• HonanHöna

    Varför går ja inte ner i vikt?!?!

    Jag födde en underbar liten för 7v sedan. Och har ju då en hel del gravid kilon att bli av med.. Jag rasade ca 14kg dom första veckorna pga olika anledningar!! (ska gå ner ca 10kg till)

    Men nu äter jag rätt, räknar kalorier, motionerar mm. MEN jag har stått stilla i 3v nu.. Går inte ner ett gram :(

    Vad är felet??? Jag blir tokig snart!!!!

  • Svar på tråden Varför går ja inte ner i vikt?!?!
  • HonanHöna
    Mooomin skrev 2016-07-25 12:52:42 följande:

    Ammar du? Äter du tillräckligt?


    Ah ja ammar! Har ju även lifesum appen, ligger alltid strax under mitt dagliga kaloriintag.. Fattar inte!!
  • Anonym (Allis)

    Vätskemängden i kroppen varierar ju med menscykeln, och om du är på en platå först och sen lägger på dig månadens kilo vatten medan du sakta börjar gå ner igen så står du still.

    För mig är det jättetydligt när det där vattenkilot kommer, det läggs på under 3 dagar, sitter några dagar och ramlar sen av igen. Varje månad. Därför är det idiotiskt för mig att börja en diet då, man blir sjukt omotiverad direkt.

    När man har fött barn pågår dessutom hormonella ändringar som kan påverka aptit och hur man tar upp energi. 

    Fortsätt kämpa bara så ska du se att det ger sig.

  • HonanHöna
    Anonym (Allis) skrev 2016-07-25 12:58:57 följande:

    Vätskemängden i kroppen varierar ju med menscykeln, och om du är på en platå först och sen lägger på dig månadens kilo vatten medan du sakta börjar gå ner igen så står du still.

    För mig är det jättetydligt när det där vattenkilot kommer, det läggs på under 3 dagar, sitter några dagar och ramlar sen av igen. Varje månad. Därför är det idiotiskt för mig att börja en diet då, man blir sjukt omotiverad direkt.

    När man har fött barn pågår dessutom hormonella ändringar som kan påverka aptit och hur man tar upp energi. 

    Fortsätt kämpa bara så ska du se att det ger sig.


    Ja så har ja också tänkt.. Men vägt mig en gång i veckan nu.. Så ja Fattar inte!! Sjukt frustrerad!

    Ah får fortsätta, får väl röra mig ännu mer :/ o hoppas ja har energi över..
  • Anonym (Allis)

    Men kan du styrketräna nåt? För om du bara äter mindre så tappar du även i muskler, och det är dumt.

    Muskler förbränner mer energi än fett även när du ligger på soffan eller sover nämligen, så det viktigaste du kan göra för din förbränning är att hålla uppe din muskelmassa. Därför kan även även ganska små killar äta mer än motsvarande tjej utan att gå upp, för de har mer muskler.

  • Mooomin
    HonanHöna skrev 2016-07-25 12:57:37 följande:

    Ah ja ammar! Har ju även lifesum appen, ligger alltid strax under mitt dagliga kaloriintag.. Fattar inte!!


    Har du då räknat med alla kcal du gör av med under amning?
  • HonanHöna
    Anonym (Allis) skrev 2016-07-25 13:07:05 följande:

    Men kan du styrketräna nåt? För om du bara äter mindre så tappar du även i muskler, och det är dumt.

    Muskler förbränner mer energi än fett även när du ligger på soffan eller sover nämligen, så det viktigaste du kan göra för din förbränning är att hålla uppe din muskelmassa. Därför kan även även ganska små killar äta mer än motsvarande tjej utan att gå upp, för de har mer muskler.


    Nä jag har väl mer gått powerwalks o stått på croissantern. Kanske inte räcker? Har svårt att gå på gymmet då ja e ensamstående
  • HonanHöna
    Mooomin skrev 2016-07-25 13:08:55 följande:

    Har du då räknat med alla kcal du gör av med under amning?


    Nä?? Är det skillnad menar du?
  • Anonym (Allis)
    HonanHöna skrev 2016-07-25 13:10:15 följande:
    Nä jag har väl mer gått powerwalks o stått på croissantern. Kanske inte räcker? Har svårt att gå på gymmet då ja e ensamstående
    Haha, gissar att det ska stå crosstrainer och inte croissant.

    Powerwalk och cross är bra men se om du kan lägga till lite golvövningar också.

    Du kan t.ex. ta två halvlitersPET med vatten i och använda som hantlar, kostar inget och kan göras hemma. Finns massa övningar på nätet om man googlar, t ex:

    www.tranahemma.com/trana-med-hantlar/
  • Anonym (Måndag)

    Min vikt stod stilla i några månader, och började minska nu när jag ammar mindre (barnet är 8 månader och äter mer och mer vanlig mat). Nu väger jag lika mycket som på inskrivningen på mvc (var då i vecka 7) och har 1,8 kg kvar till målvikten som jag vet jag trivs med. Det är svårt att gå ner i vikt när man ammar, man behöver ju 25% extra när man helammar. Du gör allt rätt och det kommer att funka så småningom, stressa dig inte och njut tiden med bebisen! Min barnmorska sade att det tog 9 månader "att förstöra denna kropp", då tar det 9 månader att få den tillbaka )

Svar på tråden Varför går ja inte ner i vikt?!?!