• Anonym (Liv)

    Svärmor vill inte ha med svägerskor/svågrar på släktfotot

    Varje sommar är vi på landet hos svärmor och då skall det tas årligt släktfoto. Då är alla med på fotot utan svägerskor och svåger. Alltså jag, en svägerska till och en svåger. Svärmor, hennes barn och barnbarn (totalt är de 14 som är med på fotot och vi är 3 som inte är med) skall självklart vara med. Tidigare har svärmor sagt att alla inte kan vara med för att det inte går att ta fotot då.En måste ju fotografera

    Jag har tidigare tyckt att det varit gammaldags och löjligt men märker att jag stör mig mer och mer på detta de senaste åren. Tycker att det är ren exkludering och markering mot oss andra att vi inte tillhör "riktiga familjen". 
    Vad tycker ni andra, är jag barnslig som tänker så här? Är det brukligt att göra såhär i familjer? MIn mamma tycker som jag att det är konstigt att svärmor inte vill att alla skall vara med. 

  • Svar på tråden Svärmor vill inte ha med svägerskor/svågrar på släktfotot
  • Anonym (Jag)

    Jag hade själv aldrig gjort så. Och jag hade tyckt att det vart tråkigt att bli utesluten. Men samtidigt så hade jag inte stört mig på det. Hon vill ha en bild med sina barn och deras barn, det är väl inget att bråka om? Så länge hon inte håller på och utesluter er i andra situationer och på andra sätt med.

  • Anonym (Meh)

    Jag och min svägerska var inte med när jag tog kort på min man, hans bror deras barn mamma och mormor och morfar. Tycker ingenting om det...

    Min kompis och hennes familj gav bort en familjefotografering till hennes mans pappa. Det var han och hans barn och barnbarn som var med på bilderna.

    Inget konstigt tycker jag alltså...

  • Anonym (Flower)

    Många brukar ta två kort en med bara barn och barnbarn och sen ett med allihopa.

  • Anonym (K)

    Larvigt, men jag skulle inte ha brytt mig. Låt henne ha sin tradition.

  • Anonym (?!?)

    Hon vill väl bara ha dom som är hennes "blod" med på bilden. Ni är inte det.

  • LFF

    Ser det inte som ett dugg konstigt faktiskt. Ni tillhör, rent tekniskt, inte hennes familj även om ni är gifta med barnen och är föräldrar till barnbarnen. Vi har tagit flera såna foton på x antal generationer och då är det tex mina morföräldrar, min mamma, jag och mina barn med på bilden. Eller om det är ett större släktfoto: mina morföräldrar, mamma och hennes syster, jag och mina kusiner och eventuella barn vi har. Fullt normalt släktfoto. Du och övriga utomstående är, rent krasst, utbytbara till skillnad från "blodsmedlemmar".

  • Anonym (Men.....)

    Jag ville också ha ett familjefoto för ett par år sedan men med svärdöttrar med. 1 år sedan så skilde sig min ena son och träffade en ny efter 6 mån och då ville han inte längre se fotot framme hos mig. Så jag kan förstå din svärmor.

  • Gladhannapanna

    I vår familj räknas alla som familj oavsett om man har blodsband eller är ingifta. Likadant i makens familj. 

    Jag hade nog också reagerat lite som du, men samtidigt är det hennes kort.
    Nästa gång kanske ni ska be henne ta kort på alla syskonen och deras familjer. då får alla vara med utom hon....

    Våra barn har inramade foton från släktträffar med hela familjen på min sida. Mina svärföräldrar har ett fint kort på hela sin familj som togs när vi reste till Riga allihop för ett par år sedan. 

  • sextiotalist

    Så har det alltid varit när det gäller släktkort. Både på min sida och sambons sida. Det har bara varit barn och barnbarn, inga respektive, inga bonusbarn eller så.

    Sedan har man tagit andra samlingskort typ "alla som var med", "alla i den generationen" etc.

Svar på tråden Svärmor vill inte ha med svägerskor/svågrar på släktfotot