• Anonym (Cashing)

    Hur mycket inkomster och utgifter har ni?

    Läste en tråd om sparande och tyckte det var intressant att se hur olika mycket folk kan spara och det fick mig att fundera över hur mycket inkomster och kostnader folk har. 

    Vi är 2 vuxna och 2 barn med ett 3e på väg. 
    Vi har 25 000 i inkomster totalt då jag nu går på a-kassa, detta är med barnbidraget inräknat.
    Vi har mycket räkningar på ca 19000 just nu då vi betalar av på gamla skulder.

    Efter föräldraledigheten har jag planer på att plugga igen vilket lär ta ca 3,5 år så då blir det också att leva snålt. Tänker att man under tiden ändå kan ha hunnit betalt av en del på lånen vilket jag även är stolt över att vi kunnat göra fast jag bara haft CSN som inkomst de 2 senaste åren.

    När skulderna är betalda och vi har 2 hela löner kommer vi troligtvis kunna spara en hel lön med den levnadsstandarden vi är vana vid. Kommer ju känns som rena lyxlivet i jämförelse. 

    Vad har ni för utgifter och kostnader och hur ser era planer ut inför framtiden? 

  • Svar på tråden Hur mycket inkomster och utgifter har ni?
  • Anonym (Planen)
    Anonym (Jag) skrev 2016-08-01 12:54:19 följande:
    Haha... Ok...

    Då kan jag lära dig lite...

    Medellönen för lägre betalda yrken såsom städare, cafépersonal, barnskötare ligger på sådär 20-22.000 kr i månaden. Innan skatt givetvis. Sedan finns det såklart läkare som tjänar över 70.000 och div chefer som har över 100.000 i månaden.

    Men snittet för alla dessa hamnar på 32.000 kr i månaden. Innan skatt.

    Så att få ut 30.000 efter skatt räknas absolut som en bra lön, och är inte 'så normalt'...
    Det självupplevda stämmer i princip aldrig med statistik över hela populationen. Det var det första vi fick lära oss på vår korta statistikutbilding. Att tjäna över 42 i månaden och inte veta det betyder nog bara att det inte ingick någon statistikdel i just deras utbildning ;)
  • Bunny on speed

    Vi får in 39000.

    Räkningar är ca 9000. Där ingår lånet på huset.

    Vi sparar 14000 på olika konton.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (!)
    Anonym (Jag) skrev 2016-08-01 12:54:19 följande:
    Haha... Ok...

    Då kan jag lära dig lite...

    Medellönen för lägre betalda yrken såsom städare, cafépersonal, barnskötare ligger på sådär 20-22.000 kr i månaden. Innan skatt givetvis. Sedan finns det såklart läkare som tjänar över 70.000 och div chefer som har över 100.000 i månaden.

    Men snittet för alla dessa hamnar på 32.000 kr i månaden. Innan skatt.

    Så att få ut 30.000 efter skatt räknas absolut som en bra lön, och är inte 'så normalt'...
    Ok ja jag vet inte så mycket andra löner för oss är det normalt
  • Anonym (Sa)

    Inkomst allt som allt ca 20000:- netto. 
    Utgifter 10000:-
    Mat: 3000:-
    Bensin: 500-1500:-/mån beroende på hur mycket man använt bilen.
    Spar:1000:-

    Det som blir över var månad efter ev nödvändiga köp och nöjen till spar. 

    Ensam med 2 varannan vecka barn.  

  • Anonym (Sonja)

    Jag och min man tjänar tillsammans 85000 kr före skatt och har ungefär samma lön.

    Utgift varje månad ungefär 10000:- ( mat, hyra etc) vi reser en hel del och äter ute men ändå är våra utgifter ganska låga.

    Sparar ungefär 45000kr varje månad i olika sparkonto.

    Vi har ett barn och en till påväg och kommer vara mammaledig 1 år utan f-penning ( vi tar inte ut dagar förrän barnet fyllt 1 år )

    Vi äger en 3:a värd 1,5 milj och inga skulder idag och framtiden sparar vi till en villa.

  • Anonym (Johanna)

    Jag har CSN, min sambo jobbar heltid. Vi får sammanlagt ut (om jag tar studiemedel för heltid) ca 30k. Dock har han enbart jobbat på det arbetet ca 3 månader, och under sommaren läser jag på deltid för att kunna ha sonen hemma på "sommarlov" samtidigt, och vi fick i juni ut ca 25 k. Har utgifter på sammanlagt kanske 11k, beroende på månad. I slutet av juli hade vi sammanlagt 5k över från lönen i slutet av juni, och de satte vi då in på sparkonto (första beloppet vi satt undan då vi tidigare inte haft pengar över alls då jag pluggat och han jobbat extra enbart). Enligt våra uträkningar så kommer vi kunna sätta undan minst 3 k varje månad förutsatt att vi bägge har "full" inkomst. Dock tar jag CSN, så kommer ej ta fullt CSN för att kunna spara undan pengar, det vore bara weird, så kommer ju istället ta mindre i studiemedel än tidigare så att det vi går plus liksom inte är mina lånade pengar!

  • Anonym (Dg)

    Vi har runt 51-52000 netto tillsammans, 2 vuxna utflugna barn.
    Våra fasta utgifter är ca 20000, 4000 av dessa är amortering. Sen lägger vi runt 5000 på mat och dryck utöver det.

    Vi tycker inte vi behöver ha ett regelbundet sparande längre, det varierar mellan 0-10000 per månad beroende på vad vi har för oss.
    Vi har lagt en del pengar i vår nybyggda bostadsrätt (=inget renoveringsbehov på länge) så i den har vi 1 miljon i övervärde, vår sommarstuga som vi renoverat kan vi sälja med ca 500 000 i vinst, vi har också ett hus i Spanien som vi köpt kontant. Vår bil är två år gammal så förhoppningsvis går den ett tag utan reparationer.

    Vi har runt 350-400 000 i annat sparande lättillgängligt som vi kan ta av utan att sälja något av våra hus/br. Det mesta kan vi köpa på lönen, typ tv/dator/flyg till Spanien/vitvaror/möbler och behöver inte spara extra för

  • Anonym (En lön)

    14.000. Ensam förälder med 4 barn. Har 4 tusen kvar när alla räkningar är betalda.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (En lön) skrev 2016-08-01 18:37:23 följande:

    14.000. Ensam förälder med 4 barn. Har 4 tusen kvar när alla räkningar är betalda.


    Lägg därtill bostadsbidrag, underhåll och barnbidrag + flerbarnstillägg så borde det vara minst 14.500 till så ca 28.500 netto. Eller menar du att du har 0 i lön/aktivitetsersättning/sjukersättning/a-kassa etc?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (En lön) skrev 2016-08-01 18:37:23 följande:

    14.000. Ensam förälder med 4 barn. Har 4 tusen kvar när alla räkningar är betalda.


    4000 är ca den summan som räknas som förbehållsbelopp vid uträkning av underhåll och det som skall täcka din levnadskostnader så det skall anses räcka.
Svar på tråden Hur mycket inkomster och utgifter har ni?