• tjejenA

    Vad hittar ni gravida på under dagarna?

    Hej! Som frågan lyder. Vad hittar ni på under dagarna när mannen jobbar? Jag är i vecka 36 och har gått hemma sen Januari. I början var det lite skönt men nu har jag sen långt tillbaka tappat lust och ork till att ta tag i saker hemma som städning. Vet att jag mår bättre av att det är rent men ska jag städa så tar det sån tid med min klumpiga mage och då ger jag upp. Har så ont i rygg och bäcken så kan inte ta promenader. Kanske max 5 minuter men sen är jag helt färdig i kroppen. Vad gör ni andra för att få tiden att gå?

  • Svar på tråden Vad hittar ni gravida på under dagarna?
  • Babyheart

    Jag hade bf 26/2-2016 och var sjukskriven från 21 november-2015 fram tills jag gick över på gravidpenning. Stundtals var jag rastlös som tisan men hade fått order om att vila pga högt blodtryck. Hur bra jag lyvkades med den ordern vågar jag inte nämna för min barnmorska. Haha! Jag fördrev dagarna med att kolla på mina favoritserier. : ) Körde maraton på tv:n här hemma. En o annan hodispåse åkte ner av bara farten.

    Tog även tag i att rensa ur lägenheten, kändes väldigt bra att få det gjort inför bebisens ankomst. Ordning o reda. ; ) Hade dock fördelen att vara relativt rörlig så jag tog kortare promenader och umgicks med vänner som var mammalediga.


  • Curlingmorsan

    Jag är sjukskriven för illamående. Sover mycket på dagarna när barnen är i skolan. Tar det väldigt lugnt, men försöker klara av vardagssysslorna korta stunder när jag inte ligger i sängen.

  • Zamira

    Är också i v.36 och varit hemma länge nu, och sliter som dig med bäckenet och ryggen, så gör minsta möjliga ansträngande uppgifter och rörelser för att inte behöva hoppa på kryckor på eftermiddagen och kvällen.. Och nu den sista tiden har det har mest gått i tv-serier, kolla fynd på köp o sälj-sidor på Facebook/Blocket/Tradera osv, försökt fundera ut vad jag ska packa i bb-väskan, sytt ett babynest (men det fick jag göra i omgångar, ryggen känns av om jag sitter upp för länge) och nästa projekt nu är att bestämma hur vår nya entré ska se ut :) Har även funderat på ljudböcker, men att bara vara stilla och lyssna på böcker tycker jag är ganska långtråkigt, så har inte blivit något av det. 

  • Hilda77

    Jag är i vecka 23 och sjukskriven. Order om att bara sitta ner och ta det lugnt. Inte bära någonting. Så uttråkad.

    Sitter hemma och vill bara organisera mitt hem men kan inte.

    Kommer bli dryga veckor.

  • tjejenA
    Babyheart skrev 2016-05-31 09:12:41 följande:

    Jag hade bf 26/2-2016 och var sjukskriven från 21 november-2015 fram tills jag gick över på gravidpenning. Stundtals var jag rastlös som tisan men hade fått order om att vila pga högt blodtryck. Hur bra jag lyvkades med den ordern vågar jag inte nämna för min barnmorska. Haha! Jag fördrev dagarna med att kolla på mina favoritserier. : ) Körde maraton på tv:n här hemma. En o annan hodispåse åkte ner av bara farten.

    Tog även tag i att rensa ur lägenheten, kändes väldigt bra att få det gjort inför bebisens ankomst. Ordning o reda. ; ) Hade dock fördelen att vara relativt rörlig så jag tog kortare promenader och umgicks med vänner som var mammalediga.


    Vilken tur att du var såpass rörlig. Det är liksom det som ställer till det för mig att jag orkar bara hålla på med nåt en väldigt kort stund och sen är jag helt färdig :/ Och nu börjar värmen komma också...kan ju inte ens va ute..usch och fy. Rensat och sånt har vi gjort. Men stökigt blir det direkt när sambos son håller igång. Känns som att det är tillräckligt att gå runt och torka efter honom hela tiden...varannan vecka då...men det tar på krafterna.
  • tjejenA
    Curlingmorsan skrev 2016-05-31 09:16:01 följande:

    Jag är sjukskriven för illamående. Sover mycket på dagarna när barnen är i skolan. Tar det väldigt lugnt, men försöker klara av vardagssysslorna korta stunder när jag inte ligger i sängen.


