• Jessypessy

    Sjukvården är hemsk ibland

    Hej! Jag är gravid i v16, med mitt första barn. Men sedan i onsdags har detta bara varit en oroande resa.. Jag fick lite bruna flytningar som pågick enda fram till lördagen, då det istället övergick till blodblandade flytningar.. Ringde 1177, som sa åt mig att avvakta, då det inte var rikligt med blod, utan man ska blöda igenom en binda. Och ha smärtor. Idag kom det rikligt med blod, dock inte en genomblöt binda, men som en vanlig mens. Mörkt, rött och klumpar. Känner emellanåt hur det sipprar ut. Så ringde 1177 igen, då det tyvärr är de vi måste göra här, då det är helg, och dem då bestämmer när det är dags att åka in. Då sjukhuset tydligen skickar hem en då de inte prioriterar en blödande graviditet. Men så ringde igen då det har börjat gjort riktigt ont emellanåt... Stramar som från höft till höft, och i rygg och framme vid livmodern eller hur jag ska förklara.. Men ne, om det är missfall så sköter kroppen det själv och de gör inget på lasarettet om jag kommer in.. Utan skulle vila och vänta tills imorn.. Ja , jag förstår om de inte kan göra något, men skulle kännas lite mer tryggt att vara på sjukhuset än hemma just nu! Och blir undersökt så man iaf vet vad som pågår!! Det står dessutom på flera ställen , vid blödning och smärtor under graviditeten sök akut vård.. Men man får ju ingen hjälp!!!! Aja ville bara skriva av mig.. Är det någon mer som upplevt smärtor och blödningar utan att det slutade i missfall? Känns som det är de enda jag tror att det är för tillfället.. Men har lite hopp iaf att det kan vara något annat.. Mest i chock just nu.. Sjukt att jag ens sitter och skriver i ett forum i detta tillstånd.. Dela gärna med er av era historier !

  • Svar på tråden Sjukvården är hemsk ibland
  • HJohannesson
    Jessypessy skrev 2016-05-29 23:39:47 följande:

    Hej! Jag är gravid i v16, med mitt första barn. Men sedan i onsdags har detta bara varit en oroande resa.. Jag fick lite bruna flytningar som pågick enda fram till lördagen, då det istället övergick till blodblandade flytningar.. Ringde 1177, som sa åt mig att avvakta, då det inte var rikligt med blod, utan man ska blöda igenom en binda. Och ha smärtor. Idag kom det rikligt med blod, dock inte en genomblöt binda, men som en vanlig mens. Mörkt, rött och klumpar. Känner emellanåt hur det sipprar ut. Så ringde 1177 igen, då det tyvärr är de vi måste göra här, då det är helg, och dem då bestämmer när det är dags att åka in. Då sjukhuset tydligen skickar hem en då de inte prioriterar en blödande graviditet. Men så ringde igen då det har börjat gjort riktigt ont emellanåt... Stramar som från höft till höft, och i rygg och framme vid livmodern eller hur jag ska förklara.. Men ne, om det är missfall så sköter kroppen det själv och de gör inget på lasarettet om jag kommer in.. Utan skulle vila och vänta tills imorn.. Ja , jag förstår om de inte kan göra något, men skulle kännas lite mer tryggt att vara på sjukhuset än hemma just nu! Och blir undersökt så man iaf vet vad som pågår!! Det står dessutom på flera ställen , vid blödning och smärtor under graviditeten sök akut vård.. Men man får ju ingen hjälp!!!! Aja ville bara skriva av mig.. Är det någon mer som upplevt smärtor och blödningar utan att det slutade i missfall? Känns som det är de enda jag tror att det är för tillfället.. Men har lite hopp iaf att det kan vara något annat.. Mest i chock just nu.. Sjukt att jag ens sitter och skriver i ett forum i detta tillstånd.. Dela gärna med er av era historier !


    Ring din närmsta akutmottagning och hör med dem!

    Sen finns det tyvärr inte mycket att göra om det är ett missfall i v16 :( men du ska slippa ha ont iaf.

