• Michaelaj

    Sambo åker på semester efter förlossning

    Jag är beräknad att föda vårt andra barn i mitten av juli.
    Svärmor förväntar sig att min sambo och äldsta barnet som är två år ska komma på semester till hennes landställe där hon kommer att vara hela sommaren (ligger långt bort, ca 7-8 timmars bilkörning).
    Vad skulle ni tycka om att vara hemma själv med en nyfödd bebis som är några veckor och att resten av familjen åker på semester?

  • Svar på tråden Sambo åker på semester efter förlossning
  • Michaelaj
    viseversa skrev 2016-06-18 18:35:45 följande:

    Jag hade sagt nej. Vill ha honom hemma i början helt enkelt. Det borde ju både sambon och svärmor fatta tycker jag.


    Ja det är ju så jag också tycker!
  • Michaelaj

    Jag blev sur på sambon för att han inte fattar det själv och inte vågar säga det till sin mamma.
    Jag har ingen aning om hur jag mår efter förlossning, eller hur bebis är. Och även om bebis är lättsam, nöjd, äter & sover bra så vill jag landa som familj och att vi alla ska lära känna den nya familjemedlemmen. Och min mammiga tvååring, hur ska hon känna?

  • Michaelaj
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-06-18 19:16:21 följande:

    Att din man ens tänker tanken!! Ska han lämna dig och sitt nyfödda barn ensamma för att åka till sin mamma?!

    Vad är det för morsgris till sambo du har som inte kan säga nej till sin mamma som uppenbarligen inte har alla hästar hemma?!

    Ursäkta, men det här tog priset...


    Ja du... Vi delar samma åsikt!
  • Michaelaj

    När jag sa till svärmor att jag inte vill att de ska åka bort, så svarar hon: Jag tänker på stora barnet som får komma iväg och leka på stranden.
    Så då vänder hon på det så att det jag som är ego, som inte låter mitt barn få åka iväg på roligheter. Stackars barn som måste vara hemma med båda föräldrarna och nya bebis!

  • Michaelaj
    elyse skrev 2016-06-18 19:43:35 följande:

    Det finns gott om badplatser i vårt land! Säkerligen har ni en handfull att välja på bara en halvtimme hemifrån.

    Först någon vecka efter förlossningen vet ni ju hur DU faktiskt mår. Själv fick jag flera infektioner och blev inlagd på sjukhus ca en vecka efteråt. Ni behöver inte bestämma något nu. Kanske vill du åka iväg du med. Men det vet ni inte nu.


    Tveksam till att jag vill tillbringa flera dagar med svärmor i sommar om jag ska vara ärlig. Även om förlossningen går toppen och jag mår bra efteråt.
  • Michaelaj
    Holma skrev 2016-06-18 19:46:59 följande:

    Åka hela familjen ?


    Jag kan ju dra upp flera praktiska argument till att jag inte vill bo med nyfödd i lilla sommarstugan. Men för att vara ärlig så vill jag inte bo med svärmor heller för den delen.
  • Michaelaj

    Skönt att jag har medhåll från alla och att det är helt legitimt att jag till och med får bli irriterad över att det både föreslås och för att jag måste argumentera för min åsikt!

  • Michaelaj
    Stinamelina skrev 2016-06-18 22:45:51 följande:

    Var med om liknande sak när minsta prinsen skulle födas. Svärmor hade bokat in födelsedagsresa till gran canaria samma vecka som beräknad Bf (datumet blev bestämt innan vi outade graviditeten) och lobbade stenhårt för att min man och äldsta barnet skulle åka med. Hon argumenterade så som "men man går ju vanligtvis över tiden".

    Jag sa bara "Nej". Hon argumenterade, tjatade och grät men jag vägrade ens att diskutera det. För det fanns inget att diskutera. Min man tyckte det var så jobbigt då hon försöker styra "sin familj" med järnhand. Men han stod på sig för "sin familj".

    Så TS, argumentera inte detta med din svärmor. Säg bara nej och att det ör försigdiskuterat.försöker hon ändå övertala är det bara att resa sig och gå. Du och din man styr er familj. Inte hon.


    Herregud... Det är ju tio resor värre än mitt fall!
    Ibland förstår jag inte hur vissa människor tänker, har de totalt tappat förmågan att tänka sig in i någon annans situation?!
  • Michaelaj
    Petite Chérie skrev 2016-06-18 22:31:17 följande:

    Jag hade blivit fullkomligt rabiat, självklart. Vilket pantat förslag. 


    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
    Tack för ditt svar. Fick tokspel ikväll på sambon när vi diskuterade detta efter att vi nattat barnet. Hoppades nästan att mitt utbrott skulle trigga igång en förlossning, haha!
  • Michaelaj
    Petite Chérie skrev 2016-06-18 23:48:00 följande:

    Du måste sätta ner foten här.


    Jag hade nog sagt att antingen så säger han nej till lilla mamma eller så flyttar han hem till henne, eftersom hon uppenbarligen är viktigare. Men sen har jag otroligt kort stubin med allt vad gäller min svärbitchSolig


    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
    Hahaha! Det var ungefär så jag sa till honom! Tror vår stubin är lika lång ;)
  • Michaelaj
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-06-19 01:29:57 följande:

    [quote=76723323][quote-nick]Petite Chérie skrev 2016-06-19 00:29:36 följande:[/quote-nick

    De kommer antagligen resonera precis som din sambo gör..


