• Anonym (Funderar)

    Handlat på tradera, blivit blåst??

    Vann en auktion på tradera den 26 och betalade samma kväll med swish, enligt vinnarmejlet. Mejlat säljaren och frågat om denne hunnit skicka varan men har ej fått svar.

    Dagens post har inte kommit ännu så jag vet förstås inte om det är skickat.

    Vad ska jag göra om jag inte fått min vara idag :(

  • Svar på tråden Handlat på tradera, blivit blåst??
  • viseversa
    Anonym (Funderar) skrev 2016-07-28 19:59:23 följande:
    Ush säg inte så :/ har tagit skärmdump på att jag vunnit samt nya annonsen, syns även i swish att jag har betalat den också.

    15 minuter sedan jag messade, inget svar än & jag fick leveransrapport direkt det skickades så det har iaf kommit fram. Alla sitter iof inte med mobilen i hand med men med största sannolikhet på sig.....
    Tyvärr låter det inte bra. Kontakta Tradera som sagt. Säg att du vill ha dina pengar tillbaka. Vad heter säljaren? Vill kolla.
  • Anonym (Didi)
    viseversa skrev 2016-07-28 19:31:27 följande:

    Nej skicka sms du om det går. Men försök att inte låta dömande. Sög bara att du mailat men inte fått svar och att du sett att varan är ute igen och om det kan bero på om säljaren missat att du vann den auktionen. Och att du även betalat denna.


    Precis så!
  • Anonym (Fia)

    Jag säljer mycket på Tradera och får då och då samtal/mail från köpare som undrar om jag lurat dem. Anledningarna har bland annat varit att schenker sölat med leveransen, att de betalat via kontoöverföring från en annan bank på fredagseftermiddagen och då inte fattat att jag inte ser pengarna förrän på måndag morgon och därmed inte kan skicka paketet förrän tidigast måndag kväll efter jobbet, att jag inte svarat på ett "hej nu har jag skickat pengarna"-mail, att de upptäckt att jag har ett negativt omdöme från typ 2006, att de kollat upp mig på hitta.se och upptäckt att jag hade mitt gamla efternamn där, m.m. Värst var en som ringde upp mig 20 minuter efter att annonsen avslutades och hotade med polisanmälan för att jag inte skickat något vinnarmail ännu!

    Det jag vill säga är att jag tror att det är mycket vanligare att man får för sig att man råkat ut för en bedragare än att man faktiskt råkat ut för en. Ja, det är lite märkligt att annonsen är ute igen, men det behöver absolut inte betyda något. Det är till exempel ganska lätt hänt att man råkar råka starta om en annons som man sålt om man tidigare haft den den ute och den då inte blev såld. Ha lite is i magen, så löser det sig säkert.

  • Anonym (Didi)
    Anonym (Fia) skrev 2016-07-29 00:32:55 följande:

    Jag säljer mycket på Tradera och får då och då samtal/mail från köpare som undrar om jag lurat dem. Anledningarna har bland annat varit att schenker sölat med leveransen, att de betalat via kontoöverföring från en annan bank på fredagseftermiddagen och då inte fattat att jag inte ser pengarna förrän på måndag morgon och därmed inte kan skicka paketet förrän tidigast måndag kväll efter jobbet, att jag inte svarat på ett "hej nu har jag skickat pengarna"-mail, att de upptäckt att jag har ett negativt omdöme från typ 2006, att de kollat upp mig på hitta.se och upptäckt att jag hade mitt gamla efternamn där, m.m. Värst var en som ringde upp mig 20 minuter efter att annonsen avslutades och hotade med polisanmälan för att jag inte skickat något vinnarmail ännu!

    Det jag vill säga är att jag tror att det är mycket vanligare att man får för sig att man råkat ut för en bedragare än att man faktiskt råkat ut för en. Ja, det är lite märkligt att annonsen är ute igen, men det behöver absolut inte betyda något. Det är till exempel ganska lätt hänt att man råkar råka starta om en annons som man sålt om man tidigare haft den den ute och den då inte blev såld. Ha lite is i magen, så löser det sig säkert.


    Håller helt med dig! Jag har sålt på Tradera i många år, och det har blivit väldigt hetsigt de senaste åren. Folk förväntar sig att man springer iväg med vinsten samma sekund betalningen hamnar på kontot.

