• voxel10

    Problem med barn

    Min historia är följande: Hittade en flickvän vid 30. Underbar relation, kärleksfull, civiliserad och stimulerande.
    Sedan hände något, jag tänkte mig inte för: Vi skaffade barn. Efter detta blev livet förstört. Jag har försökt på olika sätt men har inte hittat någon anledning till att tycka om barnet överhuvudtaget. Jag betraktar det enbart som ett irritationsmoment.
    Vill även påstå att jag är en väldigt rationell människa, jag tänker betydligt mer än vad jag känner. Jag jobbar med programmering och problemlösning och är intresserad av matematik. Är inte speciellt känslokall utan är en glad och nöjd människa som uppskattar mys och kärlek. Däremot betraktar jag mina känslor mera som en slutprodukt som är det OK att njuta av, än något som bör styra mig.
    Då samhällsnormen i många fall är att "barn är meningen med livet" så har jag intresserat mig för detta då jag inte alls kan relatera till det.
    Jag har nu suttit i flera veckor och läst på forum, läst artiklar, funderat och tänkt. Men jag kommer inte fram till något bra svar på följande: Hur gör man när man "älskar sitt barn över allt annat" vilket verkar vara en vanligt förekommande fras från både mammor och pappor? Jag känner mig nämligen lite udda som inte kan relatera till detta överhuvudtaget.
    Ur min synvinkel är de flesta människor evolutionärt inprogrammerade till att tycka om sina barn. Det verkar vara en väldigt primitiv och grov mekanism som orsakar detta starka intresse för avkomman. På det planet förstår jag eventuellt varför. Men jag misstänker ändå att jag eventuellt missar något. Annars skulle det innebära att majoriteten av människor inte kan tänka förbi denna mekanism.
    Det jag i huvudsak upplever med barn är följande:
    1. Tillvaron blir ociviliserad och ointressant. Ingen tid för intelligenta och lärorika aktiviteter som stimulerar en vuxen hjärna. Inga djupa samtal.
    2. Nästan all tid handlar om att passa upp en egocentrisk individ vars enda drivkrafter är en uppsättning primitiva känslor. De vanligaste tillstånden är exempelvis hungrig, trött, uttråkad. Att tillfredsställa denna varelse ger mig ingen stimulans eller känslomässigt välbehag överhuvudtaget. Jag upplever relationen mellan barn och förälder som asymmetrisk. Jag tycker det är otrevligt att se min vackra flickvän (och mig själv) agera som slavar under bebisen. Samtidigt finns självfallet ett moraliskt ansvar och en väldigt stark samhällsnorm att ta hand om någon som inte klarar det på egen hand. En vuxenrelation är betydligt vackrare eftersom det finns en balans där man ger och tar. Alla beslut fattas tillsammans med omtanke och respekt för den andre och intressanta diskussioner uppstår ofta. Ett barn vrålar tills det får som det vill och struntar i alla andra. Barnet ser sedan "sött" ut och exempelvis ler för att enkelt manipulera sin omgivning. Jag misslyckas totalt med att se något fint i detta beteende. Och att tycka om barnet kommer inte på fråga.
    3. Förstörd relation. Min partner prioriterade ner mig. Detta kan hända med tiden ändå. Och det hade eventuellt varit acceptabelt om vi åtminstone fortfarande hade haft en stimulerande tillvaro.
    Det slutade med att jag lämnade dem för några veckor sedan. Hon får gärna ta barnet på heltid, jag vill inte ha det. Jag lever hellre ett ensamt och civiliserat liv där jag kan göra stimulerande aktiviteter som att läsa böcker och ägna tid åt att tänka och fundera, än ett liv i den där primitiva tillvaron. Jag är lyckligare och mera harmonisk utan dem men saknar självfallet min partner, så som hon var innan barnet kom. Hon blev väldigt förändrad efter att hon fick barn och jag upplever att hon är fast i någon sorts bubbla. Det påminner nästan lite om att umgås med någon som är berusad och inte kan tänka klart längre. Synd på en så fin människa.
    Missar jag något eller är det så enkelt att föräldrar "slutar tänka" och enbart därför står ut med tillvaron eller till och med uppskattar den? Det närmsta jag kan föreställa mig detta tillstånd är då man blir förälskad. Men i fallet med förälskelsen så lär man sig åtminstone något eftersom det är en vuxen människa med erfarenheter som man umgås med. Man får något tillbaka.

