• Anonym (Ska)

    Kirurgisk abort

    Jag ska göra en kirurgisk abort men har inte fått ordination om att ta några cytotec innan. Får man det på plats eller behöver man inte ta sådana inför det?

  • Svar på tråden Kirurgisk abort
  • Anonym (Trelleborg)

    Jag tog inga innan. Men fostret hade iof redan dött i magen tidigare så det kanske är olika beroende på det.

  • Anonym (A)

    Det var länge sen jag gjorde det men jag tror jag fick på plats ett par timmar innan inför förberedelsen.

  • Mytilio

    Jag gjorde först en hemabort som inte lyckades helt och när jag skulle skrapas 4 veckor senare behövde jag inte ta cytotec.

  • syntharen

    Jag har skrapats 2 gånger efter uteblivet missfall. Jag fick sätta in 2 cytotec 4 timmar innan den tid jag skulle vara på sjukhuset. Det för att livmodertappen ska öppnas fick jag höra.

  • Anonym (Ska)
    Anonym (A) skrev 2016-07-20 21:31:35 följande:

    Det var länge sen jag gjorde det men jag tror jag fick på plats ett par timmar innan inför förberedelsen.


    Hej, tack för svar. Så fick du vänta flera timmar innan du fick komma in på operation från att du kom?
  • Mytilio
    Anonym (Ska) skrev 2016-07-23 09:24:53 följande:
    Hej, tack för svar. Så fick du vänta flera timmar innan du fick komma in på operation från att du kom?
    Jag hade tid 8.00 men rullades in i operationssalen 10.30, så det beror nog på hur mycket annat akut som kan komma in under dagen.
  • Anonym (Ska)
    Mytilio skrev 2016-07-23 09:58:54 följande:

    Jag hade tid 8.00 men rullades in i operationssalen 10.30, så det beror nog på hur mycket annat akut som kan komma in under dagen.


    Tack, så medicinen behöver inte verka en stund innan? Hade du med dig någon dit?
  • Mytilio
    Anonym (Ska) skrev 2016-07-23 10:17:43 följande:
    Tack, så medicinen behöver inte verka en stund innan? Hade du med dig någon dit?
    Jag fick inte cytotec till skrapningen, vet inte hur de tog sig in.... Fick det bara till min hemabort (den som misslyckades och avslutades kirurgiskt).

    Min sambo var med mig. Han fick vara med ända in tills de kom och hämtade mig till operationssalen. Sen fick jag ringa honom en kvart innan han kunde komma och hämta upp mig efteråt.
  • Mytilio
    Mytilio skrev 2016-07-23 23:16:25 följande:
    Jag fick inte cytotec till skrapningen, vet inte hur de tog sig in.... Fick det bara till min hemabort (den som misslyckades och avslutades kirurgiskt).

    Min sambo var med mig. Han fick vara med ända in tills de kom och hämtade mig till operationssalen. Sen fick jag ringa honom en kvart innan han kunde komma och hämta upp mig efteråt.
    När jag tog cytotec för medicinska aborten tog det ca 2tim innan den verkade. Men jag tror inte du behöver tänka på det innan den kirurgiska... När en läser beskrivningar av hur kirurgisk abort går till står bara att de suger ut innehållet i livmodern, inte att en får tabletter innan. Kolla 1177, har för mig det finns info där.
  • Anonym (Ska)

    Har gjort aborten nu. Det konstiga är att jag inte blödit en enda droppe efteråt. Vaknade upp och var som vanligt. Undrar om det är normalt.

  • Mytilio
    Anonym (Ska) skrev 2016-08-09 20:49:34 följande:

    Har gjort aborten nu. Det konstiga är att jag inte blödit en enda droppe efteråt. Vaknade upp och var som vanligt. Undrar om det är normalt.


    Tror inte det är så konstigt, men du kan ju alltid ringa kk och fråga. Jag blödde inte heller efter min skrapning, men jag hade som ljusrosa sårvätska typ och efter några dagar ljusbruna flytningar som helt försvann efter 1,5 vecka.
Svar på tråden Kirurgisk abort