• Anonym (???)

    Har biomamman rätt att förbjuda mig att träffa bonusarna?

    Har två bonusar som varit hos oss nästan varje helg. De älskar mig och har tom sagt att det känns som jag är deras mamma. Efter många problem som inte gick att lösa har jag och pappan separerat. Nu berättar han att för honom är det ok men biomamman förbjuder barnen att åka till mig. De skriver till mig att de saknar mig men att de inte får..

  • Svar på tråden Har biomamman rätt att förbjuda mig att träffa bonusarna?
  • Anonym (1)

    du får väl se till träffa dem när de är hos sin pappa då. Vad barnen gör när de är hos sin pappa kan inte mamman bestämma över. 

  • Anonym (Barnens rättigheter)

    Ja. Barnen har rätt att få umgås med människor som betyder mycket för dem. Däremot är det knepigt att få till ett vettigt umgänge mot mammans vilja om barnen är små.

  • Anonym (Mia)

    Räcker det inte för ett barn att ha en mamma och pappa?Jag har aldrig längtat efter styvmamma .För mig räckte med mina föräldrar .Lika lite som jag själv vill bli styvmamma ,nej tack,Har roligare saker för mig själv.

  • Ess

    Eftersom de skriver till dig så måste de väl gå i skolan. Försök träffa dem när de är hos sin pappa, åtminstone så pass mycket att du bibehåller kontakten med dem, fortsätt skriva till varann. Om några år så är de nog så stora att de har mer pondus att säga ifrån och åka och hälsa på dig oavsett vad mamman säger.

  • Ess
    Anonym (Mia) skrev 2016-05-30 19:28:02 följande:

    Räcker det inte för ett barn att ha en mamma och pappa?Jag har aldrig längtat efter styvmamma .För mig räckte med mina föräldrar .Lika lite som jag själv vill bli styvmamma ,nej tack,Har roligare saker för mig själv.


    Har de nu funnit varann och klickat som personer så tycker jag att det är bra om de kan fortsätta sin vänskap.
    Sen att du och jag inte skulle välja likadant pga olika saker, är ju en helt annan historia.
  • Anonym (H)

    Vad barnen gör när de är hos sin pappa har mamman ingen rätt att lägga sig i.

  • Anonym (???)
    smulpaj01 skrev 2016-05-30 20:26:16 följande:

    Hur gamla är barnen?

    Hur länge var du ihop med pappan?

    Har pappan någon ny?


    De är 9 och 11.

    3 år.

    Ingen aning. Hur så?
  • Anonym (Eliza)
    Ess skrev 2016-05-30 19:35:00 följande:
    Har de nu funnit varann och klickat som personer så tycker jag att det är bra om de kan fortsätta sin vänskap.
    Sen att du och jag inte skulle välja likadant pga olika saker, är ju en helt annan historia.
    Men när pappan träffar en ny är chansen stor att den nya inte går med på att barnen både skall ha umgänge med mamman och sedan dessutom med pappans före detta.
  • Brumma

    Hej TS.

    Mamman har ingen rätt att hindra barnen att åka till dig - på pappans tid.

    Däremot står det i föräldrabalken att vårdnadshavarna SKA underlätta umgänge med närstående. Dvs personer som står barnen extra nära ( en bonusförälder, farmor, kusin osv ).

    Vad man kan göra för att få till ett umgänge ät att gå till socialnämnden som I sin tur kan väcka talan för att få till ett umgänge. Oftast räcker det att de tar upp det så gör man upp utanför rätten.

    Kan ju vara ngt att påpeka.

    DU måste naturligtvis då vara beredd på att fortsätta ha nära kontakt med barnen för alltid. Oavsett vad som händer i framtiden.

    Jag skulle nog börja med att ha fortsatt kontakt genom mail, telefon osv. Och på pappans tid. Ju äldre barnen blir desto mer kan de bestämma över sin egen tid.

Svar på tråden Har biomamman rätt att förbjuda mig att träffa bonusarna?