• Anonym (Latmask...)

    Hur ska jag sluta vara så jävla lat?!

    Precis som rubriken, hur ska jag sluta vara så jäkla lat?! Jag pluggar heltid på distans, jobbar 60-75% och har smått hemma. 167cm och 63 kg, vilket är ca 10-12 kg mer än min normala vikt... Har alltid varit väldigt väldigt kurvig, oavsett vikt men nu har jag blivit på gränsen till småfet. Hår och hud är katastrof.

    Jag motionerar inte, aldrig med andra ord. Däremot har jag ett fysiskt krävande yrke. Mina matvanor ställer dock till det kopiöst för mig. Till stor del har det med viktuppgången att göra!

    Morgon; oboy och två ljusa smörgåsar (med smör).

    Lunch; vilket sött som helst. Godis eller kakor..

    Middag; ingenting eller skräpmat..

    Kväll; glass/godis/kakor/läsk, alltid något av det.

    Som ni ser, det näringsrikaste jag kommer i närheten av är ljusa smörgåsar.. Till stor del beror detta på att jag inte tycker om speciellt mycket mat. Framförallt kött ställer till det!

    Nu har jag insett att situationen är ohållbar. Så ge mig lite tips på näringsrikare mat? Kanske "nyttigare" alternativ till sötsaker? Hur ska jag komma igång att motionera? Hur ska jag göra för att inte ge upp?

  • Svar på tråden Hur ska jag sluta vara så jävla lat?!
  • Anonym (Greta)

    Låter som hög risk för näringsbrister tycker jag. Satsa på att börja med bättre mat så kommer nog orken till annat. 

    Vad kan du tänka dig till frukost? Ägg, fil , gröt? 

  • Anonym (sebbe)

    Tips på näringsrikare mat? ALL mat är näringsrikare än det du äter. Det enda som innehåller näring på din lista är väl oboyen, såvida den är blandad med mjölk... Ja och smöret du har på mackan innehåller näring. Äter du inget pålägg?Bara smör?

    Tips på nyttigare alternativ till sötsaker? FRUKT! 

    Ät en SALLAD till lunch så får du i dig GRÖNSAKER.

    Ät en middag! (Nej, inte skräpmat.)

  • Zombie von Rymmen

    Kan varmt rekommendera dig gröt till frukost, i synnerhet Gyllenhammars Fiberhavregryn. Den är bäst. Den kostar några kronor mer än andra sorter, men det är det definitivt värt. Man blir mätt och står stadigt på det under långt tid.

    Bröd är nåt av det värsta som finns egentligen. Många får besvär med magen pga det, det är ganska näringsfattigt och i regel mest snabba kolhydrater som man inte blir riktigt mätt av. Jag har helt slutat med mackor till annat än möjligen kvällsmat. Det är praktisk mat som bör ses i klass med färdigmat som man ska undvika så långt det är möjligt.

    Att knapra på morötter och gurkor istället för godis är inte dumt alls faktiskt.

    Jag har jäkligt tråkiga middagsvanor, och äter gärna kött, så jag har inget att tipsa om där. Har en gammal ambition om att äta mer vegetariskt, men jag kommer aldrig igång med det :P

    Man blir vad man äter. Äter man skit kommer man må skit. Mat påverkar ens humör och välbefinnande otroligt mycket, förutom energin då.

  • Anonym (..)

    Du verkar ju ha väldigt mycket att göra just nu så svårt att få in träning. Jag kör med vardagsmotion: Trappor istället för hiss. Gå av bussen tidigare och gå resten av vägen hem. Situps och armhävningar framför Tvn , såna saker. Och ÄT MAT! Du måste ju inte äta kött. Fisk? Soppor? Om man är stressad är det jättebra med osötad kvarg med frukt i, du blir proppmätt!

  • aster

    Såna fyrpack av fryst lax är jättelätt att steka eller laga i ugnen. Ät till gröna bönor eller sallad. Gott, enkelt och nyttigt!

