• Anonym (Ledsen)

    (Långt) Hjälp mig, står inför mitt svåraste beslut någonsin.

    Hej Familjeliv, hoppas på att någon här kanske varit i min sits och kan hjälpa mig att reda ut mina tankar och känslor.

    Jag och min kille (sambo sedan 1,5 år tillbaka) har varit tillsammans i 6 år, sedan vi var 15 och 16, idag är vi 21 och 22.

    När vi blev tillsammans så var vi båda helt himlastormande förälskade i varann, sådär sprudlande som det är att vara tonåring... Han är min bästa vän och har varit sedan första dagen vi träffades.

    Efter ca 2 år av vårt förhållande så blev han väldigt deprimerad, vilket kom som en chock för mig då jag verkligen sett honom som den perfekta killen utan några problem. Han slutade gå till skolan, jag hjälpte honom med alla uppsatser osv (han är ett år äldre än mig), hjälpte med gymnasiearbetet osv för att han skulle ha någon chans alls att komma vidare i livet.

    När han tagit studenten så var jag så lättad. Jag hade kämpat så himla mycket för hans skull. Tänkte att det skulle vända, men inte.

    Han gick ner djupare i sin depression och jag skötte allt åt honom, gav honom mat, städade osv.

    Tillslut blev jag trött och började tvivla på vår relation. Funderade på att göra slut. Det var första gången. Jag gjorde inte slut då. Ville kämpa.

    För ett år sedan gick jag in i väggen och sa upp mig från mitt jobb, då hade vi nyss flyttat ihop. Han var fortfarande arbetslös och hängde i soffan hela dagarna. Jag ficken total kris(iaf var jag trodde) och ville göra slut. Jag gjorde det en dag, mitt under högsommaren. Han blev helt knäckt, grät och skakade och sa alla dom där sakerna som han vet att jag vill höra, som jag bett om att få höra så länge. Vi tog en paus på tre veckor och jag ångrade mig så mycket. Allt var fel hur jag än gjorde och tänkte. Och så blev det vi igen. Han flyttade tillbaka in.

    Det senaste året som gått sen dess har varit bra, vi har brytt oss mycket om varann, rest osv. Jag har ett fast jobb med kanonlön. Han har fått jobb på min pappas kafé och tjänar sina egna pengar. Allt är egentligen frid och fröjd. Men fan. Jag är inte kär.

    Min kille är en fantastisk människa, men det är vissa grejer som tär på mina gränser. T.ex är han alltid sen till jobbet- han börjar kl 15!!!! Jag jobbar natt och sover då. Och han skyller alltid på mig om jag inte väckt honom, han skäller på mig om jag faktiskt väcker honom. Han tar inte hand om vårt hem för han "diskar ju jämt på jobbet så orkar inte göra det hemma". Han överlåter tvätt och städ på mig för jag är "ju ändå hemma hela dagarna". Han tycker inte om närhet särskilt mycket, han klagar hela tiden på sitt jobb och sin chef (min pappa). Jag är så less.

    Det svåra nu är att göraslut-känslorna är tillbaka. Och jag VÅGAR VERKLIGEN INTE. Av flera anledningar; tex han jobbar hos min pappa, vilket antagligen skulle betyda att om jag gör slut så säger han upp sig för att det blir för jobbigt. Han bor i min lägenhet, vilket skulle betyda att han måste flytta hem till sina föräldrar som han mår dåligt hos. Han skulle antagligen bli jävligt deprimerad igen, och jag är livrädd att han ska ta livet av sig. Urk. Hatar detta. Har aldrig gjort slut på riktigt innan. Och eftersom jag svikit honom innan så är jag rädd att det blir för mycket.

    Är så leden, och rädd. Snälla hjälp mig!

  • Svar på tråden (Långt) Hjälp mig, står inför mitt svåraste beslut någonsin.
  • Anonym (sebbe)

    Jag vet att det är läskigt och svårt men jag tycker du ska göra slut.  Du har investerat så mycket i honom men det verkar inte som du får det tillbaka nu. Jag vet att det är skitsvårt när man aldrig gjort slut förut, men det är trots allt bara en mening som ska sägas och sedan går resten av sig självt.

    Jag tror inte att han skulle säga upp sig från sitt jobb bara för att din pappa är hans chef. Men det är hur som helst inte ditt bekymmer egentligen.

    Alternativt kan du ta ett seriöst snack med honom där du förklarar att dina känslor håller på att försvinna. Fråga honom om han är villig att förbättra sig på vissa punkter. Helt absurt t ex att han skyller på dig när han inte kan vakna i tid för att ta sig till jobbet. Hade jag aldrig stått ut med.

    Det känns lite som att du redan har bestämt dig och vet vad som måste göras.

  • Anonym (Ty)

    Om du är beredd att kämpa ännu en gång så berätta för honom att dina känslor har svalnat, att du inte trivs i nuvarande situation och att du vill ha parterapi om ni ska fortsätta försöka tillsammans. Det kan vara svårt att tro men parterapi KAN göra under för en relation samtidigt som det är skitsvårt att bryta mönster och finna nya sätt att nå varandra utan utomstående inblandning. Om du inte vill detta eller om han inte går med på det så är hans hälsa och välmående rent krasst inte ditt ansvar och även här rekommenderar jag terapi eller samtalskontakt så du kan se detta med klara ögon.

  • Lilioan26

    För det första så har du INTE svikit honom innan! Du satte ner foten och gjorde slut. Det fick honom att vakna och skärpa sig.

    Jag förstår att samvetet knager när du vill göra slut. Men du bör inte ansvaret för honom och hans handlingar. Vill han inte bo hos sina föräldrar får han hitta något annat. Klarar han inte av att jobba hos din pappa får han hitta annat. Han verkar ändå inte göra nåt vidare jobb om han alltid är sen.

