• Anonym (Förtvivlad)

    Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?

    Vi har en vuxen dotter med add som bor hemma. Hon fick sin diagnos för 7-8 år sedan, och fick efter den medicinering och klarade efter det skolan ganska bra (gick ut med i alla fall fullständiga betyg).

    Nu däremot går det inte alls bra. Hon har egentligen inte gjort något vettigt sedan hon slutade skolan, och vi börjar tröttna på situationen som den ser ut.  Hon har slutat ta sin medicin, för hon tycker inte att hon behöver den.
    Hon började plugga på komvux för att läsa till/läsa upp, men vi tror inte att hon blev klar. Vi har inte fått se något betyg eller liknande, hon kommer bara med undanflykter. Sedan har hon haft några jobb sedan gymnasiet, men hon får alltid sluta efter ett tag. 
    I våras fick hon, efter att hon slutat på komvux, ett jobb. Då gjorde vi en deal med henne att hon skulle börja betala hemma eftersom hon skulle börja tjäna egna pengar (vi har haft samma deal tidigare när hon haft jobb, men det har som sagt aldrig blivit långvarigt). Likadant med det nya jobbet, hon har varit borta från jobbet mycket, och fick meddelande förra veckan att hon inte får vara kvar. 
    Vi börjar tröttna på det här. Hon bor hemma, betalar inget, hjälper heller inte till hemma, plockar inte ens undan efter sig själv. Börjar man ställa krav på henne så drar hon iväg till kompisar, eller går och lägger sig under täcket. 

    Vad kan vi göra? Hon vägrar som sagt medicin, jag har tagit kontakt med habiliteringen i kommunen men hon vill inte ha hjälp med något. Jag tror inte att hon egentligen har accepterat sin diagnos fullt ut. 

    Men vi kan inte ha det så här hemma längre. Vi har andra barn hemma som börjar bli stora, vilka vi ställer krav på, och det går inte att ha en storasyster hemma som inte hjälper till. Plus att det ständigt är tjafs hemma, samtliga i familjen mår dåligt av situationen.

    Vi vill ju att hon ska komma vidare i livet, med arbete, boende etc, men jag vet inte hur vi ska göra. Hon är vuxen och vägrar hjälp. När jag läser igenom min text så verkar det inte så illa, men det är det verkligen och resten av familjen håller på att gå sönder.
  • Svar på tråden Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?
  • Anonym (Damp-bruden)

    Det verkar snarare vara ni som inte accepterat hennes diagnos.

  • Anonym (vet)

    Jag har en vuxen med asperger hemma men här är det tack och lov så att jag får insyn i hennes liv fortfarande.

    Har din dotter rätt till LSS? Jag har lite dålig koll på andra diagnoser än min dotters.
    Isf försök få till en boendestödjare som kan hjälpa din dotter att sköta sin del av hushållet, viktigt är dock att kraven är rimliga med tanke på hennes funktionshinder. Era övriga barn bör kunna förstå det med förklaring. De med funktionshinder kan inte anpassa sig helt till 'vår' värld. Ofta har vi svårt att helt förstå, men jag började läsa en blogg skriven av en vuxen tjej med asperger och det har hjälpt mig massor!

    Försök hitta andra föräldrar med vuxna barn, det finns många grupper på facebook som man kan gå med i tex och få mycket stöd. Kolla också upp Kung över livet som jag tror försöker samla så mycket kunskap som möjligt.

  • Anonym (vet)

    Ang att hon inte vill ha hjälp, lägg fram det som så att det är för att hon ska slippa tjat från dig

    Kolla också på kommunens hemsida, där brukar de lista olika boenden där de med behov av extra stöd och hjälp kan bo. Folkhögskola kanske kan vara något också, det finns de som har kurser för de med funktionshinder.

  • Utflykt i verkligheten

    Mitt råd är att undersöka om det finns något ADHD-centrum i närheten av där ni bor.

    De hjälper till med allt från medicinering till verktyg för att klara av sin vardag. Allt finns under samma tak och man slipper därmed ha flera olika kontakter på flera ställen.