    Vill helst inte ha några spydiga/lustiga kommentarer utan är faktiskt genuint intresserad om någon kan förklara. Om det är så att jag missar något. Jag känner mig nämligen någorlunda normal i övriga livet. Men just i detta avseende känner jag mig som en utomjording.
  • Svar på tråden Problem med barn
  • Anonym (Hoppaan)

    Det låter som att du har svårt för det oförutsägbara som blir när man får ett barn. Livet blir både mer förutsägbart men även inte när man får barn. Det blir inte längre på dina villkor och det verkar vara svårt för dig. Att något annat styr din tillvaro, något annat måste komma före än dina egna behov.

    När du beskriver dig själv och när du skriver ner ovanstående ts så får jag känslan av att ditt liv och det kring dig går lite mekaniskt. Det känns så iaf när man läser det som du skrivit. Du skriver ju själv att du tycker dig vara mer rationell än känslomässig.

    Svårt att förklara vad du missar... Men helt klart är det så att du gör det! Du talar om barnet som ett objekt. En sak. Något som stör. Något som förstör. Och du verkar inte känna någon som helst samhörighet till ditt barn! DITT BARN. Ditt kött och blod. Din avkomma. Någon som en dag kommer ropa "pappa" efter dig. Som en dag kanske kommer be dig att läsa för honom/henne, be dig förklara det där svåra ordet som han/hon inte förstår, bli lycklig över att gå på en promenad i parken med dig sin pappa, eller en konsert,museum etc.

    Har du någonsin velat ha barn? När du var yngre eller så? Såg du fram emot att få barn när din sambo var gravid? Eller ångrade du det direkt?

    Du låter väldigt fyrkantig (sagt utan att låta nedlåtande så jag hoppas inte du tar det på det viset) eller så har du fått en förlossningsdepression (kan absolut hända män också)! Personligen tycker jag att du ska söka hjälp för detta. Du har ett barn som du inte knyter an till eller låter barnet knyta an till dig. Det låter inte sunt för någon av er. Framförallt inte för barnet.

  • Lena

    Att få barn är en förälskelse och man lär sig mycket av den. Det mesta man får tillbaka är kärlek.

  • voxel10
    Anonym (Hoppaan) skrev 2016-07-29 00:06:00 följande:

    Det låter som att du har svårt för det oförutsägbara som blir när man får ett barn. Livet blir både mer förutsägbart men även inte när man får barn. Det blir inte längre på dina villkor och det verkar vara svårt för dig. Att något annat styr din tillvaro, något annat måste komma före än dina egna behov.

    När du beskriver dig själv och när du skriver ner ovanstående ts så får jag känslan av att ditt liv och det kring dig går lite mekaniskt. Det känns så iaf när man läser det som du skrivit. Du skriver ju själv att du tycker dig vara mer rationell än känslomässig.

    Svårt att förklara vad du missar... Men helt klart är det så att du gör det! Du talar om barnet som ett objekt. En sak. Något som stör. Något som förstör. Och du verkar inte känna någon som helst samhörighet till ditt barn! DITT BARN. Ditt kött och blod. Din avkomma. Någon som en dag kommer ropa "pappa" efter dig. Som en dag kanske kommer be dig att läsa för honom/henne, be dig förklara det där svåra ordet som han/hon inte förstår, bli lycklig över att gå på en promenad i parken med dig sin pappa, eller en konsert,museum etc.

    Har du någonsin velat ha barn? När du var yngre eller så? Såg du fram emot att få barn när din sambo var gravid? Eller ångrade du det direkt?

    Du låter väldigt fyrkantig (sagt utan att låta nedlåtande så jag hoppas inte du tar det på det viset) eller så har du fått en förlossningsdepression (kan absolut hända män också)! Personligen tycker jag att du ska söka hjälp för detta. Du har ett barn som du inte knyter an till eller låter barnet knyta an till dig. Det låter inte sunt för någon av er. Framförallt inte för barnet.


