• Lakritsasken

    Måste man bjuda kompisarnas syskon på kalas?

    När mitt barn leker med sina kompisar, så är alltid kompisarnas (yngre) syskon med. Så det blir ju att mitt barn ibland leker med kompisarnas syskonen också och på så vis får en relation till dem, pga att de är "bihang" som alltid är med.

    Mitt barn fyller sex år och jag vet inte om jag ska bjuda sju extra barn, eller endast hålla mig till de "riktiga" kompisarna?

    Hur petigt och känsligt är det där egentligen?

    Kompisarnas syskon är från fyra år.

    Tacksam för inputs!

  • Svar på tråden Måste man bjuda kompisarnas syskon på kalas?
  • Anonym (fråga barnet)

    Om du har möjlighet/råd att bjuda syskonen så fråga vad ditt barn tycker. Om han / hon vill att de ska komma så bjud dem. Om de nu är kompisar de också!

    Om du känner att det blir för mycket så bjuder du  bara kompisarna och inte syskonen. 

  • Anonym (fråga barnet)

    Kan tillägga att jag som förälder skulle inte ta illa upp om mitt ena barn blev bjudet och inte lillasyskonet. 

  • Lakridsasken

    Jag loggades ur.

    Mitt barn vill helst inte bjuda småsyskonen. Fick mitt barn och dennes kompisar bestämma, så hade inte småsyskonen hängt med på "playdates" heller.

    Jag frågade en mamma (som är en vän till mig). Hon menar på att det är bra för det äldre syskonet att få ha sina egna kompisar, gå på kalas utan lillsyskonet, osv. - Hennes yngsta deltar inte ens på hennes äldstas kalas. Hon anser att hennes äldsta ska få ha sitt kalas ifred.

    Så, hm, ja, jag skippar nog småsyskonen då. Även om jag tror att det kan bli knepigt med en av mammorna. Men, men.

    Tack för inputs! :)

  • fluu

    Nej, jag tycker inte att ni måste bjuda syskonen. Det är ju kul att de leker på fritiden, men kalas är ju något alldeles speciellt och att "bara" "riktiga" kompisen kommer känns inte fel alls då.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • NollÅtta

    Man behöver inte bjuda småsyskonen om inte ens barn uttrycklingen vill det. Så skippa det.


    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Physalis

    Kalaset är ju för ditt barn och ditt barn vill inte ha de med ens i vanliga fall.

    Strunta i vad de andra mammorna tycker. Vad man än gör så kommer folk ha åsikter om saken. Det går inte att komma undan, så stå upp för ditt barn och ordna det kalas hen vill ha.

  • buggi

    Inte bjuda, men räkna med att några hänger med om det stora barnet vill ha förälder kvar på kalaset.

  • Vinterankan

    Vi har ett grannbarn som mitt yngsta barn betraktar som sin kompis fast det egentligen är dotterns, skulle nog mest bli förvånad om ha också blev bjuden på kalas när hon fyller år.

Svar på tråden Måste man bjuda kompisarnas syskon på kalas?