingen att prata med. Men att komma hit var nog det sista jag skulle gjort.

  • Anonym (Hske)

    Men du måste inse Att svartsjukan är ditt problem! Du skriver att du litar på honom, jobba vidare med den känslan. Du kan inte hindra en annan människa att göra ngt för att du är osäker. Svartsjuka är superjobbigt, men det är inte sin sambos problem utan bara ditt. Det är bara du som kan ta dig ur den känslan, det krävs jobb och att du går emot dina egna känslor. Men svartsjuka är ingen bra egenskap..ta tag i problemet och jobba! När du är trygg i och tycker om dig själv, när du ökat ditt självvärde och litar på dig själv så kommer allt bli lättare. Vad är det värsta som kan hända? Han är otrogen eller hur?! Du är han det, det är inget so du varken kan eller ska styra. Det är han som bestämmer det, och är han det så är han inte värd dig! Jobba med din självbild tjejen, bli säker, älska dig själv och lycka till. Namaste!

  • Anonym (N)

    Men snälla rara, hur vill du ha hjälp då? Finns det nån annan anledning att inte lita på honom som han har visat? Annars borde du jobba med svartsjukan i terapi t ex.

  • Anonym (Följ med.)

    Men följ med då? Vadå ska han förbjuda dig att följa med? Vill han inte vara med dig?

  • Anonym (Man)
    MissTV skrev 2016-05-27 15:29:04 följande:

    Tack för alla elaka. Jag sökte hjälp här. Inte att bli nertryckt. Som sagt jag har ingen att prata med. Men att komma hit var nog det sista jag skulle gjort.


    Alla kommentarer jag sett är i syfte att hjälpa, ingen har sagt något i syfte att vara elak. Men själva problemet är din svartsjuka, inte att din man vill göra något roligt med sina vänner. Ni kommer båda må bättre och bli starkare i ett förhållande om du lyckas komma till rätta med detta. Den enda rimliga lösningen är att du litar på din man.
  • Iohannayv

    Hur kan du skriva att du litar på honom samtidigt som du fruktar att han kommer vara otrogen?

    Om han nu åker på denna resa skulle du tro honom om han sa att inget hände?

    Jag förstår din svartsjuka och jag skulle med vara väldigt tveksam om min sambo åkte iväg med en speciell tjejkompis. Jag känner att jag litar på min sambo men samtidigt vet jag att denna tjej är kär i honom. Så skulle han åka iväg med henne själv hade det inte känts tryggt.

    Svartsjuka är aldrig bra i ett förhållande. Har du försökt jobba bort det? Det är heller inte så lätt för din man att övertyga dig om att inget kommer hända för du kommer ändå inte tro honom. Kan även tänka mig att när dem är iväg kommer du att klättra på väggarna å till havs finns det ingen vidare teckning.

    Du får hitta nåt sätt att hantera din svartsjuka på. Det vore tråkigt om den kom omvägen för en trevlig helg för din sambo. Kanske tjejen behöver denna helg för att kunna pratade någon och få stöd? En uppmuntrande resa?

  • Anonym (L)

    Fast nej. Det finns gränser för hur man umgås med det motsatta könet när man är i ett förhållande. Att dela sovrum är att gå över en sån gräns. Helt ok att du sätter ner foten. Synd att de inte fattar själva att visa respekt för dig här.

  • Anonym (Man)
    Anonym (L) skrev 2016-05-27 17:49:38 följande:

    Fast nej. Det finns gränser för hur man umgås med det motsatta könet när man är i ett förhållande. Att dela sovrum är att gå över en sån gräns. Helt ok att du sätter ner foten. Synd att de inte fattar själva att visa respekt för dig här.


    Du har en poäng där, och det är såklart personligt vad man drar gränsen. Jag skulle tillåta det utan vidare om situationen kräver det - t.ex. på en båt finns ju inte separata rum att tillgå, likaså om min sambo åker och hälsar på en kompis som bor i en etta. Skulle kompisen bo i en trea och de propsar på att sova i samma rum skulle jag lyfta lite på ögonbrynen, men jag skulle ändå lita på min sambo.
  • Physalis

    Vill du verkligen vara tillsammans med någon som du är övertygad om att inte ha varit otrogen tidigare endast av bristen på tillfälle?

    Att om en tillräckligt snygg tjej erbjuder så glömmer han dig?

    Det låter inte sin någon vidare bra person att satsa på.

Svar på tråden Hans kompis!