• Heleneced

    Om den ena får starta-eget bidrag

    Hej! Undrar om någon kunnig kan hjälpa till. Jag och en annan tjej ska starta bolag. Hon kommer att få starta eget bidrag vilket är super. Vi tänkte att jag ska ta ut samma lön som hon får i bidrag (ca 15000:- /mån efter skatt i 6 månader) men hur fungerar det då. Blir jag skyldig henne eller företaget pengarna? Ska hon få dubbel lön? Eller ska man bara se det poitivt för det nystartade företaget att man "slipper" en lön. Vill bara att allt blir rätt och rättvist ????

  • Svar på tråden Om den ena får starta-eget bidrag
  • Annelie 76

    Hon får bidraget för att inte behöva ta ut lön ur företaget. Om du kan ta ut lön eller inte beror ju på om ni har några pengar att ta ut. Glöm inte att du behöver betala skatt och sociala avgifter också.

  • Heleneced

    Haskel, vi är nystartade och har ingen omsättning men vi har tänkt försöka kunna ta ut 15.000:- efter skatt i företaget. Starta eget bidraget var ju väldigt välkommet

  • Heleneced
    Annelie 76 skrev 2016-06-08 17:53:05 följande:

    Hon får bidraget för att inte behöva ta ut lön ur företaget. Om du kan ta ut lön eller inte beror ju på om ni har några pengar att ta ut. Glöm inte att du behöver betala skatt och sociala avgifter också.


    Mmm, men jag tänker hur den lön jag tar ut ska räknas, typ att jag ligger 90.000 minus i löneuttag gentemot henne? Vi jobbar ju lika mycket men min lön kommer från företaget och hennes från starta-eget bidrag. Vad som blir mest rättvist, mot henne och även mot mej...
  • Heleneced

    Tanken framöver är att vi alltid ska ha samma lön och jobba lika mycket.
    Det hade varit så skönt om det fanns något svart på vitt så att man inte behöver grubbla

  • infochristina
    Heleneced skrev 2016-06-08 18:35:46 följande:
    Mmm, men jag tänker hur den lön jag tar ut ska räknas, typ att jag ligger 90.000 minus i löneuttag gentemot henne? Vi jobbar ju lika mycket men min lön kommer från företaget och hennes från starta-eget bidrag. Vad som blir mest rättvist, mot henne och även mot mej...
    Du får nog finna dig i att de 15000 hon får är hennes privata pengar, Kan inte du få starta egetbidrag ?
  • Heleneced
    infochristina skrev 2016-06-08 18:39:40 följande:
    Du får nog finna dig i att de 15000 hon får är hennes privata pengar, Kan inte du få starta egetbidrag ?
    Nä jag får tyvärr inte starta eget bidrag eftersom att jag redan har ett företag (som kommer att gå in i det nya bolaget) så frågan är om jag ska behålla mitt företag under det halvår vi får bidraget så kan jag ta ut lön där istället. Kanske den bästa lösningen ändå.

    Både jag och min kollega vill ha allt rätt, och det bästa är att hitta ett "riktigt" svar nånstans men jag hittar inget.
  • Haskel
    Heleneced skrev 2016-06-08 20:23:17 följande:
    Nä jag får tyvärr inte starta eget bidrag eftersom att jag redan har ett företag (som kommer att gå in i det nya bolaget) så frågan är om jag ska behålla mitt företag under det halvår vi får bidraget så kan jag ta ut lön där istället. Kanske den bästa lösningen ändå.

    Både jag och min kollega vill ha allt rätt, och det bästa är att hitta ett "riktigt" svar nånstans men jag hittar inget.
    Ni ska ju tydligen ha företaget ihop. Det enda som händer, är att bolaget slipper en lönekostnad. Detta gagnar ju företaget, och därmed er båda. 
    Jag förstår inte riktigt problemet?

    Om däremot din vän, anser att de 15,000 kr är hennes privata, och därför har rätt till lika mycket lön som du, utöver bidraget. Då är hon helt enkelt ingen person som man bedriver ett företag ihop med.
  • Glesmustaschio
    Heleneced skrev 2016-06-08 20:23:17 följande:
    Nä jag får tyvärr inte starta eget bidrag eftersom att jag redan har ett företag (som kommer att gå in i det nya bolaget) så frågan är om jag ska behålla mitt företag under det halvår vi får bidraget så kan jag ta ut lön där istället. Kanske den bästa lösningen ändå.

    Både jag och min kollega vill ha allt rätt, och det bästa är att hitta ett "riktigt" svar nånstans men jag hittar inget.

    Om du har en inkomst fran ditt existerande företag är det bästa om du tar ut lönen därifran.


    Far du inget starta-eget bidrag pga att du bidrar med ditt företag i ert nya sa hade det mest rättvisa isafall varit om du fick ta ut en lön pa 15 000 och hon behöll sitt bidrag.


    Sa det beror väldigt mycket pa situationen.

    Hur hade du själv velat göra om rollerna var ombytta?

  • Vitamin

    Har ni räknat med att ditt befintliga bolag har något värde när det går in i ert gemensamma företag?


    Tänker att om du redan har jobbat upp en fungerande verksamhet som genererar pengar så är det ju en faktor att ta hänsyn till, som kanske kan värderas lika högt som affärspartnerns bidrag?

Svar på tråden Om den ena får starta-eget bidrag