• Svar på tråden IVF med start i september 2016
  • Sjöblomman

    Hej!
    Vi gör vårt 9e försök (4 IVF och 4 FET, 1 MF) i september. Långa protokollet.

    Vart går du? Vi går på Sophiahemmet.

  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-04 18:24:31 följande:

    Hej!
    Vi gör vårt 9e försök (4 IVF och 4 FET, 1 MF) i september. Långa protokollet.

    Vart går du? Vi går på Sophiahemmet.


    Då ses vi igen min vän <3 Svarade dig i en annan tråd precis. Men kan ju lika gärna prata vidare här. Vi kör också igång snart. Synarelastart 16/8. Så septembergruppen passar mig utmärkt. Det var i en sådan grupp allting startade för mig en gång. Jag hoppas att det också är där det ska få ett lyckligt slut. Fjärde gången gillt nu
  • FruA78

    Hänger på här med. Gjorde vår första ivf i maj i år. Blev gravid men slutade i missfall i vecka 8. Vårt tredje missfall i rad och vid ungefär samma tidpunkt. Sett hjärtat slå två gånger men det slutar tyvärr i missfall. Har under hösten 2015 gjort tre inseminationer utan att bli gravid. Vi kommer mest troligt att byta klink för att få vara med i en studie för minska risken för missfall. Så nu väntar jag på min första mens efter missfallet så vi kan starta i september någon gång.

  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-04 18:34:35 följande:
    Då ses vi igen min vän <3 Svarade dig i en annan tråd precis. Men kan ju lika gärna prata vidare här. Vi kör också igång snart. Synarelastart 16/8. Så septembergruppen passar mig utmärkt. Det var i en sådan grupp allting startade för mig en gång. Jag hoppas att det också är där det ska få ett lyckligt slut. Fjärde gången gillt nu
    Ah! Nu såg jag ditt svar i den andra tråden.

    Så skönt att allt gick bra med operationen och allt! Håller tummarna för er nu.

    Jag fick mens idag och ska ringa kliniken på måndag. Antar att jag kommer börja med synarela om tre veckor. Jag brukar starta med den en vecka före beräknad mens och min cykel är ca 28 dagar.
    Sen får man ju se hur lång tid det tar innan nedregleringen är färdig, men sist tog det två veckor bara. Så jag håller hoppet uppe!

    September känns som en bra månad, eftersom det var då jag blev gravid.
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-04 19:05:35 följande:
    Ah! Nu såg jag ditt svar i den andra tråden.

    Så skönt att allt gick bra med operationen och allt! Håller tummarna för er nu.

    Jag fick mens idag och ska ringa kliniken på måndag. Antar att jag kommer börja med synarela om tre veckor. Jag brukar starta med den en vecka före beräknad mens och min cykel är ca 28 dagar.
    Sen får man ju se hur lång tid det tar innan nedregleringen är färdig, men sist tog det två veckor bara. Så jag håller hoppet uppe!

    September känns som en bra månad, eftersom det var då jag blev gravid.
    Tack! Och jag håller tummarna för er! Vi ska båda lyckas nu. Så är det bara! <3

    Vad menar du med "hur lång tid nedregleringen tar"? Kollar ni det på något vis? Jag kör alltid bara en viss tid, typ 3 veckor. Får blödning mellan dag 7-14 som "bevis" på att jag är nedreglerad. Har redan fått datum för start med sprutorna. Så det där med om jag är nedreglerad "kontrolleras" liksom aldrig egentligen, bara att jag får blödningen. Det är så olika från olika kliniker verkar det som.

    KRAM!
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-04 20:57:20 följande:
    Tack! Och jag håller tummarna för er! Vi ska båda lyckas nu. Så är det bara! <3

    Vad menar du med "hur lång tid nedregleringen tar"? Kollar ni det på något vis? Jag kör alltid bara en viss tid, typ 3 veckor. Får blödning mellan dag 7-14 som "bevis" på att jag är nedreglerad. Har redan fått datum för start med sprutorna. Så det där med om jag är nedreglerad "kontrolleras" liksom aldrig egentligen, bara att jag får blödningen. Det är så olika från olika kliniker verkar det som.

    KRAM!
    Tack!

    Ja, minns du inte att vi hade den här diskussionen i våras? Alltså på min klinik tar de blodprov efter två veckor för att kolla nedregleringen, detta oavsett att man fått mens (som jag brukar få en vecka efter spraystart). Första gången jag gjorde långa så ville de att jag skulle fortsätta en vecka till med sprayen efter blodprov, dvs totalt tre veckor med synarela innan sprutstart.
    Vid andra tillfället var blodprovet bra så då fick jag börja med sprutor direkt.
    Det är som sagt väldigt olika mellan klinikerna, men jag tror inte att det ena eller andra är bättre. Bara olika sätt utifrån olika teorier.

