• kairoso

    Kan man få beviljat tillväxtul. om man är orolig för stor bebis?

    Jag är livrädd för att dom gjort felberäkning på BF (helt ogrundat) och därmed orolig för bebisens storlek. 


    Jag har en förlossningsrädsla i bakgrunden pga tidigare mindre roliga sjukhusupplevelser och fått mycket hjälp för detta genom min graviditet, men nu med 27 dagar kvar till BF börjar tankarna snurra ännu mer. 


    Jag vet att jag skulle må så mycket bättre och slappna av mer om dom gjorde ett UL nu och kunde ge ett ungefärligt mått på barnets vikt så man vet lite vad som väntar om man går över tiden. Men kan man få det beviljat bara för att man är så rädd som jag är? Rynkar på näsan 


    Jag har gått upp 11kg, ligger exakt på mittenkurvan vad gäller SF-måttet, mina blodvärden är jättebra, blodtryck 60/115 förra veckan, ingen diabetes eller andra sjukdomar. Känns ju inte som att det mycket som kan ge mig en "skjuts" in till tillväxtultraljud direkt. Vilket självklart är jättebra, men vill bara kunna få må bra psykiskt och slappna av sista tiden och barnets storlek är en del i min rädsla... 

  • Svar på tråden Kan man få beviljat tillväxtul. om man är orolig för stor bebis?
  • Milleman

    Jag gjorde tul men det var iofs för att vår förra bebis var jättestor (då hade jag högt sf-mått och hade gått upp 28 kg).
    Du har inte många dagar till bf så du får ta tag i det nu. Du måste veta att tul så sent i graviditeten kan missvisa för det är svårt att bedöma storlek så sent. De sa till oss att tul kanske ska tas bort för att kolla stora bebisar.
    Du kan ju boja privat-ul också.

    Med dina förutsättningar tror jag du har en helt normalstor bebis i magen :D lycka till!!

  • Phialia90
    kairoso skrev 2016-05-31 12:04:02 följande:

    Jag är livrädd för att dom gjort felberäkning på BF (helt ogrundat) och därmed orolig för bebisens storlek. 


    Jag har en förlossningsrädsla i bakgrunden pga tidigare mindre roliga sjukhusupplevelser och fått mycket hjälp för detta genom min graviditet, men nu med 27 dagar kvar till BF börjar tankarna snurra ännu mer. 


    Jag vet att jag skulle må så mycket bättre och slappna av mer om dom gjorde ett UL nu och kunde ge ett ungefärligt mått på barnets vikt så man vet lite vad som väntar om man går över tiden. Men kan man få det beviljat bara för att man är så rädd som jag är? Rynkar på näsan 


    Jag har gått upp 11kg, ligger exakt på mittenkurvan vad gäller SF-måttet, mina blodvärden är jättebra, blodtryck 60/115 förra veckan, ingen diabetes eller andra sjukdomar. Känns ju inte som att det mycket som kan ge mig en "skjuts" in till tillväxtultraljud direkt. Vilket självklart är jättebra, men vill bara kunna få må bra psykiskt och slappna av sista tiden och barnets storlek är en del i min rädsla... 


    Jag var också orolig! Mitt sf mått låg på övre kurvan hela graviditeten, blev igångsatt 39 +2 efter vattenavgång i 38+6 . Ut kom en pojke på 3680 g och 53 lång. Glad att mitt vatten gick så jag inte behövde gå över tiden. Prata med din bm, är man orolig ska man få ett tul tkr jag och med tanke på din rädsla med så tror jag du kommer få ett!
  • Ruter

    Prata med BM men tror mycket beror på vart du bor också jag fick inte igenom att göra ett TUL hos mig då jag är livrädd för att få stort barn även denna gången.första barnet vägde 4560gram men mig vägrar de ge TUL trots att jag nugått över 3 dagar denna graviditet med motiveringen att han kom ju ut förra gången så stora bebisar får ju uppenbarligen plats. Alternativt är ju att du betalat för ett TUL om det finns privat om de nekar dig.

  • Milleman
    Ruter skrev 2016-05-31 14:01:32 följande:

    Prata med BM men tror mycket beror på vart du bor också jag fick inte igenom att göra ett TUL hos mig då jag är livrädd för att få stort barn även denna gången.första barnet vägde 4560gram men mig vägrar de ge TUL trots att jag nugått över 3 dagar denna graviditet med motiveringen att han kom ju ut förra gången så stora bebisar får ju uppenbarligen plats. Alternativt är ju att du betalat för ett TUL om det finns privat om de nekar dig.