    Ska fundera på det du skrivit och eventuellt söka någon form av samtalskontakt.

    Har nog inga större problem med oförutsägbarhet. Tvärtom. Tycker om att göra spontana saker som att resa till en annan stad och se mig omkring. Köpa ett teleskop och titta på stjärnorna. Spela brädspel, bygga saker, geeka ner mig i olika ämnen.

    Det är snarare förutsägbarheten som var en av orsakerna till att tillvaron blev outhärdlig. Allt var precis likadant dag ut och dag in. Bebisen styrde allt. När man låter en ettåring sätta agendan och bestämma vad som ska hända så blir tillvaron självklart ointressant.

    Tycker inte argumentet riktigt håller angående "mitt kött och blod". Största skillnaden på mitt barn och övriga barn i värden är att mitt barn har en högre andel av mitt DNA. Jag tycker inte att ett barn är mera värt på grund av dess DNA.

    Jag har erfarenhet av brorsbarn som är några år äldre än min son. Har spenderat tid med dessa och jag blev väldigt populär. Tyckte att det var ganska otrevligt med någon som tjatade hela tiden och skulle visa en massa saker som i 99% var banala för mig.

    Nej, jag ville aldrig ha barn, det var ett stort misstag att skaffa. Jag hade svårt att säga emot henne. Var rädd att förlora henne. Men i efterhand inser jag ju att skaffa barn är i många fall likvärdigt med att förlora sin partner.

    Vet inte om barnet tar någon skada av att mamman har det heltid. Det beror mest på vad man vill ha för slutresultat på den vuxna individen. Jag föredrar rationella människor med kapaciteten att bygga en bättre värld för alla, inte bara för sin egen lilla familj. De flesta tänker ändå i huvudsak mest på sin egen familj, det torde därför inte behövas fler såna individer. Hur barn svarar på olika behandlingar vet jag inte, vet inte heller vilken behandling som är mest effektiv. Mamman är i princip enbart kärleksfull och de verkar ha en relation baserad på mycket känslor. De få gånger jag tog hand om honom på egen hand så försökte jag lära honom att rita och spela memory. Vilket resulterade i vissa framsteg när inget annat distraherade.Men han prioriterade mammans emotionella feedback högre.

  • voxel10
    Lena skrev 2016-07-29 00:44:09 följande:

    Att få barn är en förälskelse och man lär sig mycket av den. Det mesta man får tillbaka är kärlek.


    Vad lär man sig? Kan du utveckla? Har bara lite svårt att tro att man kan lära sig något av någon som kan betydligt mindre än man själv kan.

    Kan däremot förstå att man kan förändras, mycket på grund av att man tvingas göra ett enformigt rutinarbete. Den lilla förändringen jag gick igenom var inget positivt. Upplevde det snarare som att man stagnerade och slutade att utvecklas.
  • Lena

    Man lär sig om sig själv och man lär sig om hur andra fungerar.

    Sen behöver man inte låta barn bestämma allt och förlora sig själv för att man får barn. Under bebistiden så umgicks vi mycket med vänner, spelade brädspel osv. Planerar man bara bättre kan man nästan göra samma saker som förr.

  • voxel10
    Lena skrev 2016-07-29 01:09:18 följande:

    Man lär sig om sig själv och man lär sig om hur andra fungerar.

    Sen behöver man inte låta barn bestämma allt och förlora sig själv för att man får barn. Under bebistiden så umgicks vi mycket med vänner, spelade brädspel osv. Planerar man bara bättre kan man nästan göra samma saker som förr.


    Det här med att lära sig hur andra människor fungerar känner jag igen från relationer med tjejer/kvinnor. I synnerhet lärde man sig då hur tjejer/kvinnor fungerade i relationer.

