• Anonym (S)

    Helammar och fått mens 3 månader efter förlossning?

    Fick mitt andra barn för lite mer än 3 månader sen och idag märkte jag att jag blöder. Jag fick en jätteliten blödning för en vecka sen också men tänkte inte så mycket mer på det.

    Jag helammar fortfarande, så kan det verkligen vara mens så här tidigt?

    Första barnet ammade jag helt i 7 månader ungefär och delammade tills hon var ett år, och då fick jag inte tillbaks mensen förrän 9 månader efter förlossningen (precis efter jag hade satt in en spiral, så vet inte om det hade nått med det att göra).

    Har haft problem med mellanblödningar nått år innan jag blev gravid den här gången , tror att det började när jag tog bort cellförändringar på livmoderhalsen för 2 år sen .. Jag blödde en del i början av graviditeten också.. Så vet inte om det här också är nån "mellanblödning" eller nått.

    Vet nån om man ens kan få mens när man helammar och det har gått så här kort tid efter man fick barn ? Eller om det är mer troligt att blödningen beror på nått annat, och borde man kolla upp det isåfall?

  • Svar på tråden Helammar och fått mens 3 månader efter förlossning?
  • Anonym (Jodå ;))

    Fullt möjligt.. Jag fick min mens som vanligt 4 månader efter förlossningen medans jag fortfarande helammade :)

  • cupcakemom

    Jag fick tillbaka mensen efter ung 3 månader trots helamning... Med de två andra barnen höll den sig borta närmare ett år så jag blev väldigt förvånad (och deppad) nästa kom efter ung 6 veckor men sedan dess har den varit regelbunden :-/

  • Jw83

    Inget konstigt! Jag fick igång mensen direkt efter avslaget. Jag helammande dessutom när jag blev gravid med tvåan ;)

  • Anonym (mm)

    Det jag tänkte på var spiral efter 9 mån, hur skyddade ni er innan? 
    Att helamma är ju inget skydd och man kan ju bli gravid rätt så snart efter man fått barn. 
    Nu fick jag tillbaka mens efter 2-3 mån med båda mina barn trots helamning. Skaffade skydd så fort jag kunde då man inte ville riskera att bli med barn. 

  • Anonym (.)

    Jag helammmade och fick tillbaka mensen 2 månader efter förlossningen. 4 månader efter förlossningen var jag gravid igen. Har 13 månader mellan barnen.

  • gubbens gumma

    Såklart du kan ha fått tillbaka mensen. Jag har tre barn, och har fått tillbaka mensen redan 6 veckor efteråt. Trots helamning....

  • Anonym (G)

    Hej ts

    Var det din mens som kom den gången du skriver om här? Jag undrar eftersom jag fick en pytteliten blödning nu och det liknar det du beskriver

Svar på tråden Helammar och fått mens 3 månader efter förlossning?