    Beställer man från ett företag finns det en viss expeditionstid och jag tycker det är lite konstigt att man förväntar sig av privatpersoner att de ska skicka varje vinst omgående - såvida man inte har utlovat detta i annonsen. Jag skriver att jag OFTAST skickar inom 2-3 dagar, och är det så att man absolut måste ha sin vinst tidigare så får man höra av sig om detta INNAN man budar. Det hände ju att man blir sjuk, barnen blir sjuka eller att man är bortrest ett par dagar. Tradera är ju inte en heltidssysselsättning för de flesta av oss.
  • Anonym (Hande mig)

    Hande nyligen mig att en kopare la ut samma ovanliga plagg till forsaljning som jag redan vunnit och betalt. Stod i annonsen att hon sjalv kopt plagget pa Tradera och att det inte passade, sa hon kunde omojligt ha tva stycken likadana. Jag mailade, ringde (inget svar) och anvande aven "fraga saljaren" funktionen i den pagaende annonsen. Undrade om hon lagt ut annonsen av misstag, da jag vunnit den och aven betalt direkt. Det visade sig att hon missat betalningen (har inte samma bank sa det syns inte pa samma datum hos henne) trots angivet Traderanick. Hon tog bort annonsen och skickade varan.

    En annan saljare la ut precis samma leksaksfigurer igen (6 olika auktioner). Da jag var pa semester utomlands vid tillfallet fick en slakting oppna min post for att kolla om de kommit, vilket de hade, sa det finns folk som har dubletter av saker aven om det inte verkar logiskt (typ 6 olika Star Wars eller Harry Potter gubbar i dubbel uppsattning). 

    Har ocksa hant att saker inte kommit fram. Budade in en hatt for ~7kr for ett par ar sedan, men den kom aldrig. Ingen storre forlust faktiskt och tog heller inte kontakt med saljaren (budade mest for att den var fin, men skulle nog aldrig ha anvant den). For ~3 manader sedan var det en klanning som aldrig kom. Mailade saljaren, som undrade om jag skojade. Hon hade skickat den dagen efter. Klanningen har fortfarande inte kommit, sa jag antar att den forsvunnit med posten. Det ar sant som hander och sant som jag som kopare ar medveten om. Darfor handlar jag aldrig for nagra storre summor, just for att det kan forsvinna (eller man kan bli blast). 

    Sen kan man ju be om sparbar forsandelse, for att forsakra sig om att det inte forsvinner, om det ror sig om dyrare grejjer.

  • Anonym (VanResenär)
    Anonym (Didi) skrev 2016-07-29 11:53:33 följande:

    Håller helt med dig! Jag har sålt på Tradera i många år, och det har blivit väldigt hetsigt de senaste åren. Folk förväntar sig att man springer iväg med vinsten samma sekund betalningen hamnar på kontot.

    Beställer man från ett företag finns det en viss expeditionstid och jag tycker det är lite konstigt att man förväntar sig av privatpersoner att de ska skicka varje vinst omgående - såvida man inte har utlovat detta i annonsen. Jag skriver att jag OFTAST skickar inom 2-3 dagar, och är det så att man absolut måste ha sin vinst tidigare så får man höra av sig om detta INNAN man budar. Det hände ju att man blir sjuk, barnen blir sjuka eller att man är bortrest ett par dagar. Tradera är ju inte en heltidssysselsättning för de flesta av oss.


    Jag har jobbat hos stor leverantör och det som fanns i lager skickades naturligtvis med vändande post dvs samma dag som ordern kom in. Bryt-tid var ca halv tre. Posten/schenker kom fyra. Resten restas och så skickar man bekräftelse på levtid så snart som möjligt. "Expeditionstid två tre dagar", vad är det? Hur kan man driva företag med den utgångspunkten?
  • Anonym (Didi)
    Anonym (VanResenär) skrev 2016-07-30 16:11:31 följande:

    Jag har jobbat hos stor leverantör och det som fanns i lager skickades naturligtvis med vändande post dvs samma dag som ordern kom in. Bryt-tid var ca halv tre. Posten/schenker kom fyra. Resten restas och så skickar man bekräftelse på levtid så snart som möjligt. "Expeditionstid två tre dagar", vad är det? Hur kan man driva företag med den utgångspunkten?


    H&M har lyckats driva ett företag alldeles utmärkt trots leveranstid på 1-2 veckor. Det är väl alldeles självklart att ett stort företag med hyfsat låga priser och en stor mängd beställningar inte kan skicka samma dag. Lika självklart är det för mig att en privatperson som inte har Tradera som sin huvudsakliga sysselsättning kan råka ut för händelser som gör att han/hon inte kan skicka omgående. Skriver jag i annonsen att jag skickar inom 2-3 dagar så utgår jag ifrån att köparen godtar detta. Man kan inte komma och kräva omedelbar leverans i efterhand.
  • Anonym (VanResenär)
    Anonym (Didi) skrev 2016-07-30 16:32:08 följande:

    H&M har lyckats driva ett företag alldeles utmärkt trots leveranstid på 1-2 veckor. Det är väl alldeles självklart att ett stort företag med hyfsat låga priser och en stor mängd beställningar inte kan skicka samma dag. Lika självklart är det för mig att en privatperson som inte har Tradera som sin huvudsakliga sysselsättning kan råka ut för händelser som gör att han/hon inte kan skicka omgående. Skriver jag i annonsen att jag skickar inom 2-3 dagar så utgår jag ifrån att köparen godtar detta. Man kan inte komma och kräva omedelbar leverans i efterhand.