  • Anonym (123)

    Sluta ät godis, kakor och skräpmat och börja äta riktigt mat så kommer du orka träna också.

  • Isabellisen

    Duktigt att du orkar med allt du gör. En off topic - fråga, vad studerar du och krockar inte jobbet med dina studier?

    Låter svårt att få in träningen. Säger som övriga, ät bättre och mer näringsrikt. Då känner du dig inte lika hungrig heller eller faller in i att äta onyttiga sockerbovar. Vänta med träning tills du får mer tid.

  • Anonym (Latmask...)

    Tack allesammans för tipsen!! Förstår självklart att allt är bättre än detta, men tankarna gick i hur jag ska få i mig näringsrik mat utan att kunna äta kött (kyckling och blandfärs i all ära men sen då?!)

  • Anonym (Latmask...)
    Isabellisen skrev 2016-05-30 19:00:38 följande:

    Duktigt att du orkar med allt du gör. En off topic - fråga, vad studerar du och krockar inte jobbet med dina studier?

    Låter svårt att få in träningen. Säger som övriga, ät bättre och mer näringsrikt. Då känner du dig inte lika hungrig heller eller faller in i att äta onyttiga sockerbovar. Vänta med träning tills du får mer tid.


    Tackar!! Jag studerar till undersköterska på distans (alltså inga lärarledda lektioner utan allt görs på datorn hemma). Jobbet ställer till det ibland men som timvikarie kan jag också säga ifrån om det behövs!
  • Jfsdfkkvfhj

    Bönor och linser är supermat, i synnerhet för den som inte äter kött. Om du är kvinna och inte äter rött kött är järn något att tänka lite extra på. Bönor och linser innehåller järn, liksom spenat och broccoli.

  • Rafael90
    Zombie von Rymmen skrev 2016-05-29 21:52:23 följande:

    Kan varmt rekommendera dig gröt till frukost, i synnerhet Gyllenhammars Fiberhavregryn. Den är bäst. Den kostar några kronor mer än andra sorter, men det är det definitivt värt. Man blir mätt och står stadigt på det under långt tid.

    Bröd är nåt av det värsta som finns egentligen. Många får besvär med magen pga det, det är ganska näringsfattigt och i regel mest snabba kolhydrater som man inte blir riktigt mätt av. Jag har helt slutat med mackor till annat än möjligen kvällsmat. Det är praktisk mat som bör ses i klass med färdigmat som man ska undvika så långt det är möjligt.

    Att knapra på morötter och gurkor istället för godis är inte dumt alls faktiskt.

    Jag har jäkligt tråkiga middagsvanor, och äter gärna kött, så jag har inget att tipsa om där. Har en gammal ambition om att äta mer vegetariskt, men jag kommer aldrig igång med det :P

    Man blir vad man äter. Äter man skit kommer man må skit. Mat påverkar ens humör och välbefinnande otroligt mycket, förutom energin då.


    Bröd behöver inte alls vara dåligt. Vitt bröd innehåller dock bara mjöl, vatten och socker i princip så det är inte mycket att hurra över. En bra sammansatt macka av t.ex. helkornsbröd eller grovt rågbröd med magert pålägg som skinka med grönsaker som paprika eller avokado - det blir en riktigt näringsrik frukost/mellanmål.
  • Stardust88

    Jag är själv diagnostiserad sockerberoende sen oktober 2015, något som du funderat över? Det finns hjälp att få! Bitten Jonssons bok "sockerbomben i din hjärna" är att rekommendera. Jag läste om den 2 ggr och bearbetade mycket innan jag erkände för mig själv att jag behövde hjälp och sökte för det. Jag mår mycket bättre idag, piggare, gladare, mer ork! mycket har förändrats sen förra hösten. Jag kämpar varje dag med mitt beroende och det kommer alltid finnas där. Men livet är värt det om man kan hitta sitt eget sätt att må bra!

