• Anonym (Pappmugg)

    Orkar inte längre. Har frun nån diagnos?

    Läste på idag om Asperger och högfungerande autism och fattar inte riktigt om det är samma eller nästan samma sak?

    Men alltså ibland undrar jag om min fru kan ha det? När jag tittar på vad man listar för typiska drag och symptom på det så är det kusligt vad de stämmer. I alla fall till 90%

    Alltså jag blir så sjukt trött för hon blir mer och mer sig själv ju längre tiden går. Hon retar sig på mig hela tiden. Det är faktiskt stressande att få höra hur jag tuggar för högt eller bläddrar för mycket i nån tidning så det stör henne. Orkar inte och känner mig bara i vägen.

    Hon är ljuskänslig eller så märker hon inte ljud alls. Bara två lägen där. Fyrkantig som fan. Älskar att planera men inte göra saker. Planerandet är mer kul. Dålig ögonkontakt med andra men inte med mig. Men ja ser att hon kan kolla åt ett annat håll än dem hon snackar med. Läser jättemycket. Måste lyssna på musik när hon gör vissa grejer för att orka liksom.

    Sen är hon mycket fokuserad på några saker. Allt annat får va.. Hon pratar också väldigt mycket men frågar inte något. Hon pratar nästan bara om sig själv. Ni kan ju tänka er att man blir lack.. Sen en annan grej är att hon snackar enformigt så jag får ont i huvet av att lyssna när hon pratar. Samma ton bara hela tiden. Spelar ingen roll va hon pratar om. Det är samma ton och röst rakt igenom.

  • Svar på tråden Orkar inte längre. Har frun nån diagnos?
  • Anonym (diagnosinflation)

    Vad spelar det för roll om hon har diagnos eller inte? Är det viktiga ändå inte hur du trivs med henne, oavsett diagnos?

  • Anonym (Pappmugg)

    Jag håller med om att det är diagnosinflation i Sverige! Problemet är att livet ihop inte är bra alla gånger. Jag försöker förstå.. Alltså vi snackar och kommunicerar tydligen helt olika hon och jag. Sjukt mycket missförstånd.

    Hon är som ett ufo ibland och jag har fått kommentarer från omgivningen.

  • Anonym (Linda)
    Anonym (diagnosinflation) skrev 2016-05-30 20:36:13 följande:

    Vad spelar det för roll om hon har diagnos eller inte? Är det viktiga ändå inte hur du trivs med henne, oavsett diagnos?


    Med en diagnos kan man få hjälp.

    Sedan är det nog lättare att som partner acceptera hennes sett, om man vet att det är en diagnos istället för bara egoism.
  • Anonym (Pappmugg)
    Anonym (Linda) skrev 2016-05-30 20:42:11 följande:

    Med en diagnos kan man få hjälp.

    Sedan är det nog lättare att som partner acceptera hennes sett, om man vet att det är en diagnos istället för bara egoism.


    Ja men lite så.. Och jag ser ju att allt inte funkar med henne. Tänker att hon kunde få hjälp.
  • Anonym (1)

    låter mkt som asperger absolut, har en tonåring som har diagnos och i princip allt du skriver om din fru är samma för min son. Dock tycker jag att min son har väldigt många bra sidor också. Nu ska dock inte jag leva med honom som en partner, det kanske blir annorlunda då. 

    Det går att få utredning som vuxen men då måste hon ju vilja det själv

  • Furienna

    Det är möjligt att hon kan ha högfungerande autist, men det är svårt att få den diagnosen som vuxen (man är tvungen att gå genom en massa utredning först).

    Och för att vara petnoga: en diagnos har man inte förrän man har gått genom en utredning och fått ett utlåtande av experter. Ordet som du letar efter i din rubrik är "funktionshinder" eller "handikapp". 

  • Anonym (*)

    Förstår hon själv att hon är udda och att hon ställer krav på dig som det kan vara jobbigt för dig att leva upp till?

  • Anonym (Eliza)
    Anonym (Linda) skrev 2016-05-30 20:42:11 följande:
    Med en diagnos kan man få hjälp.

    Sedan är det nog lättare att som partner acceptera hennes sett, om man vet att det är en diagnos istället för bara egoism.
    Om hon är i behov av hjälp är upp till henne, hon är inget barn.
  • Anonym (Pappmugg)
    Anonym (1) skrev 2016-05-30 20:46:46 följande:

    låter mkt som asperger absolut, har en tonåring som har diagnos och i princip allt du skriver om din fru är samma för min son. Dock tycker jag att min son har väldigt många bra sidor också. Nu ska dock inte jag leva med honom som en partner, det kanske blir annorlunda då. 

    Det går att få utredning som vuxen men då måste hon ju vilja det själv


    Finns ju mer ja kan apa upp om hur hon är. Mycket stämmer in precis på vad jag läser om det. Igår skulle vi bort på kvällen och jag tror hon ställde hundra frågor på dan om vilken tid och vilka som skulle dit och va man skulle ha på sig och allt annat. Vi skulle till en släkting och fika.. En enkel grej och hon skulle ha svar på allt innan. Sånt jag inte kunde svara på. Sen umgås hon med en hel del ytliga väninnor. Men hon har inga nära vänner alls.

    Hon håller koll på allt här hemma och kommentar. Fruktansvärt irriterande med meningslösa kommentarer om allt. Att jag ställt myslipaketet på en annan hylla än vad det brukar stå på. Fick tala om att paketet inte fick plats där det brukar stå och det borde hon rimligen sett själv.. Får höra att hon stör sig på när jag tuggar eller när jag duschar får då är det tydligen nåt konstigt ljud som uppstår. Konstiga idéer om allt. Fixa idéer om hur det ska va. Jättepetig med maten.

    Hon pratar så enformigt. Hon skrattar liksom inte samtidigt som hon säger nåt, om hon säger nåt kul. Nä då kommer skrattet separat efteråt om ni förstår. Lite udda.

    Hon är omtyckt och har jättemånga bra sidor och hon är ju snäll och lagar god mat. Snygg och fin och hon kan göra jättesnälla saker för mig och hon är generös. Ibland har vi det bra men jag tror inte hon vill ha utredning
  • Anonym (Pappmugg)
    Anonym (*) skrev 2016-05-30 20:58:07 följande:

    Förstår hon själv att hon är udda och att hon ställer krav på dig som det kan vara jobbigt för dig att leva upp till?


    Alltså nej! Jo eller hon förstår att hon är lite udda och tycker att det är nåt kul och charmigt med henne typ. Sån är hon

    skratt.. Ungefär.. Sån har jag alltid varit menar hon och jag får acceptera.

    Men nej hon verkar absolut inte förstå att det är jobbigt för mig. För alltså hon har ju rätt det är ju så. Låter när jag tuggar
Svar på tråden Orkar inte längre. Har frun nån diagnos?