    Åh den kommentaren att "det gick ju sist" är bara så jobbig och fel. Så sa faktiskt någon läkare sagt till mig med trots att vår grabb vägde 5300 g. Men jag fick tul då en annan läkare tyckte det var självklart.

    Poängterar dock för ts att det är 0,1% som väger så mycket som vår bebis och en ganska liten procent över 4500 g.
  • kairoso
    Milleman skrev 2016-05-31 13:52:05 följande:

    Jag gjorde tul men det var iofs för att vår förra bebis var jättestor (då hade jag högt sf-mått och hade gått upp 28 kg).
    Du har inte många dagar till bf så du får ta tag i det nu. Du måste veta att tul så sent i graviditeten kan missvisa för det är svårt att bedöma storlek så sent. De sa till oss att tul kanske ska tas bort för att kolla stora bebisar.
    Du kan ju boja privat-ul också.

    Med dina förutsättningar tror jag du har en helt normalstor bebis i magen :D lycka till!!


    Jag ska träffa min BM på onsdag nästa vecka. För länge att vänta? 


    Jag har förstått att ultraljudet kan missvisa en aning, men hur missvisande kan det vara? Några hundra gram eller kilo?

  • kairoso
    Ruter skrev 2016-05-31 14:01:32 följande:

    Prata med BM men tror mycket beror på vart du bor också jag fick inte igenom att göra ett TUL hos mig då jag är livrädd för att få stort barn även denna gången.första barnet vägde 4560gram men mig vägrar de ge TUL trots att jag nugått över 3 dagar denna graviditet med motiveringen att han kom ju ut förra gången så stora bebisar får ju uppenbarligen plats. Alternativt är ju att du betalat för ett TUL om det finns privat om de nekar dig.


    Så fruktansvärt frustrerande det måste kännas att få höra att det fungerade förra gången och därmed inte ta din oro på allvar. 


    Jag kan ju inte riktigt gnälla om jag får det nekat, mina förutsättningar är ju relativt bra. Men man önskar ändå att dom tar ens oro på allvar och att man själv får välja Rynkar på näsan

  • aleydis

    Jag fick ett tul dagen före bf- men då fanns det skäl eftersom SF måttet växte jättemkt sista två veckorna efter att ha legat i mitten hela graviditeten och bebisen legat på medelkurvan tul v. 32. Skattningen kan diffa 10 procent tror jag, så ganska stora skillnader. Dvs en skattning på 4000 g kan vara allt från 3600-4400. Min blev skattad till 4600 g och vägde sen 4300.

    Det är lätt att säga, svårt att följa. men jag skulle försöka att inte oroa mig så mkt. <3 det finns inga tecken på att barnet skulle vara för stort. Men prata med bm eller sök privat.

  • Milleman
    kairoso skrev 2016-05-31 14:23:56 följande:

    Jag ska träffa min BM på onsdag nästa vecka. För länge att vänta? 


    Jag har förstått att ultraljudet kan missvisa en aning, men hur missvisande kan det vara? Några hundra gram eller kilo?


    Det är ju försent om du vill att det blir åtgärder. Jag ville ha snitt och det bestämdes i v 36.
    Ring bm och prata är mitt förslag.
  • Majken och Stina

    Varför inte gör det privat? Visst det går på ca 700 kr men ändå.

    Sen kan jag säga att det inte är storlek och vikt som spelar roll utan storleken på huvudets omfång.

    Har en väninna som födde ett barn på 4600 (först barnet). Hon själv är väldigt petit. Gick hur fint som hellst, hon sprack ingenting medan jag som är mer regäl fick en liten bebis som först barn sprack och fick ta några stygn.

    Jag skulle säga, bättre en lite större och tåligare bebis än en liten skör en... Man blir liksom extra orolig när de är så små :( det är iaf min erfarenhet

  • kairoso
    Milleman skrev 2016-05-31 14:42:12 följande:
    Det är ju försent om du vill att det blir åtgärder. Jag ville ha snitt och det bestämdes i v 36.
    Ring bm och prata är mitt förslag.

