• gammelget

    unga föräldrar som säger: "Ett barn räcker"?

    Jag känner och känner till många unga tjejer och par som skaffar barn tidigt, i tjugo-tjugofemårsåldern som sedan inte vill ha fler barn. De är bra föräldrar, och både mamma och pappa tar ansvar även om de skiljer sig vilket givetvis är något positivt.

    Men jag fattar inte, om man skaffar ett barn när man kanske är 22, sedan inga fler, vad gör man då resten av livet? Börjar leva tjugoårsliv med resor osv. vid 35? Det är både moget (med att vara en bra förälder till sitt enda barn) och väldigt omoget när man önskar sig slippa bebisår redan vid 30... Egoistiskt kanske?

    Är det här en ny trend? Avskräcker första barnet såpass att man inte vill göra det igen?

    Själv vill jag ha minst tre men inte före 35.

  • Svar på tråden unga föräldrar som säger: "Ett barn räcker"?
  • trilskas

    Hehe jag skaffade första barnet då jag var 22 år, andra barnet då jag var 23 och tredje vid 25 års ålder. Vill gärna ha fler. Men de får vänta något år känner jag. :)

  • Benbrott

    Vad är "problemet"?

    Folk får väl skaffa 1 barn, 7 barn, 52 barn, låt andra göra som de vill istället för att ifrågasätta.

  • Jajjamen

    "Vad gör man då resten av livet?"
    Är du på riktigt??
    Finns det nåt mer som du vet bäst hur andra ska göra så kan du ju berätta det här också.

  • MammAmma

    Alla vill inte ha fler barn, det har inte med ålder att göra. Min bror fick barn strax innan han fyllde 26, han är väldigt barnkär och är en jättebra och engagerad pappa, men han vill inte ha fler och det har inget att göra med att barnet varit så jobbigt att han blivit avskräckt (han är ett väldigt 'enkelt' och lydigt barn).

    Jag ville också slippa bebisår efter 30, ser inte på vilket sätt det skulle vara egoistiskt? Att skaffa barn i sig är ju egoistiskt. Jag fick fjärde och sista barnet vid 29 och det blev ett hopp på 5 år mellan tredje och fjärde (11 år mellan äldsta och yngsta). Så jag har lyckats få fyra barn innan 30, är 33 nu och vill inte börja om från början med småbarnsår igen. Men jag kanske inte räknas som "egoistisk" för det eftersom jag ju skaffat flera barn?

  • Vintertid

    Jag fick mitt barn då jag var 22 år.

    När barnet var 1 år så gick jag och pappan isär och sedan dess har jag levt som singel, fram till för ett halvår sedan.

    Nu träffar jag en kille, som även han har ett barn sedan innan. Så flyttar vi ihop och blir en familj, så blir vi ju "mamma, pappa, dotter, son". Det räcker.

    Visst har vi pratat om att eventuellt skaffa ett gemensamt barn för att "knyta ihop säcken". Men vi har det ju bra som vi har det nu - med ett varsitt barn.
    Jag är 28 år, han är 33 år.
    Mitt barn fyller snart 6 år, hans barn fyller snart 9 år.

  • Bella1000

    Vad man gör resten av sitt liv? Finns massor att göra, barnafödande och föräldralivet är inte allt! Jag är 36 år och har ett barn på 14 år! Jag är fortfarande någorlunda ung och tänker inte lägga mig ner och stendö pga att mitt barn flyttar hemifrån om några år! Finns hur mycket som helst att göra i livet ju!

  • Carambolan

    Åh, jag ser fram emot att alla barn kommer att ha flyttat hemifrån innan jag fyller 50. Älskar att ha barn men jag ser också fram emot mitt ungtantsliv när jag ska resa, bo i ett hus som är precis som jag vill ha det (inte tre extra rum fulla med leksaker), kunna spela tv-spel en hel helg i sträck och allt annat som jag inte kan göra nu.

  • Alvolina

    Väldigt omoget att inte vilja ha fler bebisår efter 30? Egoistiskt? Man föder väl inte barn för att ha något att göra när det inte är kul att festa längre eller när man i övrigt vill ha något att göra?

    Detta var det mest verklighetsfrånvända jag läst på mycket länge. För din egen skull TS bör du söka hjälp för dina trångsynta tankar. Får du barn en vacker dag kommer du att möta många andra föräldrar i allt från ca 18-45 år med barn i samma ålder som dig. Att vara fördomsfull, att sitta på sin höga häst och tro sig vara bättre än alla andra är ingen smickrande egenskap.

    Jag tycker inte att bebistiden är så jätterolig. Gillar mer att hitta på saker med mina barn. När jag är 40 är mina barn tonåringar. Faktum är att min äldsta tar studenten samma år. Tänk vad mycket i livet jag hinner att uppleva med dem.

Svar på tråden unga föräldrar som säger: "Ett barn räcker"?