    Lycka till med allt!
  • mandreasson
    Jag skulle tatt mig till gynakuten. Bara för att få svar. 1177 kan bara lyssna på dina besvär men dom kan inte se problemet och kan inte ge en riktig bedömning.
    Lycka till!
  • Jessypessy

    Tack för era svar. Tyvärr slutade det i missfall. Jag vaknade imorse av smärtor, springer in på toa för att kissa och märker en genomblodig binda. Fattar direkt att något är fel. Får order om att ligga ned på golvet då jag blir yr. Hade kontakt med 1177 hela tiden. Då gynakuten inte svara. På golvet känner jag sedan hur det börjar forsa ur mig. Så väljer att prata klart med 1177, och ringer istället en ambulans. Som kommer efter en stund. När de är här rinner det konstant, och jag känner hur stora klumpar vill ta sig ut. Ställer mig upp och då glider värdens klump ut ned i byxorna och fastnar vid fötterna då jag hade harems byxor. Vi märker snabbt att jag inte kan gå för jag blir yr. Blir därför sittande ett tag på toan. Sedan försöker vi igen att få ned mig till ambulansen men går inte. Så fick bli ned buren på bår. Under hela vägen ned, och under hela resan på 40-50 till lasarettet forsar det blod. Ser hur det går igenom filtar och allt.. När jag väl kommer fram fortsätter det forsa.. Jag får rena kläder, och ligger ned en stund, smärtorna kommer av och till. Sedan känner jag att jag måste kissa, men känns som något annat vill ut först eller hur jag nu ska förklara , så trycker på, pch världens klump kommer i toaletten. Jag misstänker att det är fostret. Men undersköterskan tittade inte så mycket utan spolade. Så jag tänker ju att det är inte över.. Kommer behöva föda ut eller liknande tänkte jag. Men en läkare skulle undersöka om fostret fastnat i livmoderhalsen. Jag blir flyttat till ett annat rum, i sängen då jag ramlar ihop så fort jah står på benen. Väl där inne ska jah flytta mig till en gynstol. Men jag minns att jag sätter mig på kanten, och sedan ligger jag helt plötsligt på golvet. Och alla stirrar och försöker få liv i mig. Jag hade alltså svimmat... Så himla obehagligt, ligger där på golvet helt väck, och skakar och fryser , fattar ingenting. Men de lyckades lyfta upp mig i stolen för undersökning, som konstaterade att fostret redan var borta. Jag hade blödit ut det redan. Men fanns en hel del rester , som läkaren tog bort , och hon trodde allt försvunnit , men under vilan, började jag blöda mycket igen , så de bestämde sig för operation, att göra en skrapning. Så där var jag, första gången någonsin inlagd på sjukhus, livrädd, ont, ledsen, och skulle dessutom sövas för första gången.. För mig var det här en riktigt hemsk upplevelse.. Något jag tror det är för alla som måste gå igenom ett missfall, men var så mycket "första" gången grejer för mig, så var så himla rädd och skakade av rädsla, och många chock moment.. Men nu är jag hemma igen. Berättade om hela historien för dem som kanske kommer behöva eller har gått igenom samma sak. Detta var anledningen till att jag ville komma in på en undersökning direkt när blödningarna och flytningarna började komma. För att slippa gå igenom denna skräck historia hemma.. Då fostret va dött sedan någon eller några veckor tillbaka, fick inte veta exakt , så hade dem då kunnat sett det och gett mig tabletter. Man ska inte behöva gå igenom detta hemma. Även om det nu gick bra för mig , men rädslan innan ambulans och allt kom går inte att beskriva, sedan att ligga ensam på golvet och det forsar blod.. Ne fy fan säger jag.. Kommer ta väldigt lång tid att smälta detta.. Men är glad och tacksam att jag hade min sambo vid min sida under hela tiden som stöttade och lugnade mig så gott han kunde. Han fick däremot åka hem från ett nattskift direkt , så ingen sömn för honom stackarn.. men som sagt, glad att jag hade och har honom, ingen ska behöva gå igenom något sånt här ensam.

  • mandreasson

    Jag verkligen beklager allt du har gått genom <3 <3 ingen ska behöva gå genom en sån madröm. Hoppas att du får mycket stöd nu och att du kryar på dig.

    Styrkekramar
     

Svar på tråden Sjukvården är hemsk ibland