• Anonym (f.b)

    Få barn som sjöman, är man körd?

    Ska snart få vårt första barn och under första året kommer vi båda att vara "hemma". Min partner kommer jobba ena halvåret men kommer ju hem på em/kväll.

    Sedan nästa år kommer jag att jobba igen vilket betyder 4 veckor borta och fyra veckor hemma. Har läst lite om anknytning och det här arbetsmönstret verkar i stort sett vara förkastligt. Men det är inte så mycket jag kan göra så det är väl bara att bita ihop och hoppas h*n snart förstår att jag kommer tillbaka.

    Finns det något särskilt jag kan göra för att förbättra anknytningen, har kollegor vars barn inte känner igen dem när de kommer hem och det vill jag gärna undvika.

  • Svar på tråden Få barn som sjöman, är man körd?
  • annabellelee

    Ha Skype el videosamtal varje kväll så barnet känner igen ditt ansikte. Ha egen rutin med en speciell sång eller ramsa som du sjunger varje kväll och sedan när du kommer hem igen. Fast 4 veckor är lång tid för barn...

  • Anonym (Hmmmm)

    Det låter inte helt optimalt. 4 veckor är lång tid för ett barn. Har själv barn med en pappa som jobbade på sjön och var borta långa perioder. Våra barn är vuxna nu men helt klart är mina och barnens relation närmare än med deras pappa. Jag var ju den som fanns med dem i vardagslivet alltid och därför också den som de delade glädje och bekymmer med. Pappa blev den som de alltid längtade efter och var glad när han kom hem men som inte fanns där oftast när han behövdes som mest. Alltså inte att riktigt räkna med i alla med och motgångar. Om det är helt omöjligt för dig att byta arbete så har du ändå fördelen att hålla en tät kontakt via skype så att ni ändå kan få en liten pratstund varje dag när barnet blir tillräckligt gammal. Och innan att barnet får se och höra din röst varje dag tror jag är viktigt.

    Grattis till den lille!

  • nnnnnnnn

    Jag hade tänkt över följande:

    1) Kan jag vara hemma heltid längre? Första året måste man inte ta ut någon FP alls, utan kan spara alla dagarna om man kan leva på sparpengar eller partners lön/FP.

    2) Kan jag jobba halvtid något/några år efter första året. I ditt fall borde det väl innebära att du bara kör varannan resa? Dvs jobbar 4 veckor, är hemma 4 veckor, är FL 4 veckor+ 4 veckor hemma, sen jobba 4 veckor till osv.
    Så då hade du jobbat 4 veckor, varit hemma 12 veckor! Det är ju otrolig skillnad!
    De 4 veckor du är borta, så hade jag bett partnern att hålla vissa rutiner. Tex kan du läsa in en bok på film, som barnet får se varje eller varannan kväll = du läser godnatt saga trots att du inte är hemma. Ni kan Skypa en fast tid varje vecka/dag. osv.

    Jag tycker att det verkar smidigt att jobba 4 veckor, vara ledig 12 veckor.
    Det skulle betyda att du bara jobbar ca 3 månader varje år och är hemma 9 månader varje år.

  • Anonym (f.b)

    Det hade absolut varit smidigt om man kunde vara hemma 12 veckor och jobba 4 men tyvärr fungerar det inte så. Jag är ju fortfarande anställd de 4 veckorna jag är hemma och ska vara tillgänglig om något skulle hända. Nu gör det ju oftast inte det.

    Jobbade förr vecka/vecka, alltså på jobbet en vecka och hemma en. Jag blev sjuk en onsdag när jag var hemma och kunde komma tillbaka torsdagen veckan efter. Trots att jag endast missat 3 dagar från min arbetsvecka var jag ändå tvungen att skaffa läkarintyg eftersom tiden under veckan innan också räknas, och då blev det ju mer än 7 dagar. Så lite andra regler än man är van vid i land tror jag.

    Vi har diskuterat hemma men måste jobba heltid, har både med inkomst samt giltighet av certifikat att göra.

Svar på tråden Få barn som sjöman, är man körd?