• Anonym (Fattig med tandvärk)

    Kan man kräva hjälp från sambon?

    Ska göra detta kort:

    Sambon har nästan en halv miljon sparad. Detta har gjorts under en längre tid, men även under tiden vi levt ihop, 10 år. Sätter undan 5-8000 kr i månaden. Vi har barn och hus. Nu har jag bytt karriär och tjänar lärlingslön, sambon drar in dryga 8-9000 mer än mig i månaden.

    Nu har jag fått tandvärk från helvetet och det är uppenbart att rotfyllning är lösningen.

    Kan man hinta om att sambon hjälper en ekonomiskt eller tycker ni jag borde ta lån för att betala tandläkaren? Jag har inga pengar undanstoppade, finns inget att stoppa undan, efter lönen kommit.

  • Svar på tråden Kan man kräva hjälp från sambon?
  • Frontline

    Har ni levt ihop i 10 år och har barn så ska du väl för fasen inte behöva låna för att kunna betala din tandläkarräkning.
    Han ska ju utan att blinka hjälpa till med det..
    Varför har ni inte gemensam ekonomi för?


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ankan03

    Vad ska han göra med sina sparade pengar?

    Hur tighta är ni- utgår ni från att det är ni som ska leva tillsammans i framtiden också? Har ni framtidsplaner tillsammans? Eller varför bunkrar han upp ett eget sparande istället för gemensamt?

    Eller är ni 25 år och tror att ers liv kan utvecklas åt olika håll?

    Undrar också ifall ni inte diskuterade innebörden av att du blir lärling och går ner i inkomst? Tex ifall han sa "Jag kommer stötta dig, klart du ska byta karriär" etc.

  • Anonym (Anna)

    Ja, eftersom ni tydligen inte har gemensam ekonomi, så får du betala själv.

    Varför har ni inte gemensam ekonomi?

  • Anonym (lassa)

    Ett lån av honom är väl självklart. Sen för att man bor ihop och har barn är det ingen självklarhet att man har gemensam ekonomi

  • stellie

    Men herregud erbjuder han inte att betala om du inte har råd? Skulle han verkligen låta dig ta lån?

  • Anonym (jag)

    Om ni har valt delad ekonomi så är de ju så och du kan inte kräva något från honom. 

    Men däremot så hade de varit jag så hade jag självklart hjälpt till. Jag förstår heller inte hur man kan leva 10 år med delad ekonomi.

    De du kan göra är ju isåfall fråga om lån. Men jag tycker de är mycket märkligt att du har ont i tänderna som han vet om och antagligen att du inte har råd att gå till tandläkaren och inte ens erbjuder sig att låna dig pengar. 

  • Anonym (R)
    Frontline skrev 2016-07-22 17:28:22 följande:

    Har ni levt ihop i 10 år och har barn så ska du väl för fasen inte behöva låna för att kunna betala din tandläkarräkning.
    Han ska ju utan att blinka hjälpa till med det..
    Varför har ni inte gemensam ekonomi för?


    Det är fan inte ofta, men här håller jag helt med dig.
    Precis så, vad är man annars för familj om man inte hjälper varandra. 
  • taquine

    Kräva och kräva ... men naturligtvis tycker jag man hjälper varann när det kommer till typ tandläkaren och annat viktigt. Vem vill se sin partner gå och ha ont?
    En riktig snålis om han inte puttar till pengar.Och ta inget lån !


    Goodness me
  • sextiotalist

    Oavsett vilken typ av ekonomi så anser jag att ömsesidig generositet är viktigt i ett förhållande. Dvs jag hade betalt om jag varit TS sambo

Svar på tråden Kan man kräva hjälp från sambon?