• Muffinschoklad

    Utetider

    Hej! Det är så att min 14 åring här hemma har börjat ifrågasätta tiderna hon har fått till att vara ute, hon tycker att 23.00 är för tidigt och att hennes andra kompisar får minsann vara ute längre, vilket till viss del faktiskt stämmer då jag kollat runt lite. Hon sköter sig när hon är ute och har inte kommit hem full någon gång. Hon springer inte och ränner på stan så heller när hon är ute, utan åker bil med sin äldre kompis och några mer på kvällarna, hon säger att hon vill ha lite fria tyglar och att jag ska lita på henne och låta henne bestämma lite själv över tiderna och missbrukar hon det så får jag självklart ge henne konsekvenser säger hon. Men jag vet inte, vad tycker ni? Hur hade ni gjort i min situation?

  • Svar på tråden Utetider
  • Anonym (Öföfeöeö)

    23 är generöst för en 14åring tycker jag!

    När jag var 14, för 10 år sedan, skulle jag alltid ta sista bussen hem och den gick 9. Punkt slut.

  • Anonym (Öföfeöeö)

    Kan tillägga att jag också var skötsam.

  • Anonym (jully)

    23.00 e generöst tycker jag för en 14 åring hur menar du med åker bil med sina äldre kompisar ?? epa traktor ??? vanlig bil ?? kan man lita på att den som kör bilen är ansvarsfull i sitt körande ??? sen beror de väl på vart man bor landet eller i närheten av stan? jag skulle nog inte låta min 14 åring åka runt med i en bil om ja inte riktigt har koll på .om de är äldre så kan ja tänka mig att de är ute längre  o hur går de med skolan o betygen o komma upp i tid ? själv skulle jag vara hemma mellan 19- 21 på kvällarna ej sommarlov lov kunde vara till 22 senast hemma punkt slut  om kalle fick vara ute hela natten ok men de e kalles föräldrars ansvar .

  • Pastella

    Om hon är i trädgården och skrattar ihop med någon kompis en sommarkväll så kan hon väl göra det men att åka runt mitt i natten känns inte som något en ansvarsfull förälder låter sitt barn göra. Det handlar ju inte bara om att du kan lita på hennes omdöme utan på umgänget och deras beslut. Kl 23 är inte tidigt för en 14åring.

  • Lena

    På vardagar ska 8h sömn hinnas med innan skola så inte senare än det hinns med. På fredag och lördag till 22/23/24 känns rimligt

  • blomman 2

    Jag skulle inte samtycka till att vara ute till kl:23. Och absolut inte åka runt med kompisar i bil !!!!! Som någon sade,vara ute på sin egen tomt/gård med kompisar på semestern är en sak men att ränna ute en vardag så sent ser jag inte positivt på. Jag fick vara ute till kl:22-23 endast om det var disco anordnat i närheten och då skjutsade alltid någon hem oss eller någon mötte oss vid bussen. Jag var mycket pålitlig och var EJ överbeskyddad,upplevde aldrig att våra föräldrar gjorde något fel. Mina kompisar hade samma tider så det gjorde ju saken väldigt lätt. Kommer köra samma med min dotter. Tids nog får de ökad frihet.

  • ostpaj

    Tycker kl 23 låter lagom på helgen kanske om man är 14. Antagligen får hennes andra kompisar vara ute längre eftersom de är myndiga, om de nu kör bil.

Svar på tråden Utetider