• Frusell

    Missed abortion-igen..

    Hej,

    Är så ledsen och förtvivlad och behöver fler i samma sits..

    Har ett barn fött 2011, en MA 2012, ett barn fött 2013 och nu senaste halvåret ett missfall som blödde ut av sig själv och nu alltså fått konstaterat en ny MA. Förra gången fick jag ta Cytotec och det var en riktig nära-döden-upplevelse! Hemska smärtor och störtblödde i en månad efteråt till det till slut blev skrapning ändå pga lågt blodvärde. Jag orkar verkligen inte gå igenom det igen men gynekologen ville inte lyssna på det örat utan propsar på cytotec igen.. Vad ska jag göra nu? Och hur svårt ska det vara att få ett syskon? Vill så gärna ha en till. Berätta gärna om era erfarenheter så att jag får lite systerlig sällskap i sorgen och frustrationen, tack!

  • Svar på tråden Missed abortion-igen..
  • Polarlantis

    Fy fy fy!!! MA är djävulskt Lider med dig!!!

    Min första grav blev ett MA och upptäckt på kub. Efter skulle det väntas och sedan cytotec, HEMSKT!!! Ingen blödning trots smärtor, sedan mera vänta i veckor sedan cytotec igen utan resultat och sen skrapning. Jag tar ALDRIG det igen!!!

    Stå på dig!! Kräv skrapning!! Ingen ska behöva ta det mot sim vilja, det är till och med inte gjort för detta ändamålet!

    Hoppas iaf du får tidigt vul nästa gång! Vi fick gå till den hemska privata gubben igen Men denna gången levde barnet iaf, puh. Blivit två barn efter mitt MA. Längtar efteråt till... Hade svårt att njuta under graviditeten op barn två pga MA t.

    Många kramar!!!

  • Kasperina

    Vägra Cytotec! Det är många som reagerar illa på den, och med din erfarenhet borde du kunna få skrapning i stället.
    Jag fick Cytotec inför senaste skrapningen (MA ca v7) men läste bipacksedeln och tog bara en tablett istf tre. 20 min senare kröp jag upp för två trappor till gynakuten eftersom jag inte hittade hissknappen... Jag hade bt 70/44 och fick omedelbart dropp, morfin och värmefiltar.
    Blodtrycksfall är en känd biverkning av Cytotec, men det finns många fler.

    Jag fick två mf före första barnet (ett vanligt, ett misstänkt X så det blev skrapning) och sen ett MA före andra barnet (skrapning men med Cytotec för att "förbereda")

  • Frusell

    Tack för svar! Ja, jag ska försöka vägra cytotec. Så svårt ibland att stå på sig bara. Funderar på om det är så att min privata gyn har svårt att remittera eller nåt. Han ville för säkerhets skull ta ett Hcg idag och ytterligare ett på mån för att vara helt säker. Så jobbigt med den här eviga väntan! Om han inte kan ordna skrapning efter min historia får jag väl helt enkelt gå och sätta mig på gynakuten och sitta där till de ordnar en skrapning åt mig. Så segt bara att vänta och behöva stå upp för sig när man redan känner sig som en våt fläck på golvet.. :(

    Har ju fått barn efter MA så känner mig ändå hoppfull inför fler barn, men hade så hoppats att det skulle vara en engångsföreteelse.

  • syntharen

    Har du ingen gynakut på sjukhus nära dig? Om du har det, gå dit i stället och säg att du vill skrapas. När jag fick mitt tredje MA i rad så vägrade jag Cytotec eftersom jag fick ett utdraget förlop andra gången jag tog det och hade rester kvar som då fick skrapas ut. Då insåg jag att skrapning kändes bättre för mig och inte ens smärtsamt som Cytotec är. Jag blev dessutom snabbt gravid igen efter skrapningen. Fick visserligen MA då men 6 månader efter andra skrapningen blev jag gravid och nu är jag äntligen gravid i v 25 med andra barnet.

  • Frusell

    Jo, det får bli att jag sätter mig på gyn-akuten imorgon och försöker stå på mig om en skrapning. Där finns ju journaler på hur det gick förra gången. Håll gärna tummarna för mig! Så himla trött på det här och vill bara få ut det så att det tar slut. :(

  • Längtar88

    Usch stackars alla er som har den erfarenheten av cytotec. :(

    På mig gjorde den inte ett smack!!! Fick ut kludden javisst men inget mer.

    Mitt MA upptäcktes 7/4 och jag skulle då varit i v 12. Fick tabletterna direkt och ta nät jag var redo. Åkte hem och grät ögonen ur mig innan jag tog dom. Kludden kom som sagt ur men jag blödde för lite. En kompis hjälpte med traditionella metoder och jag störtblödde. Åkte in akut efter några timmar och fick läggas in och blev förberedd för skrapning.

    Var livrädd att bli sövd så övertalade läkaren att låta mig ta tabletter en gång till. Inget hände. Alls. Så jag gick med på skrapning den 22/4 och när en vaknade kände en direkt att nu är de skillnad. Nu är jag inte "gravid" längre.

    Väntar fortfarande på att mensen ska komma igång.

    Hur snabbt kom den igång för er efter skrapningen?

  • Frusell

    Hej, förra gången jag genomgick skrapning kom mensen som vanligt sen efter ca en månad och sedan blev jag gravid och fick en frisk flicka som nu är 2,5 år. Hoppas den kommer snart för dig! På väg till gynakuten nu.. Hoppas de kan hjälpa mig!

  • Längtar88
    Frusell skrev 2016-05-30 09:22:12 följande:

    Hej, förra gången jag genomgick skrapning kom mensen som vanligt sen efter ca en månad och sedan blev jag gravid och fick en frisk flicka som nu är 2,5 år. Hoppas den kommer snart för dig! På väg till gynakuten nu.. Hoppas de kan hjälpa mig!


    Tack. Får avvakta den här veckan innan jag ringer gyn och frågar då.

    Lycka till nu. Du förtjänar att få hjälp. Det är din kropp och din rättighet att kunna välja hur du vill gå vidare!!!
  • Frusell

    Det gick bra, de förstod mig direkt på gyn-akuten och nu har jag tid för en planerad skrapning på fredag. Det känns redan så mycket lättare nu när jag vet vad som ska hända.

  • Kasperina
    Frusell skrev 2016-05-30 13:06:34 följande:

    Det gick bra, de förstod mig direkt på gyn-akuten och nu har jag tid för en planerad skrapning på fredag. Det känns redan så mycket lättare nu när jag vet vad som ska hända.


    Vad skönt! Hoppas allt går bra och att kroppen drar igång snabbt igen sen.
  • mfgr

    Tråkig historia att läsa! 

    Vill bara flika in att cytotec fungerade jättebra på mig och var inte alls smärtsamt el jobbiga biverkningar. Så tycker inte du ska bli skrämd av det. Tog cytotec igår (pga MA) och har BARA bra erfarenheter av det. Lycka till!

  • Frusell

    Hej igen.

    Tror det är ny Missed Abortion på g.. Lite blod dag 23-24 i menscykeln och sen inget mer. Nyss testat positivt på grav.testet. Bara att vänta på blod och gå igenom hela helvetet igen.. (För tredje gången på raken, fjärde totalt..) Orkar inte mer. Någon mer i samma sits som vill följas åt?

Svar på tråden Missed abortion-igen..