• Anonym (Osäker)

    Ni som lever som särbos - hur gör ni?

    Jag har lite funderingar kring det här med att leva som särbos.

    Ni som lever som särbos, varför gör ni det? Vad har ni för "upplägg"? Vad ska man tänka på om man ska vara särbos? Bestämde ni "direkt" att ni skulle vara särbos eller bodde ni ihop först och sedan flyttade isär?

    Berätta gärna. Jag förstår ju att det är individuellt och att olika saker fungerar för olika människor, men jag vill ändå gärna höra lite från andra.

  • Svar på tråden Ni som lever som särbos - hur gör ni?
  • Anonym (Nyfikon)

    Också nyfiken. 


    Framförallt på er som skaffar barn som särbos då det eventuellt kommer bli så jag och kärleken kommer leva. Hur kan man lösa det praktiskt? Vad bör man tänka på?

  • Anonym (Osäker)

    Puff, finns det inga särbos här som kan tänka sig berätta lite om hur det funkar?

  • Thotis90
    Anonym (Osäker) skrev 2016-05-31 22:30:55 följande:

    Jag har lite funderingar kring det här med att leva som särbos.

    Ni som lever som särbos, varför gör ni det? Vad har ni för "upplägg"? Vad ska man tänka på om man ska vara särbos? Bestämde ni "direkt" att ni skulle vara särbos eller bodde ni ihop först och sedan flyttade isär?

    Berätta gärna. Jag förstår ju att det är individuellt och att olika saker fungerar för olika människor, men jag vill ändå gärna höra lite från andra.


    Vi var tillsammans i 4 år och bodde ihop under hela den tiden, innan vi separerade och jag flyttade tillbaka till min hemstad. En månad senare kom han och sa att han saknade mig, att han inte känner sig hel utan mig. Idag försöker vi lappa ihop vårat förhållande och jobba på kommunikationen - som var anledningen till separationen Han är chef på sin arbetsplats och jobbar mycket medan jag är deltidsstuderande på distans till mitten av augusti, så när vi träffas är det jag som åker till honom och vår gamla lägenhet.
    Livet med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Anonym (Särbo)

    Vi är särbos för att vi har barn på varsitt håll, och det fungerar bra men vi vill ju bo ihop. Några gemensamma barn kommer vi inte skaffa.

  • AnnaZL

    Vi bodde ihop först, men har så fundamentalt olika ideer om vad som är acceptabel nivå på hushållsskötsel och levnadsstandard att det inte fungerade.

    Nu är vi då särbos och det är underbart att bara ta ansvar för sitt eget. Vi gillar båda att ha egentid och litar på varandra så det funkar bra. Jag brukar också gå upp helt i jobb- och andra projekt, så upplägget egentid med jobb o dyl/lediga dagar tillsammans funkar bra för mig.

    Hade partnern någon som underlättat vardagsroddandet hade vi kanske bott ihop men jag känner verkligen att detta är ett mycket bättre alternativ för mig.

  • AnnaZL

    Haha, skulle vara "hade partnern VARIT någon som underlättat vardagsroddandet..." men det är klart att tex ett hembiträde hade underlättat också :)

  • Anonym (Osäker)
    AnnaZL skrev 2016-06-01 07:10:31 följande:

    Vi bodde ihop först, men har så fundamentalt olika ideer om vad som är acceptabel nivå på hushållsskötsel och levnadsstandard att det inte fungerade.

    Nu är vi då särbos och det är underbart att bara ta ansvar för sitt eget. Vi gillar båda att ha egentid och litar på varandra så det funkar bra. Jag brukar också gå upp helt i jobb- och andra projekt, så upplägget egentid med jobb o dyl/lediga dagar tillsammans funkar bra för mig.

    Hade partnern någon som underlättat vardagsroddandet hade vi kanske bott ihop men jag känner verkligen att detta är ett mycket bättre alternativ för mig.


    Lite så är det för oss också, vi ser väldigt olika på saker. Men vi har andra problem också. Var ni helt överens om att bli särbo, eller var han emot det? Hur ofta träffas ni?

    Jag tror inte min sambo kommer uppskatta särbo-idén. Och jag vet inte riktigt hur jag i så fall skulle vilja lägga upp det - jag vill inte att det drabbar han son som jag är såå otroligt fäst vid...
  • AnnaZL
    Anonym (Osäker) skrev 2016-06-01 11:09:24 följande:

    Lite så är det för oss också, vi ser väldigt olika på saker. Men vi har andra problem också. Var ni helt överens om att bli särbo, eller var han emot det? Hur ofta träffas ni?

    Jag tror inte min sambo kommer uppskatta särbo-idén. Och jag vet inte riktigt hur jag i så fall skulle vilja lägga upp det - jag vill inte att det drabbar han son som jag är såå otroligt fäst vid...


    Han tycker det är bra nu, skönt att slippa det som var grunden till i stort sett all missämja, men skulle vilja ses oftare. Men han blev inte direkt glad när jag berättade det för 2 år sedan. Jag valde att studera på annan ort, så det är lite för långt bort. Vi ses kanske varannan månad som det är nu, men det passar mig bra då studier och barn tar mycket tid och energi. Men visst skulle det varit trevligt att kunna ses oftare, får se när jag är färdig. Men jag kommer aldrig bo ihop med honom igen. Aldrig.

    Det bästa sättet att lägga upp det är nog att klart identifiera vad du kommer att få ut av särboendet och stå för vad du vill, presentera fördelarna, hur det kommer att påverka er relation positivt.

    Tyvärr är det ju bara vi själva de som måste se till att vi mår bra.

    Lycka till!
Svar på tråden Ni som lever som särbos - hur gör ni?