    Aldrig! Min man skulle aldrig någonsin ens tänka tanken. Han skulle absolut inte vilja lämna mig och den nyfödde, och skulle hans mamma komma med ett sånt dumt förslag, vilket aldrig skulle hända, så skulle han bara skaka på huvudet åt hennes dumhet. Jag skulle aldrig själv ens behöva säga ett knyst till henne, utan den biten skulle han sköta själv.[/quote]Ja det vore ju det normala!
  • Michaelaj
    tobbe01 skrev 2016-06-19 08:56:53 följande:
    Spelar det ngn roll vad vi här på FL tycker? Det enda som är viktigt för dig är hur DU tycker. Din situation är så extrem så det finns knappast någon som upplevt samma. Absurt.
    Ja tyvärr spelar det stor roll vad okända på familjeliv säger. Denna svärmor är inte normal och jag försöker bita ihop för familjefriden. Men detta var droppen!
    Dessvärre inser jag att det inte endast är sambon som är manipulerad av sin mamma utan att även jag! Annars hade jag aldrig behövt skriva detta inlägg för att få bekräftelse på att jag känner rätt, utan hade skällt ut kärringen efter noter.
  • Michaelaj
    Melisande skrev 2016-06-19 09:25:09 följande:

    Problemet är väl rent krasst inte svärmor utan din make(s brist på tåga), om han inte själv inser det korkade i förslaget. DU borde inte överhuvudtaget behöva kommentera detta usla förslag, det är blivande 2-barnspappans huvudvärk att få ber sin mor på jorden lite.


    Helt rätt! I normala fall hade det varit så...
  • Michaelaj
    That is life skrev 2016-06-19 12:46:53 följande:

    Jag skulle nog vilja ha honom hemma men att skulle han bestämma sig för att åka så skulle jag säga "då måste JAG ta mig en funderare medans du är borta om detta förhållande är något att rädda och jag tycker du ska tänka efter  vem DU verkligen vill vara med mig eller din mamma".

    Hade han velat vara hemma efter förlossningen så skulle han ha sagt till sin mamma att han vill vara hemma med er men att ni kunde komma allihopa efter ett par veckor under en helg när ni alla hade landat.

    Nej jag skulle allt ta mig en funderare om förhållandet är värt att rädda om han åkte iväg.


    Nej då, så illa är det inte tack o lov. Bebisen är både planerad och sambon vill inte åka bort. Problemet är att han inte kan/vågar säga nej till sin mamma.
  • Michaelaj
    Holma skrev 2016-06-20 07:47:28 följande:
    Vem har sagt att han ska vara borta när barnet föds ? Har jag missat nått ?
    Nä jag visste inte heller att min sambo skulle vara borta under förlossning eller de 10 första dagarna... ;)
  • Michaelaj
    tofslan skrev 2016-06-20 12:31:50 följande:

    Men när är det tänkt att de ska åka då? Om bebisen kommer i mitten av juli är det väl (givet att allt går bra) inga problem med om de åker några dagar i mitten av aug? Håll det hela öppet utan några "löften" till svärmor ovh se hur allt går verkar fiffigast


    Datum har aldrig diskuterats, men beroende på när bebis föds så skulle det kunna bli när bebisen är mellan två-fem veckor kanske.
  • Michaelaj

    Nu svarade jag lite otydligt kanske. Sambon kommer inte att åka iväg eftersom jag inte vill det, men som sagt OM han hade åkt så hade lilla bebisen kunnat vara mellan 2-6 veckor.

  • Michaelaj
    ElSiYu skrev 2016-06-20 13:44:14 följande:

    När min yngsta dotter var två år så åkte min man och 2-åriga dotter till hans mamma i en vecka. Min förlossning gick bra och även den veckan ifrån varandra gick bra. MEN, vi hade inte gjort om det av en annan anledning. En 2-åring är för liten för att vara ifrån sin mamma en vecka och framför allt inte då de precis blivit storasyskon och ett nytt litet barn barn tagit deras roll som minsting. Är barnet över 4 år så är det nog lättare. Min 2-åring blev väldigt orolig och jättemammig efter den semesterveckan. Vi tog även beslutet att inte prata via Skype för att undvika att göra henne ledsen. Det var ett dumt beslut såklart. Bättre att barnet blir ledset men får se sin mamma än att mamma plötsligt bara försvinner. Tänk på att ingen pappa, farmor, mormor osv någonsin kan ersätta den trygghet som mamma ger under denna viktiga första tid. Så mitt råd är; åk tillsammans om du och bebisen mår bra alternativt låt pappa och 2-åring åka men bara ett par dagar. Annars tycker jag att ni alla ska stanna hemma för 2-åringens skull. Hen ser det inte som att hen får åka bort med pappa, utan att hen inte får vara med mamma och bebisen. En 2-åring måste också få vara liten och mysa med sin mamma.


    Tack för ditt inlägg! Det är även stora syskonet som skulle bekymra mig...
    Vi har en väldigt mammig tvååring. (2 år, 5 mån när bebis föds)
    Jag var borta tre nätter i mars och den sista dagen/natten var kaos. Jag satt 50 mil bort med ångest efter ett skypesamtal där hen bara grät.
    Är beredd på att hen kommer att bli mer mammig när en konkurrerande nyfödd anländer och upptar massa tid från mig.
Svar på tråden Sambo åker på semester efter förlossning