• Elderberry

    Bra mindre laptop? Ge förslag!

    Jag har tänkt köpa en ny laptop någon gång under sommaren då den jag har börjar bli gammal och jag känner att jag är redo för en förändring.

    Jag vill gärna ha förslag då jag inte är speciellt bra på datorer, men det jag vill kunna göra (utan problem):


    Redigera bilder (vill alltså att upplösning och färger syns bra på skärmen, vet inte om det finns dåliga skärmar nu för tiden, men lika bra att säga det) Surfa runt på sidor, ha flera flikar uppe utan att datorn tröttnar på en. Facebook, youtube, tumblr osv. Minst två USB uttag. Gärna, om det går: en laptop som inte blir varm (finns det? haha)
    Det är ju inte speciellt mycket jag behöver, det är väl mest bildredigeringen jag tänker på. När jag köpte den jag har nu så spelade jag mycket spel, men det behöver jag inte tänka på nu.

    Har tänkt på att skaffa linux mint på den nya och därmed använda gimp som bildredigeringsprogram.

    Vill ha en mindre laptop som är lätt att bära med sig.

    Några förslag?
  • Svar på tråden Bra mindre laptop? Ge förslag!
  • Studentpappa

    Jag har ingen koll på om Linux fungerar på Mac men det bör det väl göra. Jag har en Macbook Pro mid 2009 som går som en klocka. Använd dagligen sedan inköp, nytt batteri i år och jag bytte till ssd+mer ram 2010. Vad klarar en HP, Dell etc. 2 år sedan är det dags för soptippen?

    Jag sitter på en Dell för 25 lakan på jobbet och har bytt skärm och fått fler bluescreen-krascher än jag kan räkna och den är max 2 år.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Elderberry

    Jag ser inte varför linux inte skulle fungera på en mac, men vad vet jag. Tack för tipset :) Ska kolla upp den.

    Mac är ju ett rätt dyrt märke, men jag kan erkänna att jag dras till hur dom ser ut, fina att se på, det är dom. Min bror har en macbook air som han fick ifrån skolan, kan erkänna att jag är lite avundsjuk.

  • Carambolan

    Jag har en fyraårig macbook air hemma och en avsevärt dyrare (!) lenovo thinkpad på jobbet. Thinkpadden är tyngre, har kass batteritid och får blåskärm stup i kvarten när den lämnar viloläge. Macen stänger jag aldrig nånsin av, den kan ligga standby i veckor, batteriet håller fortfarande 9 timmar utan laddning efter flera år och den har inte visat minsta tillstymmelse till hårdvarugnissel.

  • Elderberry

    Ännu ett mac-förslag!

    Vilken av de modellerna tror ni skulle passa mig bäst (som mest bara redigerar bilder eller surfar runt på internet)? Macbook pro eller macbook air?

  • Author7

    Jag har en bra Asus med 11.6 tum. Den har Windows 10 som är helt okej. Touchskräm och man kan vika den och använda som en "surfplatta". Jätte bra dator när man reser mycket och till skrivandet. Däremot är hårddisken rätt så liten så man får köpa till extern eller lagra sina filer online som dropbox eller liknade .

  • Elderberry

    Tack för tipset, men jag vill inte ha en touch screen. Känns inte som något jag skulle ha användning för. :) 

  • Zombie von Rymmen

    Jag tänkte också tipsa om en Macbook-nånting. Ska man inte spela finns ingen anledning att använda NSA10, men jag tycker man ska protestera och inte ge bort sin integritet för några spel. Gå Linux och kräv att fler utvecklare portar dit. Många spel på Steam har idag stöd för Linux, även stora spel. Eller köp en PS4, det är faktiskt bättre ändå.

    Anyway...
    Tänkte först slänga ut Macbook bara, men ditt krav på två USB-portar gör att urvalet blir begränsat till Macbook pro. Gå in i en affär som säljer Mac och kläm lite grand vetja. Begagnat är ett tips, byggkvaliten är bra och de flesta vårdar sina Macar.
    Kolla Wikipedia för att se specifikationer.

  • Elderberry

    Så macbook air har bara en usb-port? Har aldrig lagt märke till det på min brors macbook air, men då antar jag att pro är alternativet som finns kvar.

    Googlade en del igår och det verkar som att det är den med retinaskärm som man "ska ha", och eftersom jag inte vill ha en stor dator så blir det väl den med 13.3" skärm som gäller. Jag tror jag får göra som du sa, gå in någonstans där de säljer macprylar och känna på den :)

  • Studentpappa

    Jag köpte min beg, köpte den av en grafisk formgivare som bytte dator varje år till det senaste, tror jag betalade 5500:- för en 10-11 mån gammal Mac pro. Helt ok deal känns det som idag när den går problemfritt idag sex år efter jag köpte den.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Elderberry

    Oj, om man ändå hade sån tur! :P Tycker begagnat ofta är lite läskigt, vet aldrig var personen har gjort. Men det kanske är riskfritt, vad vet jag.

    5500 kronor känns klart bättre an 12000k.

  • Studentpappa
    Elderberry skrev 2016-05-31 07:03:08 följande:

    Oj, om man ändå hade sån tur! :P Tycker begagnat ofta är lite läskigt, vet aldrig var personen har gjort. Men det kanske är riskfritt, vad vet jag.

    5500 kronor känns klart bättre an 12000k.


    Det var en kompis till min kompis också så det kändes ganska safe. Elgiganten har bättre pris på 13,3" retina med ssd än Apple.se sålde den för 12500:- ca. Osäkert om det är den absolut senaste men det går ju att kolla upp online.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Elderberry
    Studentpappa skrev 2016-05-31 10:37:54 följande:
    Det var en kompis till min kompis också så det kändes ganska safe. Elgiganten har bättre pris på 13,3" retina med ssd än Apple.se sålde den för 12500:- ca. Osäkert om det är den absolut senaste men det går ju att kolla upp online.
    Jo, jag har kollat lite på elgigantens hemsida, ska nog gå till deras butik om några dagar och kolla närmare på datorn. Har sett att några på tradera säljer sådana för lågt pris, men att köpa begagnat över nätet känns ännu mer tveksamt för mig. Får kanske bli att lägga ut 12500 för en ny, får se :)
  • Green Cross

    Hur mycket är du villig att betala?

    Om du vill ha dedikerad grafik (bra vid grafisk design och tyngre videoredigering) i en 13.3 tums dator så  kan denna vara värd att kika på:

    www.dustinhome.se/product/5010885772/zenbook-ux303ub

    Då får du alltså 256gb SSD,dedikerad grafik,i7 CPU samt 3 USB 3.0 anslutningar.

  • Elderberry

    Tack för tipset, har läst en del jämförelser mellan macbook pro och den där asusen nu, kommer nog läsa på lite mer :)

    Jag vet inte riktigt hur mycket jag kan lägga ut, absolut inte mer än 15000 iaf. Självklart känns det bättre ju billigare det är, men jag behöver viss kvalité...så jag får nog vara beredd på att lägga ut en del.

Svar på tråden Bra mindre laptop? Ge förslag!