• Polarlantis

    Barn under universitetsstudier...

    Kan inte finna tråden jag sett för länge sedan så startar en ny...

    Pluggar första av tre år på distans. Är det ngn som fått barn under studietiden och fortsatt plugga ändå? Alltså inte tagit ett års uppehåll? Och ni som tog paus, när i studierna gjorde ni det? Erfarenheter?

    Jag har två barn som är födda -12 och -14 och jag fyller 38 i år så har inte råd att vänta om det ska bli en till...

  • Svar på tråden Barn under universitetsstudier...
  • frestelsen

    Jag läser på universitetet och försöker få barn. Är 35 o vill inte vänta tills jag är klar. Har en dotter sen innan men åren tickar på och jag bytte utbildning så en stund kvar att plugga. Tänkte försöka va mammaledig under amning sen tillbaka till pluggandet igen:)

  • Carambolan

    Mitt ena barn föddes i februari. Jag tog paus hela vårterminen och började igen i september (mitt program startade både höst och vår så jag behövde inte vänta ett helt år på rätt kurs). När jag pluggade var min man föräldraledig de 2-3 dagar per vecka som jag hade föreläsning. Jag pluggade järnet 8-17 i skolan de dagarna och var istället ledig med barnet resten av tiden. Kan rekommendera ett liknande upplägg även för distansstudier :) Det är så lätt att prioritera bort skolan annars om man tänker att det ska hinnas med när barnet sover. Då riskerar du att sitta där med det dåliga samvetet så fort du själv är dötrött och bara vill lägga dig på soffan istället för att plugga.

  • Polarlantis

    Just idag, mitt i tentaveckor och besvärliga barn och Hysterisk värme känns ytterligare barn låååååååååååååång borta, haha! Fast inte egentligen

    Funderar på om man klarar studier samtidigt som man är hemma med den minsta...min skola startar bara en gång per år och så länge vill jag inte vara borta... Hmm... Mkt att tänka på...

  • Rödaskor

    Jag pluggade på och tog föräldraledigt först när barnet fyllde ett år. Det fanns både för- och nackdelar. Skönt att hålla sig sysselsatt men jobbigt för att man aldrig kunde slappna av, det fanns alltid en bok som var tvungen att läsas eller en tenta att plugga på.

    Sen upptäckte jag när jag fick barn att jag inte ville fortsätta med det program jag valt. Var rädd att jobbet skulle bli för krävande och jag kände hellre att jag gör något annat så mitt barn får en glad mamma, inte en utmattad mamma.

    När barnet var ett år var det otroligt skönt att släppa allt och bara ägna mig åt barnet. Det är mycket roligare att vara föräldraledig med en 1 åring istället för nyfödd.

  • Sheila123

    Jag hade i och för sig bara c-uppsats och en tenta kvar av min utbildning när jag fick barn. Tog uppehåll när han föddes (mars) och under sommaren. Sedan skrev jag min c-uppsats och opponerade vid årsskiftet. Tyckte det fungerade så bra att jag läste magisterutbildning. Jag var dessutom ensamstående fram till han var ca ett år.

  • Polarlantis

    Tack för era svar! Blir så glad, låter som det kan funka ????

    Funderade lite så här att om man börjar snart att försöka så kan man hoppas på liten plutt runt maj /juni om allt går bra och det tar sig lika fort som innan (önsketänkande!). Det betyder lugn på sommaren och inkomst föräldrakr. Sedan börja plugga i augusti... Blir praktik som höggravid...inte lyckat i mitt ämne dock...Ska studera planeringen av kurser lite... Och prata med sambon

Svar på tråden Barn under universitetsstudier...