    Han förtjänar inte dig så som han behandlar dig. Han verkar vara en omogen bortskämd 15 åring!

    Ta mod till dig att göra slut och kom ihåg du bär inte ansvaret för något han gör. Att ha en relation med en psykisk sjuk person är inte lätt och ofta håller det inte.

  • Anonym (Cilla)

    På din beskrivning låter det som om du är hans bästa vän och hans mamma, inte hans kärlekspartner. Och han verkar behandla dig som om du vore hans mamma. Men du är bara 21 år och ska inte behöva vara någons mamma och ta så mycket ansvar för en annan vuxen människa.

    Om du tittar framåt så borde det kunna finnas hus och barn inom några år, är det över huvud taget möjligt med den här killen? Kan du se honom som ansvarstagande pappa?

    Jag tror att du redan vet att du behöver göra slut, för att du själv inte ska gå under på kuppen. Försök hålla tanken på framtiden, att du vill kunna skaffa familj med en vuxen man som tar halva ansvaret för familj och hem, inte vara mamma åt din partner resten av livet.

  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Ty) skrev 2016-05-27 20:37:01 följande:

    Om du är beredd att kämpa ännu en gång så berätta för honom att dina känslor har svalnat, att du inte trivs i nuvarande situation och att du vill ha parterapi om ni ska fortsätta försöka tillsammans. Det kan vara svårt att tro men parterapi KAN göra under för en relation samtidigt som det är skitsvårt att bryta mönster och finna nya sätt att nå varandra utan utomstående inblandning. Om du inte vill detta eller om han inte går med på det så är hans hälsa och välmående rent krasst inte ditt ansvar och även här rekommenderar jag terapi eller samtalskontakt så du kan se detta med klara ögon.


    Om man är 21 år och känslorna har svalnat så inser man att man har vuxit ifrån varandra och går skilda vägar. Om man är 31 eller 41 och har barn tillsammans så går man i parterapi innan man separerar för då är man vuxen och har inte bara ansvar för sig själv längre.
  • TigerLilySwe

    Nej fy, lämna honom nu. Du har gett honom dina allra bästa år och blivit uttjänt själv på kuppen. Han får ta ansvar för sitt liv nu, det är inte ditt ansvar. Du har gjort mer än nog och förtjänar så mycket bättre. Din pappa har gett honom ett jobb och det passar inte heller. Nu får det räcka!

  • Anonym (Ledsen)

    Tack för era fina svar. Usch jag mår så dåligt. Han fattar liksom inte, tror att allt är bra. Det är svårt att krossa någon, fast jag är rätt krossad jag med. Det har varit så fint så många stunder och jag vill att det ska få ett fint avslut också. Men hur jag än gör så kommer det bli ruttet. Han kommer bli så arg och så sårad. Usch. Vet inte ens vad jag ska säga.

  • Myling

    Om du bildar familj med honom kommer era barn växa upp med en pappa som skiter i dem och ligger på soffan. Och en mamma som är bitter och utsliten. Stackars barn!

    Jag brukar säga till min stora dotter att hon ska ha ett antal korta förhållanden med killar hon är ung. Så hon lär sig vad hon vill ha, innan det är för sent.

  • Anonym (Majsan)

    Om du har en liten gnutta av förhoppning om att ni ska hitta tillbaka till varandra..

    Om det handlar om praktiska saker, som att du önskar mer vuxenansvar i hemmet av honom, så tycker jag att du ska berätta det för honom. Berätta att du är trött och önskar hjälp med disk och annat.

    Hjälper inte det, då måste du berätta att dina känslor svalnat och anledningen till det. Då förstår han förhoppningsvis allvaret i det.

    Gör något kul, bara ni två, åk på en liten resa, gå ut och ät middag, ta en hotellövernattning. Bryt vardagen och gör något kul!

  • Anonym (Ledsen)

    Nu är det slut men det slutade verkligen inte bra. Slutade ned svek och förstörd tillit, från oss båda. Så jäkla vidrigt. Vet inte vad jag tänker, ibland saknar jag honom något så fruktansvärt och vill tillbaka men ibland känns det som "lika bra". Fan också!

  • Anonym (hm)

    Känns som han har utnyttjat sig och har dig förgivet.

    Får han ingen hjälp av psykratrin?

  • Anonym (Same here...)

    Sitter i en ganska lik sits... Har också en sambo som gör noll hemma och är deprimerad osv. Har tagit mitt beslut nu att flytta ut, och tillbaka till min mamma för att jag har insett att vi kan inte "laga" dom som inte själva försöker. Styrkekramar, hur du än gör! <3

  • TigerLilySwe
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-06-07 04:06:43 följande:

    Nu är det slut men det slutade verkligen inte bra. Slutade ned svek och förstörd tillit, från oss båda. Så jäkla vidrigt. Vet inte vad jag tänker, ibland saknar jag honom något så fruktansvärt och vill tillbaka men ibland känns det som "lika bra". Fan också!


    Bra gjort, det var hög tid att du gick vidare.
  • Anonym (Ledsen)

    Tack för allt stöd.

    Ja nu såhär efter en vecka så känns det som helt rätt beslut och jag förstår inte varför jag väntade så länge. Nu ska jag läka och börja leva. Tack!

  • TigerLilySwe
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-06-13 02:47:55 följande:

    Tack för allt stöd.

    Ja nu såhär efter en vecka så känns det som helt rätt beslut och jag förstår inte varför jag väntade så länge. Nu ska jag läka och börja leva. Tack!


    Härligt, håll fast i den känslan och lycka till! Kram!
Svar på tråden (Långt) Hjälp mig, står inför mitt svåraste beslut någonsin.