• buggi

    Skulle ni föreslå kurs/privatundervisning?

    Vår dotter ska börja 5:an. Hon klarar skolan helt okej men engelska är ett litet problem. Jämför vi med när vi föräldrar var barn kan hon en hel del, men många i hennes klass har riktigt bra kunskaper och hon känner sig sämst. Vissa har fått sina kunskaper genom att snappa upp från spel/youtube etc och andra har bott utomlands eller har engelskspråkiga föräldrar. Vår dotter har inget "språköra" och är inte den tävlingsinriktade typen, utan resonerar mer som att "det här var svårt, då är det inte roligt och då lägger jag av".

    Vårt dilemma är;

    Vi har både ekonomi och möjlighet (att på nära håll) erbjuda olika engelskakurser för barn, privatlektioner, själva hjälpa till.

    MEN blir hon kanske mer stressad av detta? Om hon lär sig engelska eller inte är inte viktigt, det som vi funderar över är vilket som stärker hennes självförtroende mest. Att få "extraundervisning" (som hon kanske iofs inte kommer att vilja ha för hon föredrar at leka, vilket är bra) eller att känna sig sämre än de andra i klassen.

    Hur skulle ni göra?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni föreslå kurs/privatundervisning?
  • FruNyfiken

    Jag tycker att ni ska fråga er dotter innan!
    Vår dotter hade problem med matte och vi erbjöd privata lektioner, vilket hon tvärvägrade. Så det blev inte av, men det lossnade till slut ändå. Vill er dotter själv är det ok, annars inte.

  • buggi
    FruNyfiken skrev 2016-08-01 19:13:43 följande:

    Jag tycker att ni ska fråga er dotter innan!

    Vår dotter hade problem med matte och vi erbjöd privata lektioner, vilket hon tvärvägrade. Så det blev inte av, men det lossnade till slut ändå. Vill er dotter själv är det ok, annars inte.


    Ja vill hon inte så blir det ju inget av såklart. Jag är mer fundersam över själva erbjudandet. Om det verkar pushigt eller välmenande.
  • scanmia

    Ja testa så får ni se. Är det en bra kurs så kommer hon att ha kul - är det privatlektioner så kan ni ju poängtera att det här är något ni gör för att stärka hennes självförtroende och för att hon ska ha kul. Känns det sedan mindre givande och kul så kan det vara en stärkande upplevelse för henne att själv få bestämma om hon vill fortsätta eller ej. De flesta sådana beslut kan hon ju inte själv påverka (skolplikt) så att ha några riktiga val att själv få göra kan vara hur positivt som helst.

  • buggi
    scanmia skrev 2016-08-01 21:03:46 följande:

    Ja testa så får ni se. Är det en bra kurs så kommer hon att ha kul - är det privatlektioner så kan ni ju poängtera att det här är något ni gör för att stärka hennes självförtroende och för att hon ska ha kul. Känns det sedan mindre givande och kul så kan det vara en stärkande upplevelse för henne att själv få bestämma om hon vill fortsätta eller ej. De flesta sådana beslut kan hon ju inte själv påverka (skolplikt) så att ha några riktiga val att själv få göra kan vara hur positivt som helst.


    Bra poäng!
  • buggi

    Privatundervisning var inte något som togs emot väl :) Men vi har löst det på annat sätt, hen hade lite egna idéer. Tack

  • Snällspiken

    Jag tror att privatundervisning är en dålig investering i ert fall. Finns bättre alternativ!

    Om man är omotiverad och obenägen att plugga i en viss situation, då finns det nog bara ett sätt att lära sig språk på, och det är att befinna sig i landet ? utan föräldrarna, men gärna bland jämnåriga barn. 
     
    Så har det lossnat för mig varje gång, oavsett hur "obegåvad" jag varit i en akademisk situation när det gällt ett visst språk. Jag har helt enkelt vistats i landet av olika anledningar och "tvingats" inse vitsen med att kunna kommunicera, och så så småningom hittat flytet och glädjen oavsett vilket språk det gällt (jag pratar 6 språk mer eller mindre flytande, som en "bieffekt" av andra saker). 

    Våra barn har en f.ö. utländsk pappa, och de har varit totalt ointresserade av att tala hans språk här i Sverige trots ihärdiga försök. De fattar ju att han kan svenska, så de orkar inte anstränga sig utan svarar på svenska. Men när vi i somras skickade dottern utomlands med flyg till släktingar där hon fick tillbringa en vecka helt utan oss ? då lossnade det! 

    Mitt tips är: Fundera igenom vilka kontakter ni har i England eller något annat engelskspråkigt land, en riktigt trevlig och öppen familj med barn bör det såklart vara, och kolla sedan upp om hon kan få vara där i 2-3 veckor så kommer det förmodligen göra betydligt mer nytta för hennes motivation än alla privatkurser i världen. Det ger henne ett litet "övertag" även kulturellt, och det är inte omöjligt att hon hittar studiemotivationen som en konsekvens. 

Svar på tråden Skulle ni föreslå kurs/privatundervisning?