• framtiden

    om försäkringskassan nekar sjuk

    Alltså jag läser så sjukt mycket om försäkringskassan och räknar med att bli nekad.....
    Vad sjutton gör jag då? Jag kan inte återgå till arbetet de dagarna i så fall. De kommer knäcka mig helt!

    Kan jag de dagarna som försäkringskassan nekat (dagen efter de skickat ut beslut och fram tills jag ska gå på fl) ta ut semester och föräldrapenning för graviditet?

    Enl försäkringskassan är väl detta ok ?
    Men arbetsgivaren? Jag menar arbetsgivaren har ju redan satt in vikarie för mig och räknat bort mig helt nu så om jag tar sem och fl är väl de bara bra ?

    Jag måste ha en plan för mitt psyke sliter sönder mig.

  • Svar på tråden om försäkringskassan nekar sjuk
  • Linnis92

    Föräldraledigt kan du ta ut tom 60 dagar innan BF, nackdelen är då att det blir 60 dagar mindre för ditt barn när det väl kommit till världen.

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/foraldrapenning_innan_barnet_fotts

    Har du ett fysiskt ansträngande jobb eller ett jobb som är farligt kan du ansöka om gravledigt, tom 60 dagar innan BF, dessa dagar dras inte från dina föräldradagar

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/graviditetspenning

    Har du semester sparat och vill ta ut den så prata med din chef, men är kanske inga problem :)

  • Holma

    Arbetsgivaren ska inte ersätta dig fören du vet om sjukskrivningen är godkänd

  • framtiden
    Holma skrev 2016-05-27 21:55:09 följande:

    Arbetsgivaren ska inte ersätta dig fören du vet om sjukskrivningen är godkänd


    Menar du de 10%?

    Jag undrar ju vad jag kan göra om jag skulle bli nekad för att inte behöva återgå till arbetet de sista
  • framtiden
    Linnis92 skrev 2016-05-27 21:53:27 följande:

    Föräldraledigt kan du ta ut tom 60 dagar innan BF, nackdelen är då att det blir 60 dagar mindre för ditt barn när det väl kommit till världen.

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/foraldrapenning_innan_barnet_fotts

    Har du ett fysiskt ansträngande jobb eller ett jobb som är farligt kan du ansöka om gravledigt, tom 60 dagar innan BF, dessa dagar dras inte från dina föräldradagar

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/graviditetspenning

    Har du semester sparat och vill ta ut den så prata med din chef, men är kanske inga problem :)


    Jo de vet jag.
    Men de där 60dsgarna ska man ju ha ansökt om 3mån innan för att inte chefen ska kunna neka.

    Jag undrar alltså om FK nekar mig sjukpenning kan jag då istället ta föräldraledigt för graviditet för att inte behöva återgång till arbetet de sista.
    Eftersom chefen räknat bort mig redan tänker jag att jag borde kunna de men jag vet ju inte och de tynger mig då jag är rädd att de nekar och jag inte vet vad jag gör då
  • Linnis92

    Fast hur långt har du kvar till BF?

    FL ska också meddelas till chefen med 3 månaders varsel. Så har du BF om två månader så kan du bli nekad.

    Men om det är som du säger att din chef redan tillsatt en vikarie så borde inte det vara något problem. Varför inte prata med din chef om vad för möjligheter du har med semester och om chefen är villig att bevilja FL om du inte blir sjukskriven.

  • vindruvan

    Med 2 månaders (inte 3 månader) framförhållning kan inte chefen neka dig föräldraledighet.

    Men om du redan är borträknad från arbetet den här tiden borde chefen ändå inte ha något intresse i att neka dig om hen isf kunde?

    Bästa är väl att helt enkelt prata med din chef och reda ut det den vägen så att du vet vad du har för möjligheter ifall sjukskrivningen nekas.

  • framtiden
    Linnis92 skrev 2016-05-27 22:56:33 följande:

    Fast hur långt har du kvar till BF?

    FL ska också meddelas till chefen med 3 månaders varsel. Så har du BF om två månader så kan du bli nekad.

    Men om det är som du säger att din chef redan tillsatt en vikarie så borde inte det vara något problem. Varför inte prata med din chef om vad för möjligheter du har med semester och om chefen är villig att bevilja FL om du inte blir sjukskriven.


    Jo jag vet att jag borde de men vara de ger mig sådan ångest.
    Hade hoppats på att någon inne på föräldraliv varit med om liknande och hade tips.

    Behöver nog ta tag i detta med chefen på måndag så jag har en plan b
  • framtiden
    vindruvan skrev 2016-05-27 23:04:37 följande:

    Med 2 månaders (inte 3 månader) framförhållning kan inte chefen neka dig föräldraledighet.

    Men om du redan är borträknad från arbetet den här tiden borde chefen ändå inte ha något intresse i att neka dig om hen isf kunde?

    Bästa är väl att helt enkelt prata med din chef och reda ut det den vägen så att du vet vad du har för möjligheter ifall sjukskrivningen nekas.


    Jo jag vet att jag borde de men vara de ger mig sådan ångest.
    Hade hoppats på att någon inne på föräldraliv varit med om liknande och hade tips.

    Behöver nog ta tag i detta med chefen på måndag så jag har en plan b
  • Holma
    framtiden skrev 2016-05-27 22:47:26 följande:
    Menar du de 10%?

    Jag undrar ju vad jag kan göra om jag skulle bli nekad för att inte behöva återgå till arbetet de sista
    Nä jag menar om FK inte godkänner din sjukskrivning så ska inte arbetsgivaren ersätta dig
  • Holma
    vindruvan skrev 2016-05-27 23:04:37 följande:

    Med 2 månaders (inte 3 månader) framförhållning kan inte chefen neka dig föräldraledighet.

    Men om du redan är borträknad från arbetet den här tiden borde chefen ändå inte ha något intresse i att neka dig om hen isf kunde?

    Bästa är väl att helt enkelt prata med din chef och reda ut det den vägen så att du vet vad du har för möjligheter ifall sjukskrivningen nekas.


    Vi har 3 mån i kommun
Svar på tråden om försäkringskassan nekar sjuk