    Men när du säger att man lär sig hur "andra" fungerar, menar du då att man lär sig hur barn fungerar? Eller lär man sig även hur vuxna fungerar? Eller är det något ännu mera generellt man lär sig? Och varför kan man då inte lära sig det av vuxna direkt i stället för av barn?
  • The one in Blue

    Jag ska försöka svara dig utan att låta moraliserande och döma dig. Det du skriver om är ju tabu men förbiflygning inre så ovanligt som man kan tro. Jag kan förstå det mesta du skriver. Var du kommer ifrån så att säga. Jag kan relatera till tankarna på nån nivå även om det vägs upp av att jag känner en stor lycka när mitt barn visar mig kärlek, lär sig något nytt etc. Det är väl den tillfredsställelsen du verkar gå miste om.

    Sen tänkte jag på en sak till. Du skriver att du känner att du måste ta hand om barnet för att det inte kan ta hand om sig själv. Du nämner moral och normer. Finns det något annat som driver dig till att ta hand om? Typ mer känslomässigt? Inte bara ansvar. Detta kanske låter väldigt offensivt men jag funderar på om det har med din förmåga att känna empati att göra? Upplever du att du känner mycket empati för andra i din omgivning? Upplever du att du i allmänhet är bra på att visa kärlek?

    Det skulle ju kunna vara någon förlossningsdepression eller något. Men på sätter du skriver får jag känslan av att detta handlar mer om hur du är som person.

  • The one in Blue
    The one in Blue skrev 2016-07-29 02:41:00 följande:

    Jag ska försöka svara dig utan att låta moraliserande och döma dig. Det du skriver om är ju tabu men förbiflygning inre så ovanligt som man kan tro. Jag kan förstå det mesta du skriver. Var du kommer ifrån så att säga. Jag kan relatera till tankarna på nån nivå även om det vägs upp av att jag känner en stor lycka när mitt barn visar mig kärlek, lär sig något nytt etc. Det är väl den tillfredsställelsen du verkar gå miste om.

    Sen tänkte jag på en sak till. Du skriver att du känner att du måste ta hand om barnet för att det inte kan ta hand om sig själv. Du nämner moral och normer. Finns det något annat som driver dig till att ta hand om? Typ mer känslomässigt? Inte bara ansvar. Detta kanske låter väldigt offensivt men jag funderar på om det har med din förmåga att känna empati att göra? Upplever du att du känner mycket empati för andra i din omgivning? Upplever du att du i allmänhet är bra på att visa kärlek?

    Det skulle ju kunna vara någon förlossningsdepression eller något. Men på sätter du skriver får jag känslan av att detta handlar mer om hur du är som person.


    Förbiflygning skulle då alltså vara förmodligen.
  • Anonym (Gn)

    Oj, skrämmande läsning - extrem rationalisering och frånkopplade känslor, i princip ingen empati. Jag har aldrig läst en sådan kall betraktelse av ett barn eller av att få barn. Jag tror också att du kanske bör ta detta med någon professionell. Tyvärr för det du skriver tankarna till (utan att kalla dig för en för jag är inte ute efter ett påhopp) som drag av psykopati.

  • aleydis

    Att bli förälder är omvälvande- och småbarnstiden är en tuff period för många par. Min tanke när jag läser är att du måste närma dig ditt barn känslomässigt och inte bara intellektuellt. Alltså, känslan av att hålla ett nyfött barn i famnen, hur känns det för dig? Känslan av när barnet ler mot dig eller sträcker sig mot dig.

    Det som jag blev förundrad över när jag fick barn är hur fantastiskt det är att följa utvecklingen- hur barnet förstår saker, lär sig nya saker, lär sig kommunicera. Och så tänker jag att framöver kommer du ju kunna dela dina intressen med barnet, gå på museer, lära hen att spela schack osv. Alla är inte "småbarnstypen", och visst är det en krävande tid. Men tänker att man kan inte kasta bort hela framtiden med sitt barn och sambo för att det är jobbigt i början. Viktigt också att hitta en balans med egna intressen så att du får utrymme för mer intellektuell stimulans också. Tänker på när ditt barn är i 4-årsåldern pch frågar "varför" om allt, hur ni kan utforska faktaböcker om rymden, googla osv. Jag tycker man lär sig mycket om barm, deras oformade sätt att tänka och vilja att utforska.

Svar på tråden Problem med barn