• Anonym (Blo)

    Följa med killen utomlands?

    Dottern 16 år vill följa med sin pojkvän 19 år till Magaluf i en vecka i juli
    Resan ska bokas nu i helgen, har vetat om detta ett tag men inte kunnat bestämma mig om dottern får följa eller inte..
    Hennes mamma (vi är skilda) säger att hon får åka för henne
    Dottern och mamman kommer bli mycket besvikna på mig om jag skulle neka henne att åka, men varför jag tvekar är för att jag inte vet om hon är mogen för att ränna med sin pojkvän en vecka i världens festort 

    Kan dottern åka med ena förälderns tillåtelse eller behövs det nåt slags intyg på flyget och hotellet som garanterar att båda föräldrarna tillåter det? Varför jag undrar är för att jag tänkte om hon kan åka iväg utan min tillåtelse!

    Ska jag låta henne åka? Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Följa med killen utomlands?
  • Anonym (Klvhykk)

    Kan säga vad min pappa gjort, han hade sagt tvärnej, jag hade blivit skitsur och varit det i dagar eller veckor. Nu 8 år senare hade det varit glömt och förlåtet för länge sedan.

    Tycker inte att en 16åring har något att göra på festorter utan vuxet sällskap.

  • Anonym (Milla)

    Jag hade inte släppt iväg mina döttrar utan vuxna till ett sånt ställe. Inte utomlands över huvud taget utan en vuxen som ansvarar.

    Mina barn har rest utomlands med skolan, med scouterna, med kören och med politiskt ungdomsförbund. Varje gång har det krävts skriftligt intyg från föräldrarna till hotellet om att person xx har tillåtelse att ta med sig tonåringen och att agera som ansvarig.

    Mellandottern är 20 nu och hon ska åka till England i sommar med sitt kompisgäng. Det känns okej för de är åtta stycken och tar hand om varandra. Din dotter skulle vara helt beroende av att hennes kille faktiskt tar hand om henne, om de blir osams (och han slänger ut henne) så finns det ingen hon kan vända sig till.

  • Anonym (Klvhykk)
    Anonym (Milla) skrev 2016-05-28 07:19:32 följande:

    Jag hade inte släppt iväg mina döttrar utan vuxna till ett sånt ställe. Inte utomlands över huvud taget utan en vuxen som ansvarar.

    Mina barn har rest utomlands med skolan, med scouterna, med kören och med politiskt ungdomsförbund. Varje gång har det krävts skriftligt intyg från föräldrarna till hotellet om att person xx har tillåtelse att ta med sig tonåringen och att agera som ansvarig.

    Mellandottern är 20 nu och hon ska åka till England i sommar med sitt kompisgäng. Det känns okej för de är åtta stycken och tar hand om varandra. Din dotter skulle vara helt beroende av att hennes kille faktiskt tar hand om henne, om de blir osams (och han slänger ut henne) så finns det ingen hon kan vända sig till.


    Exakt!
  • Anonym (nja)

    Jag åkte ensam med en kompis till Teneriffa när jag va 17 år (hon hade precis fyllt 18 år). Men dels var vi båda väldigt mogna och "lugna". Och sen hade min pappa en kusin som bodde där nere, så om någonting hände så fanns det någon vi kunde vända oss till. Annars hade han inte släppt iväg mig.

  • v i r r a

    Aldrig i livet. Inte en chans att jag hade släppt iväg en tonåring utomlands utan någon som har vuxenansvar.

    Att dottern kommer bli fly förbannad kan inte vägas in.

    Har du pengar och tid så kan möjlig lösning vara att du följer med och bor på samma ställe. Det förslaget skulle dotra din säkert inte jubla över

  • Anonym (fy nä)

    Visst din dotter kommer bli skit sur om du säger nej men jag hade aldrig tillåtit det

    Varit på ibiza o fy fan vad vi söp

  • v i r r a

    Och hade något av mina barn dragit utan min tillåtelse hade jag åkt dit och hämtat hem ungen kosta vad det kosta ville!

  • Anonym (Fia)

    Hade aldrig någonsin släppt iväg ett minderårigt barn utomlands på det sättet, hade heller aldrig mina föräldrar gjort med mig i den åldern. 
    Jodå, det fanns några i skolan som släpptes iväg och jag vet hur det gick..... de föräldrarna måste haft hål i huvudet om de brydde sig alls. 
    Lite samma typ av föräldrar som den kompis vars pappa försåg honom med en halvliter hembränt varje helg från ca 15 år, och fortsatte göra det efter att 15åringen hamnat i fyllecell. Viss det tyckte vi ju var kul då, gratis sprit utan att ens behöva jobba för att få tag i den, men hur tänkte han där? 

    Ja och som redan tagits upp, det är inte direkt ovanligt att tonårspar hamnar i bråk med varandra, speciellt om det är festande inblandat - vad händer om han slänger ut henne om de blir osams? Eller om båda blir för fulla?

    Mamman och dottern får bli hur arga de vill, att släppa iväg henne vore väldigt dåligt omdöme. 

  • Anonym (8)

    hon är inte myndig så jag skulle säga nej. Eftersom hon är underårig ska killen ha ett vuxenansvar. 

  • Kuddebarn
    Anonym (Milla) skrev 2016-05-28 07:19:32 följande:

    Jag hade inte släppt iväg mina döttrar utan vuxna till ett sånt ställe. Inte utomlands över huvud taget utan en vuxen som ansvarar.

    Mina barn har rest utomlands med skolan, med scouterna, med kören och med politiskt ungdomsförbund. Varje gång har det krävts skriftligt intyg från föräldrarna till hotellet om att person xx har tillåtelse att ta med sig tonåringen och att agera som ansvarig.

    Mellandottern är 20 nu och hon ska åka till England i sommar med sitt kompisgäng. Det känns okej för de är åtta stycken och tar hand om varandra. Din dotter skulle vara helt beroende av att hennes kille faktiskt tar hand om henne, om de blir osams (och han slänger ut henne) så finns det ingen hon kan vända sig till.


    En 19 åring är vuxen ifall du inte visste det, så hon har vuxet sällskap.
Svar på tråden Följa med killen utomlands?