    Du blandar ihop konceptet.

    Det är bara de MEGA-stora bolagen likt HM som KAN göra såhär. Små bolag har inte den lyxen. Att du jämför dig själv med HM är ju snudd på skojigt storhetsvansinne. Du som liten aktör har inte råd att ta dig den tiden. Jo på helgen men inte må-fre.
  • Anonym (B)

    Hm packar nuförtiden varorna dagen efter beställning.

  • Anonym (Didi)
    Anonym (VanResenär) skrev 2016-07-30 16:40:16 följande:

    Du blandar ihop konceptet.

    Det är bara de MEGA-stora bolagen likt HM som KAN göra såhär. Små bolag har inte den lyxen. Att du jämför dig själv med HM är ju snudd på skojigt storhetsvansinne. Du som liten aktör har inte råd att ta dig den tiden. Jo på helgen men inte må-fre.


    Jag jämför naturligtvis inte mig själv med H&M. Hur jag väljer att lägga upp mina auktioner och hur jag jobbar är ju faktiskt min ensak. Vill folk inte köpa saker av mig för att jag tar tar ett par dagar på mig innan jag skickar så är det ju upp till dem. Eller hur?

    Du kan ju inte jämföra en privatperson som säljer saker på Tradera med ett företag.
  • Anonym (Funderar)

    Fick svar tillslut & paketet kom fram igår :) dock var varan inte helt ny som det stod i annonsen, men skitsamma jag fick den iaf.

  • Anonym (Didi)
    Anonym (B) skrev 2016-07-30 16:48:43 följande:

    Hm packar nuförtiden varorna dagen efter beställning.


    Mycket möjligt men jag får aldrig varor från dem förrän efter 1-2 veckor.
  • Anonym (nöjd)
    Anonym (Funderar) skrev 2016-07-30 20:01:21 följande:
    Fick svar tillslut & paketet kom fram igår :) dock var varan inte helt ny som det stod i annonsen, men skitsamma jag fick den iaf.
    Om du vann annonsen 26:e och varan kom 29:e tycker jag det är snabbt levererat med Traderamått. Tycker du ska vara nöjd med det. Vad tänkte du skulle kunna gå snabbare?

    26e: Vinst, betalning från dig
    27: Pengarna synliga på mitt konto, paket postat efter lådans tömningstid (14 för närmaste lådan)
    28: Lådan tömd med paketet
    29: Paketet levererat

    Jag är normalt sätt bra på att svara på mail men särskilt på sommaren kanske man är på stranden en hel dag. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (nöjd) skrev 2016-07-31 12:12:17 följande:

    Om du vann annonsen 26:e och varan kom 29:e tycker jag det är snabbt levererat med Traderamått. Tycker du ska vara nöjd med det. Vad tänkte du skulle kunna gå snabbare?

    26e: Vinst, betalning från dig

    27: Pengarna synliga på mitt konto, paket postat efter lådans tömningstid (14 för närmaste lådan)

    28: Lådan tömd med paketet

    29: Paketet levererat

    Jag är normalt sätt bra på att svara på mail men särskilt på sommaren kanske man är på stranden en hel dag. 


    Betalade med swish så de syns direkt. Klagade inte på leveranstid, blev orolig då exakt samma vara lades ut igen dagen efter, inget svar från säljaren etc.

    Sedan stod det att varan var helt ny, vilket den visade sig inte vara. Men de orkar jag inte påpeka då den iaf kom fram.
  • Anonym (Didi)
    Anonym (Funderar) skrev 2016-07-31 13:36:44 följande:

    Betalade med swish så de syns direkt. Klagade inte på leveranstid, blev orolig då exakt samma vara lades ut igen dagen efter, inget svar från säljaren etc.

    Sedan stod det att varan var helt ny, vilket den visade sig inte vara. Men de orkar jag inte påpeka då den iaf kom fram.


    Har du betalar mycket pengar och fått en vara som inte är ny, trots att det stod så i annonsen så är det ju faktiskt bedrägeri.

    Tyvärr orkar man oftast inte bråka och sen leder till att man själv för negativa omdömen och då backar man hellre.

    Jag köpte en åkpåse i lammull som enligt annonsen var i nyskick. Fick en ofräsch åkpåse i syntet. När jag påpekade detta gick tjejen i taket och skrev oförskämda mail om att jag var en jävla bedragare som bara var ute efter att få pengarna tillbaks. Trots att jag skickade foto på tvättråden där det stod 100 % Acrylic, så hävdade hon att jag ljög...Så då ger man ju upp och ser detta som "läropengar".
Svar på tråden Handlat på tradera, blivit blåst??