    Jag har för mig att ni hade problem med att få ägg som fortsatte dela sig, eller har jag fel?
    Är det även få ägg vid plock?
  • Akira Öken

    Hej Regnbågsdröm, Sjöblomman och FruA78! Vad roligt att det finns några som ska gå igenom en liknande process som vi!

    Vi går på Karolinska i Huddinge och det är första gången för oss. Jag är inte så bevandrad inom området, även om jag har läst en del. Har exempelvis inte koll på alla förkortningar. FET? 


  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-04 21:15:43 följande:
    Tack!

    Ja, minns du inte att vi hade den här diskussionen i våras? Alltså på min klinik tar de blodprov efter två veckor för att kolla nedregleringen, detta oavsett att man fått mens (som jag brukar få en vecka efter spraystart). Första gången jag gjorde långa så ville de att jag skulle fortsätta en vecka till med sprayen efter blodprov, dvs totalt tre veckor med synarela innan sprutstart.
    Vid andra tillfället var blodprovet bra så då fick jag börja med sprutor direkt.
    Det är som sagt väldigt olika mellan klinikerna, men jag tror inte att det ena eller andra är bättre. Bara olika sätt utifrån olika teorier.

    Jag har för mig att ni hade problem med att få ägg som fortsatte dela sig, eller har jag fel?
    Är det även få ägg vid plock?
    Haha, man glömmer lätt vad man diskuterat och med vilka Men då är jag med. Fungerar lite olika på olika ställen uppenbarligen.

    Ja. Det skulle man kunna säga. Problematiken är att jag har få ägg. Fått ut olika antal, men alltid 4 mogna. 3 befruktade. Det har varit lika varje gång. Första försöket klarade inget av äggen delningen, så blev ingen insättning. Men efter det bytte vi både donator och spruta, sen gick det bättre. Men har fortfarande bara haft ett ägg att sätta tillbaka de två andra gångerna. De två resterande äggen har antingen delat sig för mycket eller för lite. Många steg som ska klaffa ju Skulle fått två tillbaka tredje försöket, men var bara ett som var fint nog. Hoppas på två den här gången <3

    Du har bra minne du. Jag har inte lika bra. Hur såg er historia ut?
  • Sjöblomman
    Akira Öken skrev 2016-08-04 21:51:35 följande:

    Hej Regnbågsdröm, Sjöblomman och FruA78! Vad roligt att det finns några som ska gå igenom en liknande process som vi!

    Vi går på Karolinska i Huddinge och det är första gången för oss. Jag är inte så bevandrad inom området, även om jag har läst en del. Har exempelvis inte koll på alla förkortningar. FET? 


    Hej!

    Ja, det är inte lätt med alla förkortningar.
    FET= frozen embryo transfer (man sätter in ett ägg som har varit fruset efter tidigare äggplock och befruktning)
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-04 21:53:10 följande:
    Haha, man glömmer lätt vad man diskuterat och med vilka Men då är jag med. Fungerar lite olika på olika ställen uppenbarligen.

    Ja. Det skulle man kunna säga. Problematiken är att jag har få ägg. Fått ut olika antal, men alltid 4 mogna. 3 befruktade. Det har varit lika varje gång. Första försöket klarade inget av äggen delningen, så blev ingen insättning. Men efter det bytte vi både donator och spruta, sen gick det bättre. Men har fortfarande bara haft ett ägg att sätta tillbaka de två andra gångerna. De två resterande äggen har antingen delat sig för mycket eller för lite. Många steg som ska klaffa ju Skulle fått två tillbaka tredje försöket, men var bara ett som var fint nog. Hoppas på två den här gången <3

    Du har bra minne du. Jag har inte lika bra. Hur såg er historia ut?
    Ja, jag har ganska bra minne.

    Vi har gjort IVF i två år.
    IVF 1 okt 2014: 1 in
    IVF 2 jan 2015: 1 in, 2 till frysen
    FET 1 mars 2015: 1 in
    FET 2 april 2015: 1 in
    IVF 3 sep 2015: 2 in, 3 till frysen, MF v 6
    FET 3 nov 2015: 2 in
    FET 4 jan 2016: 1 in
    IVF 4 mars 2016: 2 in

    Så ser det ut, bara lyckats en gång. Får ut runt 15 ägg varje gång. De ser perfekta ut säger dem, men uppenbarligen är de inte perfekta eftersom det inte fungerar.
Svar på tråden IVF med start i september 2016