• Anonym (Laila 2000)

    Vård och omsorgsarbete 1.. hjälp!!!

    Hej Jag skulle vilja ha lite hjälp av er som har läst till undersköterska eller vård och omsorgsarbete. Jag har en läxa där jag måste förklara hur jag skulle hjälpa en person som är blind och förklara också hur jag skulle hjälpa personen med klockan? Och vad klockan betyder ?

    jag förstår inte riktigt hur jag ska förklara. Kan nån som har redan gått på utbildningen hjälpa mig?

  • Svar på tråden Vård och omsorgsarbete 1.. hjälp!!!
  • katrinp

    Vi använder oss av klockan för att berätta läget. Tex. Glaset kl 10, kaffekoppen kl 2 osv. Annars vet jag inte riktigt vad de menar.

  • Anonym (Laila 2000)
    katrinp skrev 2016-05-27 20:28:37 följande:

    Vi använder oss av klockan för att berätta läget. Tex. Glaset kl 10, kaffekoppen kl 2 osv. Annars vet jag inte riktigt vad de menar.


    OK. Det är läraren menar men jag vet ej hur man gör och klockan betyder. Kan du förklara ?
  • spirituality

    Det är inte svårt. Tänk dig en vanlig urtavla. Om man säger att till exempel muggen står på klockan tio, så betyder det att den står snett upp till vänster, dvs där klockan tio är placed på urtavlan.

  • Carambolan

    Tänk dig att du är mitten på en klocka. Det som är rakt framför dig är klockan tolv, det som är rakt till höger är klockan tre, bakom är klockan sex, etc. Det trodde jag var vanliga uttryck även bland seende? ("Vänd dig inte om, ditt ex står klockan fem!")

Svar på tråden Vård och omsorgsarbete 1.. hjälp!!!