• Anonym (Vill bli ung mamma)

    Vill bli ung mamma

    Är 19 år och vill så gärna ha barn nu. Tycker det är så fint när man ser alla unga mammor. Har kompisar som har väldigt unga föräldrar. Så härligt istället för att få barn efter 30. Vad tycker ni om unga mammor?

  • Svar på tråden Vill bli ung mamma
  • Fjäril kär

    Jag blev en ung mamma men det var inget jag planerade utan blev så ändå.

    Visst är det fint med att vara förälder men väldigt jobbigt och slitsamt. Och mycket blir en chock eftersom man är så ung och inte fått någon vuxen erfarenhet.

  • Anonym (majs)

    Är man 19 år tycker man att allt över 23 är lastgammalt.. Statistiken säger att kvinnor i genomsnitt föder sitt första barn vid 28 års ålder. Så 30 år är inte gammalt.

    Många har inte pluggat klart och flyttat hemifrån vid 25 år och så ska de jobba, hitta bostad och stabil kille..

    Bara en reflektion på ditt inlägg.

  • sextiotalist

    Det som gör att man är mogen som förälder, är när man inser att man kan försörja sitt barn och sig själv, då man vet att man kan ge barnet en trygg uppväxt, då man vet att man kan ha en vettig relation med den andra föräldern.,  att man tar ett gemensamt beslut med den andra blivande föräldern och att även denna förälder är beredd på att ta sitt ansvar.

    Sedan kan det ske ändå, dvs att man inte planerat detta.

    Att bara skriva att man vill vara en ung mamma, känns inte som att man är redo att bli förälder.
    Själv var jag över 35 när jag blev förälder, men den jag umgicks mest med under min föräldraledighet var en ung mamma (18 år). Hon blev oplanerat gravid och var ensamstående mamma, men hon hade fast arbete, flyttat hemifrån tidigt och hade ett bra nätverk omkring sig. Dvs mer mogen än vad många andra jämnåriga var.
    Hon hade inget övers för den där ung-mamma-gruppen som hon var med i, för där var det nästan bara unga mammor vars enda önskemål var att de skulle vara unga mammor, men ingen av dessa var vuxna nog att bli förälder.

  • fjanten

    Är man ung men har flyttat hemifrån till ett säkert boende (äga, bostadsrätt eller förstahands hyreskontrakt), har en stabil partner, har god ekonomi och kanske lite undansparat så kör på. Annars kan man gott vänta något år till så att livet är något mer anpassat för att få en bebis!

    Var 21 när sonen kom och det är ungt, men inte för ungt (i vårt fall).

  • Malla1

    Jag var 18 när jag fick mitt första barn, flyttade hemifrån under graviditeten och jag själv hade inget jobb men min man hade. Jag är nu 26 år och har precis fått mitt 5e barn :)

  • taquine

    Och vad ska du leva av? Vart ska du bo? Finns det en vettig kille? Många frågor men jag antar det blir nej åtminstone på de två första.
    Visst kan det se "gulligt" ut men en unge är ju knappast en Barbie som slängs i ett hörn när det finns roligare saker att göra...Herregud.

    Skaffa utbildning, ett bra jobb , bra pappamaterial , festa och lek av dig så blir det nog så mycket bättre.


    Goodness me
  • corran

    Blev gravid med första barnen när jag va 19, varit tillsammans med min sambo sen jag va 15 (han 18).

    Fick vårat andra barn nyss (jag 22 och han 25).

    Kanske en till på gång om det tog sig denna gången efter lite slarv med oskyddat sex.. :P :)

    Jag älskar att vara ung mamma, vill ha 100 barn men får lov att tänka lite realistiskt också ;)

    Min sambo har fast jobb med utbildning, inte jag.. jag jobbar bara exrra ibland i min mammaledighet.

    Funkar bra för oss iaf. Mycket beror på hur man är som person :)

  • corran
    corran skrev 2016-06-27 13:50:40 följande:

    Blev gravid med första barnen när jag va 19, varit tillsammans med min sambo sen jag va 15 (han 18).

    Fick vårat andra barn nyss (jag 22 och han 25).

    Kanske en till på gång om det tog sig denna gången efter lite slarv med oskyddat sex.. :P :)

    Jag älskar att vara ung mamma, vill ha 100 barn men får lov att tänka lite realistiskt också ;)

    Min sambo har fast jobb med utbildning, inte jag.. jag jobbar bara exrra ibland i min mammaledighet.

    Funkar bra för oss iaf. Mycket beror på hur man är som person :)


    Första barnet ska det stå inte barnen..
  • Anonym (Hmmm)

    Vänta till minst 25 iaf, så att Du är färdigutvecklad och förhoppningsvis tillräckligt mogen!

  • Anonym (:))

    Jag tycker inget speciellt om unga mammor just för att de är unga. "Tycka" angående andra föräldrar gör jag endast när jag tycker att de uppfostrar sina barn på fel sätt, oavsett ålder.

    Har själv BF nästa vecka och kommer bli en s.k ung mamma och ångrar mig inte alls.

    Men tycker att du ska skaffa barn när du känner dig redo och inte bara för att du vill vara ung. En fast partner tycker jag är det viktigaste innan man skaffar barn, inte kul att barnet har separerade föräldrar så fort det kommer ut till livet (men visst kan det ske situationer där man tvingas lämna sin partner..). Innebär inte att du måste skaffa första barnet först vid 30-års åldern för det, det tycker också jag är rätt så gammalt.

Svar på tråden Vill bli ung mamma