    Snitt är inte aktuellt om det inte är/blir nödvändigt (jobbat hårt psykiskt med detta, heja mig Flört). Men däremot igångsättning, finns "många" som fått beslut om igångsättning pga rädsla för stor bebis och jag är i kontakt med Aurora ang detta, men vill ju helst inte ha igångsättning om barnet ändå inte är/blir jättestort. Hört att detta ska göra ondare..?


    Så därför tänker jag att kan jag kanske stilla min oro med att få veta ungefär hur stort barnet beräknas bli, så kanske jag kan slappna av litegrann och må bättre psykiskt hela vägen tills det är dags. Det är ju ganska påfrestande att gå runt och vara orolig hela tiden Rynkar på näsan gravidhjärnan underlättar ju inte direkt.. 

  • kairoso
    aleydis skrev 2016-05-31 14:39:58 följande:

    Jag fick ett tul dagen före bf- men då fanns det skäl eftersom SF måttet växte jättemkt sista två veckorna efter att ha legat i mitten hela graviditeten och bebisen legat på medelkurvan tul v. 32. Skattningen kan diffa 10 procent tror jag, så ganska stora skillnader. Dvs en skattning på 4000 g kan vara allt från 3600-4400. Min blev skattad till 4600 g och vägde sen 4300.

    Det är lätt att säga, svårt att följa. men jag skulle försöka att inte oroa mig så mkt. <3 det finns inga tecken på att barnet skulle vara för stort. Men prata med bm eller sök privat.


    Tack <3 Ska försöka att inte oroa mig så mycket... Ska prata med BM!
  • Lisasmor

    Jag bad om ett TUL i v 36 då jag haft en del höga sockervärden under graviditeten och oroade mig för stort barn. Var inga problem att få göra det, trots att jag bara gått upp 4kg i vikt och magen låg på medelkurvan. Hur "generösa" de är med UL verkar bero på var man bor och hur landstingets resurser ser ut.

  • Anonym (olika)
    kairoso skrev 2016-05-31 14:23:56 följande:

    Jag ska träffa min BM på onsdag nästa vecka. För länge att vänta? 


    Jag har förstått att ultraljudet kan missvisa en aning, men hur missvisande kan det vara? Några hundra gram eller kilo?


    Med första blev barnet hen skattad till 3500 g, men vägde 4300 g när hen föddes 1 dag senare. Andra blev skattad lite mer i rätt riktning, som 5200, fast hen vägde "bara" 4900. 

    Har kompisar där skattningarna inte stämt alls. 

    Angående igångsättning: det som är bra med det är att man vet att nu inom detta dygn kommer bebisen komma. Sen kanske det måhända gör något mer ont, men jag tycker den igångsatta förlossningen var mer positiv eftersom jag upplevde "mer kontroll" över att veta att nu händer det, än den som var naturlig.

    Lycka till!
  • kairoso
    Anonym (olika) skrev 2016-05-31 22:38:34 följande:
    Med första blev barnet hen skattad till 3500 g, men vägde 4300 g när hen föddes 1 dag senare. Andra blev skattad lite mer i rätt riktning, som 5200, fast hen vägde "bara" 4900. 

    Har kompisar där skattningarna inte stämt alls. 

    Angående igångsättning: det som är bra med det är att man vet att nu inom detta dygn kommer bebisen komma. Sen kanske det måhända gör något mer ont, men jag tycker den igångsatta förlossningen var mer positiv eftersom jag upplevde "mer kontroll" över att veta att nu händer det, än den som var naturlig.

    Lycka till!

    Hmm, kanske inte är någon vits med att göra tul trots allt om det kan missvisa så pass mycket :/ Kanske bara skapar mer oro än lugn i slutändan... 


    Får se vad BM och Aurora säger helt enkelt, ska även ta upp diskussionen kring igångsättning och fastställa hur jag/vi gör. Förstår din poäng där med att man kanske upplever mer "kontroll" om man blir igångsatt, även om det gör ondare, än gå hemma och vänta och inte veta när/om/hur osv.

  • Anonym (Kitty)

    TUL litar jag inte på, sonen vägde 3000 när han föddes (bf+1) men han uppskattades till 3500. 

Svar på tråden Kan man få beviljat tillväxtul. om man är orolig för stor bebis?