  • Anonym (Förtvivlad)

    Damp-bruden: Det kanske är så att vi inte förstår. Men i min värld är det inte en lösning att hon bor hemma i alla evigheter heller, hon måste kunna ha ett eget liv. Vi försörjer henne till 100% och har gjort det sedan hon slutade gymnasiet för 4 år sedan, det måste väl vara ett mål att hon ska kunna klara sig själv på något sätt i alla fall?

    Anonym(vet): Det är klart att syskonen på sätt och vis förstår, men det är ibland ändå föremål för ganska stora disskusioner. Det är väl inte det värsta, utan det är alla konflikter det skapar, det blir en otrevlig miljö hemma.
    Hur går man vidare för att få reda på vilken hjälp jag har rätt till. Dottern tar inte del av något av detta, och jag känner inte att jag tidigare fick någon information om vilken hjälp hon hade rätt till, hon fick bara medicinen...

  • spirituality

    Kan ni som föräldrar och familj få någon hjälp och stöd från habiliteringen? I alla fall med råd och tips om hur ni ska gå vidare. Kanske har de någon form av träfar, grupper eller stöd för just familjemedlemmar och anhöriga? Jag förstår er oro, och att er dotter kan behöva få struktur på sin vardag. Att ha svårigheter att sköta tex arbete är inte helt ovanligt vid ADD. Kan er dotter få hjälp från arbetsförmedlingen eller liknande, just när det kommer till arbetsbiten - jag är inte så jätteinsatt, men har de inte möjlighet att ge extra hjälp och stöd till just människor med olika funktionshinder? Det kräver iofs att er dotter tar emot den hjälpen.

  • Anonym (Förtvivlad)

    Det finns förmodligen hjälp att få, men då måste dottern vara med, och det lyckas jag inte med. Hon sticker som sagt iväg hemifrån så fort vi börjar prata om det. 

    Jag ska ta och ringa runt lite mer....

  • Anonym (Förtvivlad)

    Spirituality: Som jag har förstått det finns det både hjälp att få från arbetsförmedlingen, försäkringskassan och kommunen, men allt bygger ju på att dottern accepterar att hon behöver det och kan tänka sig att få sin diagnos bedömd (tex hur arbetsför hon är). Och jag vet helt enkelt inte hur jag ska kunna övertala henne till det. Hennes pappa försöker så klart också, men ingen av oss når fram till henne riktigt. 

  • Anonym (Förtvivlad)

    Grejen är den att dottern tycker att hon fungerar bra, vilket hon gör i vissa miljöer. Som tex i veckan har hon hjälpt en kompis att flytta in i en lägenhet, då har hon slitit från morgon till kväll med alt mellan himmel och jord och det har gått jättebra. Att hon skulle fixa så här hemma eller i sitt eget rum är däremot en utopi, för det är mer som en soptunna....
    Men på något sätt så måste vi få henne att förstå att hon måste arbeta med sig själv och göra saker för sig själv. 

  • Anonym (vet)

    Kolla med Kung över livet, de har mycket information och skapades just för att informationen om vilka rättigheter de med funktionshinder har är så dålig. Jag fick förklaringen att om man inte frågar efter det så behöver man det inte, därför är informationen så dålig!
    Helt galet! Men det handlar om pengar så klart.

    Att kolla om det finns något ADHD centrum var superbra, jag visste inte ens att sådant kunde finnas!

    Så klart blir det diskussioner, min yngsta tycker det är superorättvist att så mycket måste anpassas efter storasyster, därav att jag nu börjar känna stress över att det finns så få bostäder.

    Ang att hon inte vill ha hjälp, förklara mycket noga att fungera bra betyder att kunna ta hand om sig själv och sitt eget hem, att kunna ha ett jobb på sina egna premisser och att om hon inte vill ta emot hjälp så kan ni inte ha henne hemma. Hårt, ja absolut! Men nödvändigt ibland, därav att det är så viktigt att försöka hitta ett boende för de vuxna barnen så att man kommer ifrån varandra och någon annan, inte mamma och pappa utan en kontaktperson, boendestödjare eller liknande tar striderna. Då får man bara vara förälder och det är jätteviktigt tycker jag.

Svar på tråden Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?