• Madretina

    Kraftiga förverkar

    Är gravid i vecka 24+0 med andra barnet.

    Har sedan flera veckor tillbaka, sedan vecka 15 om jag inte minns fel, haft massor av sammandragningar.

    Blev sjukskriven av läkare efter att det konstaterats att min livmodertapp var aningen mjuk, men läkaren kunde då inte bedöma om den var kortare än vad den skulle vara. Men hur som helst blev jag sjukskriven och sammandragningarna minskade i intensivitet.

    Det konstaterades även då att jag hade bakterieinfektion (?) (fick lite info om detta) som skulle behandlas med antibiotika vid förlossningen.

    Nu har det gått ca 6-7 veckor sedan jag kom tillbaka till jobbet igen och nu de senaste dagarna har sammandragningarna ökat kraftigt.

    I natt vaknade jag till och med av hur magen riktigt krampade och strålade ut i ryggen.

    Tyckte det lugnat sig under dagen idag, men kom igen på eftermiddagen.

    Har haft en ständigt tryck nedåt i två dagar och igår hade jag molvärk som strålade ner i benen.

    Går det inte över eller blir intensivare planerar jag såklart att åka in till förlossningen, men måste bara höra om det är någon som haft liknande såhär pass tidigt i grav?

    Kan det vara en allt för tidig förlossning som håller på att starta?

    (Med första barnet var jag sjukskriven fr.o.m. V 32 och i princip beordrad att vara sängliggandes pga av sammandragningar från v 30. Han föddes sedan i v 38+0, när jag fick för mig att lämna sängen och åka och handla, haha!)

  • Svar på tråden Kraftiga förverkar
  • syntharen

    Jag tycker du ska kontakta förlossningen. Sammandragningar ska inte göra ont eller stråla ut i ryggen. Och eftersom du tidigare varit sändliggande så finns det väl en ökad risk för förtidig förlossning.

  • Pkb

    Jag har likadant. Det började i kanske v18 och det har bara blivit värre, jag är nu i vecka 34+.

    Jag har varit och kollat mig på förlossningen några gånger och urinproven har nästan alltid visat vita blodkroppar och ibland även ketoner. Men efter odling så säger de att allt ser bra ut. Tappen var mjuk och 39mm och läkaren kunde få in toppen av fingret men de sa att de var normalt för en omföderska. Ctg apparaten visade 20-28 och 145-158 på bebisens hjärtljud, dom sa att det var normalt och att de inte kunde se några sammandragningar. Fick inte bricanyl då de sa att jag ej öppnat mig något. De sa att jag kunde komma in igen om vattnet gick eller om jag började blöda.

    Googlade lite och kollade vad för tidiga sammandragningar (starka/smärtsamma) kunde bero på och det kan vara tex Mycoplasma, candida, Bakteriell vaginos, inflammation i tandköttet och Magnesiumbrist.

  • Madretina

    Tack för era svar.

    Jag ska kontakta bm imorgon.

    Det har lugnat ner sig väldigt mycket under kvällen. Mycket sammandragningar men ej smärtsamma. Trycket nedåt fortsätter dock och det påminner mycket om den känsla när barnet fixerar sig (som jag minns det). Har en väldigt tung känsla i kroppen (vet inte riktigt hur jag ska förklara känslan bättre), men brukar bli bättre efter en natts sömn.

Svar på tråden Kraftiga förverkar