    Länkar till 2 inlägg i min blogg som handlar om sockerberoende, du kanske känner igen dig?

    http://norskan.blogg.se/2015/november/sockerberoende-del-1-bojas-tidigt-den-som-krokig-ska-bli.html

    http://norskan.blogg.se/2015/november/sockerberoende-del-2-forvirring-ar-forsta-steget-pa-vag-mot-nagot-nytt.html

    Önskar dig all lycka till!

    //Norskan

  • Margaux

    Byt vitt bröd mot mörkare rostbröd. Lägg till ett pålägg; typ ost eller skinka, leverpastej eller whatever. Lägg till paprika på toppen. Byt oboy mot ett glas apelsinjuice.
    Till lunch äter du kyllingbröst som du kört i ugnen med olivolja, salt, peppar och citronsaft. skiva och lägg på en sallad och välg valfritt tillbehör typ ris, bulgur, matvete.... Drick vatten till det.

    Får inte barnen middag? Laga en lasagne eller vad som helst...
    Till kvällsmat och mellanmål kan du äta frukt med kvarg. 

    Lägg till en rask promenad eller lätt jogging en gång om dagen.......

  • Anonym (suck)
    Anonym (Latmask...) skrev 2016-05-29 20:26:48 följande:
    Precis som rubriken, hur ska jag sluta vara så jäkla lat?! Jag pluggar heltid på distans, jobbar 60-75% och har smått hemma. 167cm och 63 kg, vilket är ca 10-12 kg mer än min normala vikt... Har alltid varit väldigt väldigt kurvig, oavsett vikt men nu har jag blivit på gränsen till småfet. Hår och hud är katastrof.

    Jag motionerar inte, aldrig med andra ord. Däremot har jag ett fysiskt krävande yrke. Mina matvanor ställer dock till det kopiöst för mig. Till stor del har det med viktuppgången att göra!

    Morgon; oboy och två ljusa smörgåsar (med smör).
    Lunch; vilket sött som helst. Godis eller kakor..
    Middag; ingenting eller skräpmat..
    Kväll; glass/godis/kakor/läsk, alltid något av det.

    Som ni ser, det näringsrikaste jag kommer i närheten av är ljusa smörgåsar.. Till stor del beror detta på att jag inte tycker om speciellt mycket mat. Framförallt kött ställer till det!

    Nu har jag insett att situationen är ohållbar. Så ge mig lite tips på näringsrikare mat? Kanske "nyttigare" alternativ till sötsaker? Hur ska jag komma igång att motionera? Hur ska jag göra för att inte ge upp?
    Om du har ont om tid och som jag inte tänker på mat förrän magen skriker, prova att göra storkok. Vegetariska grytor som ratatouille, kyckligcurry, körrfärssås ody som lätt kan frysas i portionsförpackningar och finnas till hands att värma i micron. Allt du behöver till är att koka lite ris eller samt lite sallad.
    Se till att ha basvaror hemma, gärna konserver, fryst eller torkat. Då blir du aldrig frestad att bara bre en macka istället för att äta. Undvik att ha kakor, bullar, snacks och godis hemma. Ha frukt hemma, frukt är toppen som man plötsligt blir svimfärdig av hunger och behöver nåt som får en att orka  brassa på lite mat.
    Jag är skitdålig på att planera mat och hålla den planen, vissa dagar är jag mer hungrig, andra mindre. Det är frysen och skafferiet som räddar mig. Jag brukade äta som du när jag just flyttat hemifrån. Och det tar tid att lära om smaklökarna från allt sött och kletigt. Men det går. Och det blir sååå mycket billigare. Om jag tänker efter så har jag säkert matlådor som skulle räcka en månad eller lite mer ifall jag inte ids laga nåt färskt, men det är toppen att ha i frysen. Särskilt som jag har väldigt oregelbundna tider och mat inte är det första jag tänker på.
Svar på tråden Hur ska jag sluta vara så jävla lat?!