    Jag har också börjat sova mer. För går upp kl 5 med sambon för att jag har för ont i kroppen...sen kommer tröttheten vid 7-8. Och ibland känns det som att det är det enda jag kan göra...att sova för jag är så trött hela tiden och så tänker jag att går jag upp så vad ska jag hitta på då...och jag kan ligga i sängen hur länge som helst utan att komma på nåt bra och då känns det onödigt och gå upp och kanske somnar om. Jag vill att livet ska va underbart nu men så känns det inte.
  • tjejenA
    Zamira skrev 2016-05-31 09:27:33 följande:

    Är också i v.36 och varit hemma länge nu, och sliter som dig med bäckenet och ryggen, så gör minsta möjliga ansträngande uppgifter och rörelser för att inte behöva hoppa på kryckor på eftermiddagen och kvällen.. Och nu den sista tiden har det har mest gått i tv-serier, kolla fynd på köp o sälj-sidor på Facebook/Blocket/Tradera osv, försökt fundera ut vad jag ska packa i bb-väskan, sytt ett babynest (men det fick jag göra i omgångar, ryggen känns av om jag sitter upp för länge) och nästa projekt nu är att bestämma hur vår nya entré ska se ut :) Har även funderat på ljudböcker, men att bara vara stilla och lyssna på böcker tycker jag är ganska långtråkigt, så har inte blivit något av det. 


    Låter jobbigt...det där med kryckor. Som tur är så har jag sluppit det. Jag hade redan problem med ryggen innan graviditet och trodde jag skulle sitta i rullstol...men jag har ändå haft tur. Det med bb väskan är ingen lätt uppgift. Jag har än så länge packat allt till bebisen, bindor och amningsinlägg och bh. Så svårt och veta om man ska ha nån bok eller nåt annat för man lär ju ändå va helt slut. Vad har du packat? Eller har du börjat än? Jag tänker hela tiden att det är långt kvar, att jag hinner....men tiden går ju så fort ändå.
  • tjejenA
    Hilda77 skrev 2016-05-31 12:32:11 följande:

    Jag är i vecka 23 och sjukskriven. Order om att bara sitta ner och ta det lugnt. Inte bära någonting. Så uttråkad.

    Sitter hemma och vill bara organisera mitt hem men kan inte.

    Kommer bli dryga veckor.


    Jag stannade hemma vecka 19 tror jag för kroppen orkade inte mer. Har du också problem med bäcken? Har hört att det inte finns nåt som heter foglossning längre utan det kallas bäckensmärta.

    Jag vet..det är riktigt segt. Är ändå glad att tiden till slut ändå har gått fort. Skulle inte vilja backa tiden.
  • Hilda77

    Jag har en föreliggande moderkaka som blöder. Så måste ta det superlignt så att förlossningen inte startar.

    Är grymt uttråkad och stressad lver det.

  • tjejenA
    Hilda77 skrev 2016-05-31 17:11:58 följande:

    Jag har en föreliggande moderkaka som blöder. Så måste ta det superlignt så att förlossningen inte startar.

    Är grymt uttråkad och stressad lver det.


    Aldrig hört innan. Varför blöder den? Går det inte att göra nåt åt det? Förstår det...svårt och ta det lugnt alla gånger. Men hoppas det kommer gå bra för dig.
  • ostpaj

    Jag är gravid i v 38. Visserligen bara vart hemma 2 veckor. Jag har bakat, städat hemma, organiserat och fixat med barnkläder. tvättat massor. Rensat ogräs, löser korsord medan man tar en kaffe i solen, njuter av vädret, roar treåringen, är ute på gården, hälsar på folk, sover, fikar med grannar, tagit kontakt med gamla vänner och planerat hälsa på flera olika, handlar, hänger på fl osv ;) Dagarna bara svishar förbi!

