• jiim

    Planerat kejsarsnitt privat, var?

    Hej,
    Min fästmö är gravid i v22. Hon har blivit nekad kejsarsnitt och vi överväger att vända oss till en privat klinik för att få igenom ett kejsarsnitt

    Som jag förstår det så var BB Sophia de enda som utförde privata kejsarsnitt i Sverige, och de la ner denna månaden... Finns det andra privata klinker i Sverige? Om inte, finns det i Danmark eller Norge? Övriga Europa?
    Var är det säkrast att göra det?

    Tacksam för hjälp!
    Mvh,
    Jim 

  • Svar på tråden Planerat kejsarsnitt privat, var?
  • Kasperina

    Problemet är att de flesta seriösa kliniker inte vill göra kejsarsnitt om det inte är medicinskt nödvändigt och på de kliniker som inte bryr sig kan man inte helt lita på säkerheten.
    Vilken prisklass tänker du dig?

  • jiim
    Kasperina skrev 2016-05-31 16:48:08 följande:

    Problemet är att de flesta seriösa kliniker inte vill göra kejsarsnitt om det inte är medicinskt nödvändigt och på de kliniker som inte bryr sig kan man inte helt lita på säkerheten.

    Vilken prisklass tänker du dig?


    Till att börja med vill vi ha olika alternativ på bordet. Om du vet några seriösa kliniker som vill göra KS så får du gärna tipsa oss :)

    Med vänlig hälsning,

    Jim
  • JA77

    BB Sophia utförde inte kejsarsnitt "privat", som man bara kan beställa, utan här gällde samma medicinska ordning och bedömning. BB Sophia var privat, men drevs på uppdrag från landstinget. Det finns inga privata kliniker i Sverige som gör kejsarsnitt. 

  • jiim
    JA77 skrev 2016-05-31 22:36:13 följande:

    BB Sophia utförde inte kejsarsnitt "privat", som man bara kan beställa, utan här gällde samma medicinska ordning och bedömning. BB Sophia var privat, men drevs på uppdrag från landstinget. Det finns inga privata kliniker i Sverige som gör kejsarsnitt. 


    Tack för förtydliganden. Jag fick den uppfattningen när jag såg en prislista för olika typer av kejsarsnitt hos dem.

    Så då kanske man får rikta blickarna mot våra nordiska grannländer, vilka alternativ finns det?

    Med vänlig hälsning,

    Jim
  • Eyre

    Om din fästmö bara är i vecka 22 så skulle jag istället ligga på mödravården att överklaga beslutet. Har hon fått nej från läkare eller barnmorska? Det är läkare som gör den slutgiltiga bedömningen. Sök på "Indikation för kejsarsnitt på moderns önskan", nationella riktlinjer från Socialstyrelsen.

    Mig veterligen finns det inga privata kliniker i Sverige eller i våra grannländer som gör planerade kejsarsnitt.

  • jiim

    D


    Eyre skrev 2016-06-01 08:48:08 följande:

    Om din fästmö bara är i vecka 22 så skulle jag istället ligga på mödravården att överklaga beslutet. Har hon fått nej från läkare eller barnmorska? Det är läkare som gör den slutgiltiga bedömningen. Sök på "Indikation för kejsarsnitt på moderns önskan", nationella riktlinjer från Socialstyrelsen.

    Mig veterligen finns det inga privata kliniker i Sverige eller i våra grannländer som gör planerade kejsarsnitt.


    Hej,

    Tack, det gör vi... Men vågar inte lita på vården, så vi måste ha en plan B.

    Då får man söka sig utanför våra grannländer.

    Vet du om det finns någon klinik i något annat land i Europa?

    Med vänlig hälsning,

    Jim
  • Småtokig

    Tänk på att om ni väljer att föda barnet utomlands så får inte barnet personnummer vid födseln utan ni måste anmäla flytt till Sverige för barnet. För att anmäla flytt till Sverige måste barnet ha ett pass att identifiera sig med.

  • MrsMia

    Till syvende och sist skall kvinnans val respekteras, se t.ex:

     www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/04/Kvinnan-kan-sjalv-gora-ett-informerat-val-/

    Så här skriver Socialstyrelsen: "Om en patient som bedöms ha tillräckligt tungt vägande skäl har fått och förstått all information hon behöver samt har erbjudits och eventuellt genomgått stödsamtal och ändå står fast vid sin önskan om kejsarsnitt så är det motiverat att bifalla denna önskan." (sidan 11 i bifogad länk)

    De betonar dock att man inte kan KRÄVA ett snitt. Men att om kvinnans önskan, efter en viss process där hon utvärderas, kvarstår så BÖR hennes önskemål respekteras:

    www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/nationella-indikationer-kejsarsnitt-moderns-onskan.pdf

  • juhan

    TS, hur gick det? Blev det något kejsarsnitt utomlands och i så fall var? Är i liknande situation

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt privat, var?