  • LaFontaine

    Jag är hemma på halvtid sen förra veckan. I vecka 22 nu. Jag tränar, promenerar och stökar hemma. Det mesta funkar, så länge jag får lägga mig och vila mellan varje aktivitet. Stor tid går alltså åt till att vila, både sovvila och läs-/tv-/vakenvila.

  • tjejenA
    ostpaj skrev 2016-05-31 20:52:19 följande:

    Jag är gravid i v 38. Visserligen bara vart hemma 2 veckor. Jag har bakat, städat hemma, organiserat och fixat med barnkläder. tvättat massor. Rensat ogräs, löser korsord medan man tar en kaffe i solen, njuter av vädret, roar treåringen, är ute på gården, hälsar på folk, sover, fikar med grannar, tagit kontakt med gamla vänner och planerat hälsa på flera olika, handlar, hänger på fl osv ;) Dagarna bara svishar förbi!


    Hehe behöver ju inte ha en man...men han är ju min räddare när han kommer hem :) Låter som att du har jätte mycket energi. Jag hade inte kunnat rensa ogräs för då hade jag inte kommit upp igen. Likadant med städning så kan jag inte ta upo nåt från golvet...så det suger. Kan du dela med dig av din energi?? :)
  • Hilda77
    tjejenA skrev 2016-05-31 20:37:22 följande:

    Aldrig hört innan. Varför blöder den? Går det inte att göra nåt åt det? Förstår det...svårt och ta det lugnt alla gånger. Men hoppas det kommer gå bra för dig.


    Det uppstår blödningar i den då den ligger för utgången. Inte speciellt elastiskt där. Man kan inte göra något. Bara vänta och hoppas på det bästa. Ta det så lugnt som möjligt vilket kan vara svårt med en aktiv 2 åring. :)
  • tjejenA
    Hilda77 skrev 2016-06-01 10:56:30 följande:

    Det uppstår blödningar i den då den ligger för utgången. Inte speciellt elastiskt där. Man kan inte göra något. Bara vänta och hoppas på det bästa. Ta det så lugnt som möjligt vilket kan vara svårt med en aktiv 2 åring. :)


    Låter ju inte alls bra. Jag lider med dig. Sambos pojke är som tur 3 och ett halvt. 2 åringar är ju värre för dom förstår inte på samma sätt. Jag får som tur sova för pojken och han tittar på barnprogram. Han säger att jag måste sova för jag har bebis i magen...hehe. Så gulligt. Sen frågar han ofta "kommer bebisen ut idag?"
  • Zamira
    tjejenA skrev 2016-05-31 15:01:29 följande:
    Låter jobbigt...det där med kryckor. Som tur är så har jag sluppit det. Jag hade redan problem med ryggen innan graviditet och trodde jag skulle sitta i rullstol...men jag har ändå haft tur. Det med bb väskan är ingen lätt uppgift. Jag har än så länge packat allt till bebisen, bindor och amningsinlägg och bh. Så svårt och veta om man ska ha nån bok eller nåt annat för man lär ju ändå va helt slut. Vad har du packat? Eller har du börjat än? Jag tänker hela tiden att det är långt kvar, att jag hinner....men tiden går ju så fort ändå.

    Usch då, ryggproblem är inget kul det heller, är bara nu under graviditeten som jag har problem, annars så kroppen pigg!


    Eller hur, det är väldigt svårt att veta vad man ska packa.. Jag har gått efter en lista som en tjej lagt upp på sin blogg, länkar till hennes blogg så kan du få se :)


    elisabethlindroth.se/prylar/recension-av-min-bb-vaska/


    Men t.ex babynest och amningskudden kommer nog få ligga i bilen, så får sambon gå ut och hämta det om vi skulle känna att vi har behov för det på bb, kommer nog ha lite fler kläder med som får ligga i bilen de med, ifall att det behövs.

Svar på tråden Vad hittar ni gravida på under dagarna?